Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, och sen har du halvpoängen på det - som inte har några egna beskrivningar i ord.Jag tycker de olika graderna av dåligt är onödigt många?
Jag tycker de olika graderna av dåligt är onödigt många?
Ja, och sen har du halvpoängen på det - som inte har några egna beskrivningar i ord.
Såhär står det i TR 2016:
Moment 261
Betygssättning
1.1. Varje domare värderar, i bedömningsgrupp ingående rörelser, med ett betyg från 0 – 10 enligt följande:
Utmärkt 10
Mycket bra 9
Bra 8
Ganska bra 7
Godkänd 6
Med tvekan godkänd 5
Inte godkänt 4
Ganska dåligt 3
Dåligt 2
Mycket dåligt 1
Inte utförd (helt misslyckad) 0
Den här formuleringen "med tvekan godkänd" tolkar jag ändå som att 5 ÄR godkänt även om det var med nöd och näppe. Som analys av texten då. I den faktiska poängsättningen tolkar jag allt under 6 som inte godkänt.
Vore det kanske på sin plats att omformulera 5:ans beskrivning i TR?
Ja alltså 60% är godkänt och 50% med tvekan godkänt? Det skiljer ju 10 % och jag tror inte någon med vettet i behåll skulle tycka att ett resultat på 50% är "nästan"godkänt någonstans! 58% skulle ju kunna räknas som med tvekan godkänt, då har man ju haft några missar säkert och så men 50%?? Då har ju hästen nästan hoppat ut typ
Ja, och sen har du halvpoängen på det - som inte har några egna beskrivningar i ord.
Ja, det är naturligtivs inte så att jag inte förstår att 6,5 ligger mellan 6 och 7 - och nej, jag tycker inte det alltid är nödvändigt att beskriva allt i ord. Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.Det kan knappast vara konstigt, unghästklasser bedöms på skala med en dec alltså allt från 7,1 till 7.4 och 7.7 osv utan beskrivning av exakt ord. Det är väl bara och tänka till lite , jasså en 6,5, inte tillräckligt bra för 7 men bättre än bara godkänt osv osv.
Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.
Nej, har inte rotat i det utan gått på hörsägen - men det vore förstås rätt intressant att göra vid tillfälle!Kan du länka till en sådan manual i antingen simhopp eller konståkning eller båda delarna?
Här finns dock en länk till manual för islandshästdomare:Kan du länka till en sådan manual i antingen simhopp eller konståkning eller båda delarna?
Ja, så är det ju i en bedömningssport. Men tror inte du att det skulle gå att ha lite tydligare riktlinjer än vad som finns idag?Det står ju klart och tydligt att domarhandledningen omöjligt kan ge svar på alla situationer, står tom omöjligt, utan att det gäller för domaren att uppdatera sig via utbildning.
Fast @Pancakes det blir ju det om du får 5 or rätt över dvs 50%
Men alltså, vad får de 58% ifrån när det är 6 som är godkänt?Det var därför jag skrev att TS skulle räkna med 60/62% som godkänt, istället för 58. Det är bara två små tävlingar som har haft gränsen på 58% för att få en rosett.
I fjollträsk verkar det vara jävligt enkelt av det jag sett
Ja, det är naturligtivs inte så att jag inte förstår att 6,5 ligger mellan 6 och 7 - och nej, jag tycker inte det alltid är nödvändigt att beskriva allt i ord. Men om jag fick drömma skulle vi ha ett ännu tydligare bedömningssystem, med en tydlig manual om vad varje fel kostar och vad förtjänsterna belönas med. Så som jag uppfattat att andra bedömningssporter som t ex konståkning och simhopp har det.
Jag tycker iofs det känns rätt tydligt om.man sätter sig in i det.
Men fortfarande att när man kommer på icke godkänt så spelar det ju mindre roll om det är 1 eller 2 när det gäller utförandet?
Inte på placering heller så det är väl därför det är så kanske?