Vad gäller?

Vill ju såklart att det hela ska få ett bra slut. Är ingen som vill bråka, men undrar ju hur mycket som kan tänkas vara rimligt? Hur stor summa kan man ge? Som sagt är jag ingen miljonär, så tiotusentals kronor kan jag inte avvara. Men värdesätter ju ändå allt jobb hon lagt ner på hästen.

Om du bestämmer dig för att ge henne något skulle jag räknat av det du lagt ut för saker som en fodervärd normalt ska stå för (du har nämnt skoning, lån av transport, ridbyxor? och jackor?). Jag tycker ändå att det låter väldigt märkligt för en fodervärd att kräva ersättning.

Annars håller jag med @Lovisaleonora, låt henne komma med krav och ta det därifrån.
 
Får man fråga hur stor procent som du skulle fått?

Jag minns inte och har inte avtalet där jag är nu, men jag är ganska säker på attest var 20%. Nu var den här hästen rätt oriden och hade en hel del hyss för sig när den kom så pass att ägaren blivit rädd, var också bökig att hantera och tog gärna en dryg timme på sig att kliva ombord en transport. När den åkte var den tävlad med flera felfria rundor, lastade sig själv och kunde ridas av vem som helst (min man red henne vid något tillfälle, han red som barn men inte sedan dess). Det är en häst med lika mycket åsikter som kapacitet :cool:

Hur länge har hästen varit hos din vän?
 
Tror jag blir gråhårig på detta, men tänker fråga henne vad hon själv tycker är rimligt och ta det därifrån. :-)
 
Man ska aldrig ha business med familj och vänner (lever tyvärr inte alltid som jag lär, gör mina misstag med). Blir det något problematiskt så tär det många gånger på vänskapen.
Personligen tycker jag inte att du ska betala någon ersättning då det gällde foder. Skillnad hade varit om hästen faktiskt var på utbildning.
Hör med henne vad hon har tänkt sig så får du se om ni kan kompromissa.
 
Hon vill inte ta första fölet eftersom ingen kan garantera att det blir ett föl. Dealen som hon då tyckte lät bra var att jag skulle stå för kostnaderna runt språng o dräktighet tills det fanns ett levande föl o först då betala kostnaderna.

Ok, nu får jag vibbar av att hon är en freeloader och utnyttjar dig :meh: Finns inte en chans att jag skulle betalat henne någonting.
 
Jag tycker du har varit EXTREMT snäll mot henne och betalat en massa saker som hon helt krasst skulle stått för om det var ett fodervärdsavtal. Jag har haft flera hästar på foder, varav en på livstid, och det är den enda häst jag betalat försäkringen på. De andra har ägaren stått för försäkringen, men det är dock det enda. Stallplats, hovslagare, foder, träningar och HENNES utrustning (?!!!!!) är ju saker hon vackert får betala egentligen. Det är klart att viss utrustning kan skickas med som en försäkran för hästägaren att hästen exempelvis har en sadel som passar. Om den utrustningen sen av olika skäl inte passar fodervärden så är ju hen fri att skaffa egen utrustning.

Jag hade nog avvecklat den vänskapen, hon känns lite som Ove i solsidan som mest vill suga ut sin omgivning. Och återigen, aldrig ingå avtal med någon vän/anhörig utan att skriva något. Bara för att man är vänner idag behöver man inte vara det imorgon.
 
Vad gäller i ett fodervärdsavtal egentligen? Har haft häst utlånad ett par år med dealen att fodervärden skulle få procent vid eventuell försäljning eller få ta ett föl när stot går till avel. Ville börja rida själv och bad att få ta hem hästen, hade en månads uppsägning så att hon skulle få vänja sig vid tanken att bli av med hästen och hade pratat om att ta hem den två gånger innan jag bestämde mig. Fodervärden i sin tur tyckte det kom som en blixt från klar himmel, men ville inte ha hästen kvar, så fick hämta den dan efter jag sagt till. Nu till det krångliga. Hon vill nu istället ha ersättning för det jobb hon lagt ner på hästen. Inget fel i det egentligen, tycker hon ridit hästen jättebra på alla sätt och tagit hand om den den tid den fått vara där, men vi hade det inte med i dealen från början. Inga papper skrivna eftersom vi är så goda vänner och trodde väl aldrig vi skulle bli oense om detta. Så vad gäller?

Nej, det är ju det som är fodervärdens dilemma - man lägger ner tid (och pengar) på någon annans häst i utbyte mot att man får ha den. Samtidigt är det ju ägaren som står för alla risker, att hästen inte blir bättre hos fodervärden utan tvärt om kan bli sämre.
Så nej, finns ingen sådan överenskommelse från början så kan hon inte komma med det nu.
Åter igen SKRIV KONTRAKT!!!
 
Är det en sann vän om du ska betala för er vänskap. Hur värdefullt är det inte att få rida en sån fin häst! Näe vet du vad, jag tycker du låter för mesigt snäll. Skärp dig. Gratis häst, ridbyxor!!! osv och pengar på det? Då kunde du ju lika gärna ha lämnat den hos vilken beridare som helst. Jag tycker att hon redan har fått väldigt mycket av dig. Förstår inte att folk ska ha betalt för att låna andras hästar.
 
Från början var det ett rent fodervärdsavtal som vi var överens om. Jag ville ändå visa tacksamhet över det hon gjorde med min häst och hon har inte heller så gott ställt. Därför har jag försökt hjälpa till med det jag kunnat. Dvs sadel o träns följde med hästen eftersom hon inte hade råd att köpa det. Täcken för alla väder ville jag ju att hästen skulle ha. Ska den ridas o fv inte har några skor fixade jag det med. Jag har ju avlastat henne ekonomiskt kan jag ju tycka o det måste väl ses som en kompensation i sig? Hon har dock betalat stallhyra o tävlingar som hon åkt på. Eller är det så att om jag betalar för hästen står den hos henne i träning?
Då har vännen varit fodervärd, och borde således inte kräva mer ersättning än det ni möjligen kommit överens om.
 
Som tidigare nämnts så får fodervärden vanligtvis aldrig någon ersättning. Jag har aldrig under mina 19 år som hästmänniska hört talas om ett sådant avtal.
Lämnar man iväg hästen för utbildning så är det en helt annan sak såklart.
Det här visar ännu en gång varför man ALLTID ska skriva kontrakt.
 
Egentligen finns inga klara regler för vad som gäller fodervärdsavtal på hästar utan det är upp till varje part att se till så att man får ett avtal som bägge är nöjda med.
I det här fallet har bägge varit nöjda med att TS/ägaren har stått för en del saker ekonomiskt, att fodervärden tränat och tävlat hästen samt att det skulle utgå någon form av ersättning antingen om hästen såldes eller när den gick till avel.
Det som tydligen inte avtalats om är just det som nu har hänt d v s att ägaren vill ha tillbaka hästen och rida den själv. Men egentligen så innebär inte det någon skillnad på det ursprungliga avtalet om ersättning till fodervärden om hästen säljs eller ett framtida föl. För att det ska upphöra skulle det ha avtalats från början med en tidsgräns för hur länge det skulle gälla.
Så kan fodervärden på något vis bevisa det ursprungliga avtalet behöver ju inte vara konstigare än att hänvisa till den här tråden där TS själv skrivit ner vad de var överens om. Är det inte omöjligt att fodervärden verkligen får rätt vid en tvist, till ganska rejäl ersättning. Antingen för hästens värdeökning d v s försäljningssumman i procent eller skadestånd för brutet avtal.
 
Spelar roll vad fv brukar få stå för o inte stå för, eller hur fin hästen är eller vad hon har gjort och inte gjort med den. Hela problemet verkar bottna i att ni har diskuterat 2 olika alternativ som skulle gynna henne ekonomiskt, dvs försäljning eller föl. Ni har mao tidigare kommit överens om någon sorts ekonomiskt "tack" till henne för att hon hade hästen. Jag kan faktiskt tycka, nu när inget av dom alternativen är aktuella, att det inte är så himla konstigt egentligen att hon reagerar mot att hon blir helt utan och vill ha någon sorts kompensation. Ni har ju som sagt redan kommit överens rent principiellt om att hon skulle få det.

Håller med andra, låt henne framföra någon sorts anspråk så får ni försöka mötas någonstans där båda tycker det är rimligt.
 
Från början var det ett rent fodervärdsavtal som vi var överens om. Jag ville ändå visa tacksamhet över det hon gjorde med min häst och hon har inte heller så gott ställt. Därför har jag försökt hjälpa till med det jag kunnat. Dvs sadel o träns följde med hästen eftersom hon inte hade råd att köpa det. Täcken för alla väder ville jag ju att hästen skulle ha. Ska den ridas o fv inte har några skor fixade jag det med. Jag har ju avlastat henne ekonomiskt kan jag ju tycka o det måste väl ses som en kompensation i sig? Hon har dock betalat stallhyra o tävlingar som hon åkt på. Eller är det så att om jag betalar för hästen står den hos henne i träning?
Alltså, hästen har inga skor, du fixar det. Hon har råd att åka på tävlingar men inte fixa skor, täcken etc. Nu pengar för ersättning som inte är befäst ens i ett muntligt avtal.
Ni kom överens om en ersättning vid försäljning eller föl. Hästen är inte såld eller dräktig. Därmed är inget uppfyllt som kan åberopas.
Sen får du aldrig igen göra överenskommelser som är såhär luddiga i framtiden! Och lämna hästen nästa gång till någon som har pengar och sund inställning till ekonomi. Sagt i bästa välmening :-)
 
Alltså, hästen har inga skor, du fixar det. Hon har råd att åka på tävlingar men inte fixa skor, täcken etc. Nu pengar för ersättning som inte är befäst ens i ett muntligt avtal.
Ni kom överens om en ersättning vid försäljning eller föl. Hästen är inte såld eller dräktig. Därmed är inget uppfyllt som kan åberopas.
Sen får du aldrig igen göra överenskommelser som är såhär luddiga i framtiden! Och lämna hästen nästa gång till någon som har pengar och sund inställning till ekonomi. Sagt i bästa välmening :-)

Instämmer. Att folk bara har mage att bli arga i efterhand när en situation de själva satt sig i (avtalat om, om än muntligt!) inte visade sig ge dem själva tillräckligt med kompensation!

Vi har bara haft foderponnys hela min ponnytid. Hade aldrig några problem. Man skötte ponnyn som sin egen och var väl medveten om att ägaren hade all bestämmanderätt. Svårare än så tycker man inte att det ska behöva vara. Pinsamt. Alltså seriöst. Vi fick hem allt från benrangel till oridna till läromästare o hade långtigskonvalescenter också. Varför vill ingen ta ansvar för djuret och vara tacksam för det? Vill man bestämma själv köper man en häst! Förstår om folk inte vågar låna ut sina hästar längre.
 
Procent vid en eventuell försäljning sa ni. Eftersom hästen inte ska säljas så går ju den delen bort. Ersättning för utbildning har ni över huvud taget inte diskuterat om jag förstår rätt, så det kan hon knappast kräva. Skriv avtal nästa gång även om det handlar om en god vän. Då undanröjer man sånt här. Hoppas ni löser det utan att bli ovänner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 088
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 884
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 991
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp