Vad gäller för godkänd ritt i dressyr?

Kanske det i vart fall kunde räcka med icke godkänt och icke utfört?
Sen från 5 och uppåt känns liksom vettigare. Men 1 eller 2 eller 3 eller nån halva däremellan känns lite onödigt.
Verkar som att domarna sällan är under 3 om inte hästen är typ istadig och då kan det väl kvitta om det är mycket dåligt eller ganska dåligt.

Såhär står det i TR 2016:

Moment 261

Betygssättning
1.1. Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:

Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0

Den här formuleringen "med tvekan godkänd" tolkar jag ändå som att 5 ÄR godkänt även om det var med nöd och näppe. Som analys av texten då. I den faktiska poängsättningen tolkar jag allt under 6 som inte godkänt.

Vore det kanske på sin plats att omformulera 5:ans beskrivning i TR?

Ja alltså 60% är godkänt och 50% med tvekan godkänt? Det skiljer ju 10 % och jag tror inte någon med vettet i behåll skulle tycka att ett resultat på 50% är "nästan"godkänt någonstans! 58% skulle ju kunna räknas som med tvekan godkänt, då har man ju haft några missar säkert och så men 50%?? Då har ju hästen nästan hoppat ut typ :D

Ja alltså 60% är godkänt och 50% med tvekan godkänt? Det skiljer ju 10 % och jag tror inte någon med vettet i behåll skulle tycka att ett resultat på 50% är "nästan"godkänt någonstans! 58% skulle ju kunna räknas som med tvekan godkänt, då har man ju haft några missar säkert och så men 50%?? Då har ju hästen nästan hoppat ut typ :D

Jag tror inte riktigt vi förstår varandra eller tolkar texten likadant. Jag håller helt med dig att 60 % är godkänt, men jag upplever inte att 50 % är med tvekan godkänt, för då skulle jag ju tycka att det var godkänt även om det var med nöd och näppe. För det är ju så formuleringen är. "Med tvekan godkänd" betyder för mig "godkänd fast med visst tvivel" typ. Därav min tanke att 5:ans formulering i TR kanske behöver skrivas om till något som speglar hur det faktiskt ser ut på dressyrbanorna.

(Jag har f.ö. ridit in mindre än 50 % i LB, hästskrället stod mer på två ben än fyra, busade mer än galopperade och taktade hela skritten. I ett ridhus där han normalt sett gick i verksamhet 6 dagar i veckan :rofl: )

Ja, och sen har du halvpoängen på det - som inte har några egna beskrivningar i ord.

Det kan knappast vara konstigt, unghästklasser bedöms på skala med en dec alltså allt från 7,1 till 7.4 och 7.7 osv utan beskrivning av exakt ord. Det är väl bara och tänka till lite , jasså en 6,5, inte tillräckligt bra för 7 men bättre än bara godkänt osv osv.

Det kan knappast vara konstigt, unghästklasser bedöms på skala med en dec alltså allt från 7,1 till 7.4 och 7.7 osv utan beskrivning av exakt ord. Det är väl bara och tänka till lite , jasså en 6,5, inte tillräckligt bra för 7 men bättre än bara godkänt osv osv.
Ja, det är naturligtivs inte så att jag inte förstår att 6,5 ligger mellan 6 och 7 - och nej, jag tycker inte det alltid är nödvändigt att beskriva allt i ord. Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.

Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.

Kan du länka till en sådan manual i antingen simhopp eller konståkning eller båda delarna?

Det står ju klart och tydligt att domarhandledningen omöjligt kan ge svar på alla situationer, står tom omöjligt, utan att det gäller för domaren att uppdatera sig via utbildning.

Det står ju klart och tydligt att domarhandledningen omöjligt kan ge svar på alla situationer, står tom omöjligt, utan att det gäller för domaren att uppdatera sig via utbildning.
Ja, så är det ju i en bedömningssport. Men tror inte du att det skulle gå att ha lite tydligare riktlinjer än vad som finns idag?

Jag tycker iofs det känns rätt tydligt om.man sätter sig in i det.
Men fortfarande att när man kommer på icke godkänt så spelar det ju mindre roll om det är 1 eller 2 när det gäller utförandet?
Inte på placering heller så det är väl därför det är så kanske?

Fast @Pancakes det blir ju det om du får 5 or rätt över dvs 50%

Ja, med ordens betydelse men du skrev ju själv "och jag tror inte någon med vettet i behåll skulle tycka att ett resultat på 50% är "nästan"godkänt någonstans!" Men om det är med tvekan godkänt är det ju mer "hmm, mja, jag vet inte, men okej, det blir godkänt".

Ja, det är naturligtivs inte så att jag inte förstår att 6,5 ligger mellan 6 och 7 - och nej, jag tycker inte det alltid är nödvändigt att beskriva allt i ord. Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.

Fast det är nog enklare inom konståkning. I dressyr är hästen ytterligare en variabel, en oförutsägbar. Det skulle vara omöjligt att ta fram en manual över allt som kan hända och påverka betyget.

Jag tycker iofs det känns rätt tydligt om.man sätter sig in i det.
Men fortfarande att när man kommer på icke godkänt så spelar det ju mindre roll om det är 1 eller 2 när det gäller utförandet?
Inte på placering heller så det är väl därför det är så kanske?

Undrar hur differentieringen skulle bli om det bara fanns t.ex 4 och 0 som underbetyg?

Sedan kan jag tycka att det finns nyanser av dåligt precis som av bra. En häst är stadig men fattar fel galopp. Nästa häst fattar också fel galopp men drar dessutom iväg kraftigt mot handen, t.ex. Någon annan häst vägrar rygga men har i alla fall visat halten. Osv

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 088
Senast: KesoNeso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama