Vad gäller beträffande sk gårdshingstar numera?

ingang

Trådstartare
Kan någon från SIF avel svara på det eller någon annan som vet säkert. Kan man använda egen ej godkänd hingst till egna ston och sedan registrera avkomman som vanligt. Vilka kostnader innebär det? Blir det krav på blodtypning och vad mera?
Tacksam för svar!

Sv: Vad gäller beträffande sk gårdshingstar numera?

Du måste ansöka om licens, betala avgifter osv.
Det finns angivet i SIF´s Plan och riktlinjer under Avel.

Det blir blodtyping & massor av extra kostnader för att regga en häst efter icke godkänd hingst, dessutom reggas de i extra bilaga så den får inte riktigt samma status som en islandshäst efter godkänd hingst, det är just detta som många protesterar åt.
Om man ska se vad det kostar i pengar så är det nog dyrare i längden att betäcke med egen icke godkänd hingst.

Ja eller regga i asrp som korsning :idea:
Billigare. :devil: Men hästen får lite sämre värde, ungefär som en korsningsponny. Lite trist om man vill avla vidare på avkomman.

Ja eller regga i asrp som korsning :idea:
Billigare. :devil: Men hästen får lite sämre värde, ungefär som en korsningsponny. Lite trist om man vill avla vidare på avkomman.

Värdeskillnaden är marginell faktiskt och betydligt mindre än de merkostnader man har om man reggar i bilaga, tyvärr. Trist policy från SIF. Man kan ju DNA-testa avkomman ändå. Det kostar inte mer än 1200 att DNA-testa både mamma, pappa och föl. Då har man bevis på att hästen är äkta och kan faktiskt registrera in den sen eller en eventuell avkomma om även den andra föräldern är DNA-testad. Men det är trist att SIF avgifter skall vara så extrema så det lockar till ASRP-registrerad islandshästavel!!!

Tänk vad trist om man reggar sin unghäst i Asrp och sedan råkar den få fantastiska tävlingskapacitet.

Har varit med om det själv då min morfar köpte ett kbl travarföl till mig. Den var fullt registrerbar men morfar tyckte att det inte behövdes. Vad blev det då :mad: . Redan som 3åring sprang hon samma tider som sverige eliten utan möjlighet att tävla. Så jag skulle aldrig våga regga en häst som annat än rasren.

Håller med, det skulle kännas snopet:crazy:

Både ja och nej. Det finns många riktigt bra islandshästar som inte tävlas eftersom ryttaren inte har intresset! Så det beror ju på vilket intrese man har. Mitt är tex inte så stort.

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
40 072
Senast: Hedinn
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
32 274
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 686
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka