Vad gäller för lösdrift??

rubytoo

Trådstartare
Vi tänkte göra en liten lösdrift på gården nu i vinter till våra två föl och ev en åring.

Vad gäller eg?

Vi hade tänkt att öppna upp ladan på ena sidan och låta dem gå i den ena vinterhagen som är extra grusad.

Tanken är ju att vi skall stänga om dem på natten och öppna upp på morgonen. Så det är väl i bemärkelsen ingen riktig lösdrift.

Vad skall man tänka på?

Sv: Vad gäller för lösdrift??

Det finns ingen anledning för dig att stänga den under natten. Bättre att låta dem gå ute när de vill. Hästar rör sig även nattetid.

Har du 4 hästar eller färre krävs ingen förprövning så sålänge du följer måttbestämmelserna och liknande är det ok för dig att driva lösdrift.

Måttbestämmelserna på ligghallen är 80% av godkänd stl på box för resp. häst. Utformningen på hallen är inte så viktig men ingången ska vara minst så hög som minimum för stallingång är för resp häst såklart, takhöjden är densamma som i stall. Och snörasskydd osv är ju också som vanligt. Man kan ha en bred ingång eller flera små. Det är upp till var och en. Allt detta hittar du på jordbruksverkets hemsida. :)

Du ska även ha tillgång till minst 1 sjukbox åt dina 3 hästar.

Orsaken till att stänga om dem på natten är för att det bara är en vanlig vinterhage och att den liogger nära en stor tungt trafikerad väg.

Ladan är ca 20*15m där det är tänkt att de skall gå. Takhöjden är ca 10m.

Stall har vi.

risken är iaf. större att trafikanterna inte upptäcker hästarna på natten. På dagen kan de synas på ganska långt håll.

Om du stänger om dem så kommer det inte att kallas för lösdrift utan gruppbox. Vilket innebär att det blir andra krav storleken. Men med dina mått så spelar det ändå igen roll. De räcker med gott mått.

Är risken större att de bryter sig ut genom stängslet nattetid?!

Den största risken är att min mamma som bor på gården kommer att vara nervös. :D

Men jag tror inte att de bryter sig ut men ifall olyckan skulle vara framme så är det betydligt farligare på natten rent trafikmässigt.

Dessutom så är det folk på gården hela dagen så då är det full tillsyn.

Om du stänger om dem så kommer det inte att kallas för lösdrift utan gruppbox. Vilket innebär att det blir andra krav storleken. Men med dina mått så spelar det ändå igen roll. De räcker med gott mått.

Ja så kanske man skall säga istället.

Det är väl samma krav på gruppbox som lösdrift? Eller jag kanske är ute o snurrar... Jag byggde efter gruppbox-måtten till min lösdrift iaf.

Till TS
Se till att det finns gott om plats för hästarna och att väggarna är säkra för sparkar/tyngd. Annars är det inget konstigt att stänga in flera hästar i samma "box" om nätterna. Inte om de är kompisar iaf.

Det är väl samma krav på gruppbox som lösdrift? Eller jag kanske är ute o snurrar... Jag byggde efter gruppbox-måtten till min lösdrift iaf.

Till TS
Se till att det finns gott om plats för hästarna och att väggarna är säkra för sparkar/tyngd. Annars är det inget konstigt att stänga in flera hästar i samma "box" om nätterna. Inte om de är kompisar iaf.

Ja jag hoppas att de blir kompisar i vart fall, två av dem har gått "nästan" hela sommaren ihop och de är två föl den tredje är en ett åring. :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 324
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 108
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar