Vad gäller för godkänd ritt i dressyr?

Vill bara tillägga att om man tävlar på liten tävlingsplats i låg klass har det hänt att de har gett ekipage över ett visst procent rosett, som en clear round fast det samtidigt är en "riktig" tävling med placeringar också. Då har jag sett både 62% och 58% som godkäntgräns. Men det har varit på småtävlingar som sagt, så den mer allmänna gränsen på 62 ska du nog gå efter.

Det här är ett sidospår MEN:
Är det inte konstigt om 60% är gränsen för godkänt och vid 62% (dvs snitt på sexor och så ett fåtal sjuor) bedöms man vara kvalificerad att gå upp till nästa klass?

Är nästa klass bara 2% svårare?

@Cherarriduracell Vill mest säga att även om 2 procentenheter låter väldigt lite (de motsvarar ca 8-10 poäng) så är det inte så himla lite när en tävlar känner jag. Tycker att 62% är en bra kvalgräns för den kräver att du är lite bättre än godkänd helt enkelt. Du ska inte bara på håret ta dig runt godkänt utan visa att du kan göra det bättre än så.

Jag tycker ju visserligen 62% är en relativt låg procent att kvala på med tanke på de klasser man kvalar i till nästa nivå. Tänker mest på till MsvB och MsvA. Nästa år då kvalen bara ska bli I MB5 och nått juniorprogram så blir det annorlunda eftersom de programmen är så mkt svårare. BT ville ju ha kval i MB2 till de övriga programmen och det tycker jag är en bra ide´ istället för att höja kvalprocenten.

6 är ju en ok men tråkig medelmåttig siffra att få men den är ju godkänd, under 6 har man ju gjort något fel så att godkänt ska vara under 60% blir helfel för mig.

@fio Jag tror att om kvalgränsen skulle höjas hade dressyren blivit ännu mer elitsport än något glada amatörer kan pyssla med. Det hade även krävts ännu bättre hästmaterial-ett material som få amatörer kan hantera-men som de månne skulle anse nödvändigt för att kunna komma upp till Msv-nivå. Det materialet har heller få amatörer råd med och då hamnar vi direkt i rikemansfällan där dressyren hela tiden står och balanserar inför redan som det är.

Sen vill väl alla att kvalitén överlag ska höjas på dressyrtävlingarna, men personligen tror jag inte att högre kvalgränser är helt rätt väg. Däremot har BT en poäng med kval i MsvB2, det känns rimligt. Jag hade även gärna sett kval i LA upp till MsvC.

@Fiorano det var väl lite det jag skrev att det är bättre att kvala vidare i en högre klass än att höja kvalprocenten även om 62% inte kan anses vara en jättehög procent! Men helt klart krävs det annat för att nå tex 64% än 62% fast jag tror inte att det krävs så mkt annat hästmaterial faktiskt utan bara mer noggrann grundridning och faktiskt mer träning på att visa upp hästen i ett program!

Jag tycker ju visserligen 62% är en relativt låg procent att kvala på med tanke på de klasser man kvalar i till nästa nivå. Tänker mest på till MsvB och MsvA. Nästa år då kvalen bara ska bli I MB5 och nått juniorprogram så blir det annorlunda eftersom de programmen är så mkt svårare. BT ville ju ha kval i MB2 till de övriga programmen och det tycker jag är en bra ide´ istället för att höja kvalprocenten.

6 är ju en ok men tråkig medelmåttig siffra att få men den är ju godkänd, under 6 har man ju gjort något fel så att godkänt ska vara under 60% blir helfel för mig.
Det ska väl sägas att det var ett förslag att det bara skulle gå att kvala i MsvB:5, det är väl inte helt satt ännu?

Var på nätverksträff i vårt distrikt häromveckan och hon som höll i det jobbar på förbundet och hade med sig nya TR. Det är spikat att kval till MsvA ska tas i B5 alt FEI-programmen (inledande, lag och mästerskapsprogrammet för juniorer). Kan tillägga att det inte är seriebyten i FEI-programmen och inte heller koefficient på bytena vad jag sett.

Senast ändrad:
@Fiorano det var väl lite det jag skrev att det är bättre att kvala vidare i en högre klass än att höja kvalprocenten även om 62% inte kan anses vara en jättehög procent! Men helt klart krävs det annat för att nå tex 64% än 62% fast jag tror inte att det krävs så mkt annat hästmaterial faktiskt utan bara mer noggrann grundridning och faktiskt mer träning på att visa upp hästen i ett program!
Här håller jag med. Samtidigt tror jag inte det krävs jätteflashiga hästar om grundridningen är bra och man rider nogrannt för att nå upp till 64-65%.

Här håller jag med. Samtidigt tror jag inte det krävs jätteflashiga hästar om grundridningen är bra och man rider nogrannt för att nå upp till 64-65%.
Håller helt med.
Lyckades med detta med min travare-ponnykorsning ju, det var allt annat än flashigt men vi drog in poäng på andra kvaliteer. Bra grund att jobba ifrån, noggrant osv osv men även att man måste kunna visa upp hästen så förtjänsterna kommer fram och 'tar plats'.

Det är inte omöjligt alls för en vanlig Svensson med en vanlig svenssonhäst men krävs kanske lite mer arbete bara.

• Gilla
Reactions: Ray
MEN för att återgå till grundfrågan, så bortsett från kvalgränser, så är det lik förbaskat 60% som gäller för en godkänd ritt. :) Siffran 6 står ju för "godkänd". Får du 6:or (d v s godkänt) på allt så blir det totalt 60% - alltså är 60% godkänt. Får du mindre än en 6:a, t ex en 5:a på ett moment, så behöver du då en 7:a på ett annat för att medelvärdet ändå ska bli 6 o s v. Glasklart!

Vill bara tillägga att om man tävlar på liten tävlingsplats i låg klass har det hänt att de har gett ekipage över ett visst procent rosett, som en clear round fast det samtidigt är en "riktig" tävling med placeringar också. Då har jag sett både 62% och 58% som godkäntgräns. Men det har varit på småtävlingar som sagt, så den mer allmänna gränsen på 62 ska du nog gå efter.
Nej, det är 60% som är godkänt. Siffran 6 står för "godkänd" och det blir med andra ord 60% som är godkänt. 62% är en kvalgräns till högre klasser. För att kvala behöver du vara lite mer än godkänd och alltså rida på minst 62%.

Var skrivare på dressyr för ett tag sedan och då var känslan att domaren gav betyget 7 när det inte fanns något att "klaga" på. Alltså hästen var i en för klassen bra form och utförde rörelsen korrekt. Om det fanns någon brist blev det 6 eller 6.5 .
Typ hästen lägger huvudet på sned, spårar inte, otillräcklig längning etc.

Och då kändes 6 orna som ännu tråkigare. .. Det var liksom godkänt men egentligen inte för det var ju alltid något fel när betyget blev 6!
Och med den känslan förstår jag att kvalgränsen sitter högre än 60% . Även om nu 60 är godkänt så finns det ju mycket brister på de procenten.

• Gilla
Reactions: fio
@Ray det kändes som en väldigt generös domare! Men vissa ligger ju högt och vissa lågt på sin skala! Jag hade föredragit att domarna hade vågat använda hela skalan istället!

@Ray det kändes som en väldigt generös domare! Men vissa ligger ju högt och vissa lågt på sin skala! Jag hade föredragit att domarna hade vågat använda hela skalan istället!
Kanske det var. Jag tyckte det var bra- slut resultatet blev en ryttare över 70% och det är ju normalt när man ser resultaten? Kan vara min tolkning som är lite fel. Men en häst som i går i bra form för den klass man rider, är korrekt formad, bra bjudning -takt etc ska väl ha en 7:a kan jag tycka? Visar den kvaliteter över det borde den få högre tycker jag?

Skalan var från 3-8 och kändes oxå relevant. 8 var när allt var bra och hästen dessutom visade för klassen bra bärighet.

Kanske det var. Jag tyckte det var bra- slut resultatet blev en ryttare över 70% och det är ju normalt när man ser resultaten? Kan vara min tolkning som är lite fel. Men en häst som i går i bra form för den klass man rider, är korrekt formad, bra bjudning -takt etc ska väl ha en 7:a kan jag tycka? Visar den kvaliteter över det borde den få högre tycker jag?

Skalan var från 3-8 och kändes oxå relevant. 8 var när allt var bra och hästen dessutom visade för klassen bra bärighet.

Fast om den får 6.5- 6 för brister som t ex att den inte spårar osv så känns det generöst.. Men en ryttare över 70 är ju helt normalt

Fast egentligen - hur jävla svårt ska det vara att få 70% i lätt klass? Det är ju inte ens bra utan bara ganska bra om vi nu ska se till den fastställda betydelsen av siffrorna.

I fjollträsk verkar det vara jävligt enkelt av det jag sett :p

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·
Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 376
Senast: Account
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 088
Senast: KesoNeso
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama