Vad gäller?

bubbaloo

Trådstartare
Vad gäller i ett fodervärdsavtal egentligen? Har haft häst utlånad ett par år med dealen att fodervärden skulle få procent vid eventuell försäljning eller få ta ett föl när stot går till avel. Ville börja rida själv och bad att få ta hem hästen, hade en månads uppsägning så att hon skulle få vänja sig vid tanken att bli av med hästen och hade pratat om att ta hem den två gånger innan jag bestämde mig. Fodervärden i sin tur tyckte det kom som en blixt från klar himmel, men ville inte ha hästen kvar, så fick hämta den dan efter jag sagt till. Nu till det krångliga. Hon vill nu istället ha ersättning för det jobb hon lagt ner på hästen. Inget fel i det egentligen, tycker hon ridit hästen jättebra på alla sätt och tagit hand om den den tid den fått vara där, men vi hade det inte med i dealen från början. Inga papper skrivna eftersom vi är så goda vänner och trodde väl aldrig vi skulle bli oense om detta. Så vad gäller?
 
Vill också tillägga att jag stått med utrustning, ridbyxor, jackor och täcken. Hon har använt min hästkärra och jag har alltid hjälpt till ekonomiskt när det behövts.
 
Nej, i normalfall får fodervärden ingen ersättning även om hästen stiger i värde (utbildas) under fodervärdstiden.
Sen kanske det beror lite på hur du värderar er vänskap... Ibland får man gå utanför avtalet för att alla ska bli nöjda och glada.
 
Nej, i normalfall får fodervärden ingen ersättning även om hästen stiger i värde (utbildas) under fodervärdstiden.
Sen kanske det beror lite på hur du värderar er vänskap... Ibland får man gå utanför avtalet för att alla ska bli nöjda och glada.
 
Känner att jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta det, för hon blev rätt ilsken för att jag hänvisade till att vi inte hade gjort upp så från början. Om det skulle gå så långt som att vi hamnar i tvist m detta hur ställer sig då rätten till att vi inte haft nåt skrivet? Är det jag som ägare som faktiskt har rätten på min sida eller kan hon få rätt ändå?
 
Hur mycket kan man tycka är skäligen ersättning då? Hon fick låna en häst som fått diplom och som går Falsterbo och championaten på Flyinge stadigt varje år.
 
Känner att jag inte riktigt vet hur jag ska bemöta det, för hon blev rätt ilsken för att jag hänvisade till att vi inte hade gjort upp så från början. Om det skulle gå så långt som att vi hamnar i tvist m detta hur ställer sig då rätten till att vi inte haft nåt skrivet? Är det jag som ägare som faktiskt har rätten på min sida eller kan hon få rätt ändå?

Ett muntligt avtal har samma rättsvärde som ett skriftligt, problemet är att bevisa vad man kommit överens om.. Om hon anser att ni har en överenskommelse som innebär ekonomiska fördelar för henne ligger det på henne att bevisa att så är fallet.
 
Ok, tänkte skriva ett i efterhand nu, får vi se om hon godtar det. Trodde vi var mer överens än vi är. Kommer inte ändra på hennes fördelar utan bara skriva ner det som vi kommit överens om från början plus försöka komma överens om en rimlig ersättning. Har inte heller några stora ekonomiska tillgångar tyvärr så det kommer inte bli några stora summor, men vi kanske i alla fall kan fortsätta vara vänner.
 
Skriva avtal i efterhand låter konstigt. Är det inte bättre att ni bara pratar med varandra?
Börja med att "i normalfall får man ingen ersättning för hästens eventuella värdeökning under fodervärdstiden, men jag vill inte att du ska känna dig lurad så vi måste försöka hitta ett sätt att komma överens".
Ni kan ju fortfarande ha kvar möjligheten till provision om hästen säljs, men sätt då en procentsats och en bortre tidsgräns (t.ex 15% om den säljs inom ett år, 10% om den säljs om 1-2 år). ELLER kom överens om en summa nu, men då förverkas rätten till provision senare.
 
Spontant kan jag inte se att fv skulle ha rätt till någon ersättning öht, det skulle ju vara en väldigt ovanlig deal isf. Om fv tagit emot en oinriden häst och utbildat den väl under två år, möjligen. Men då skulle man ju avtalat om det.
Är fv "rädd" att du ska ta tillbaka hästen nu, ha den ett par månader och sedan sälja och därmed lura fv på sin % kanske?
I så fall kan du väl lägga till i det nya, skriftliga förslaget, att fv får sin % om hästen säljs inom de närmaste 12 månaderna eller något?

Om fv envisas med att vilja ha ersättning får du väl fråga vilket belopp som fv anser är lämpligt, så får ni går vidare därifrån. Visst, några tusenlappar kanske jag skulle kunna ge, men det är ju samtidigt inga pengar att tjafsa om från fv sida heller, så man undrar ju om det är stora belopp som fv tänkt sig?
 
Din vän har då inte varit fodervärd till hästen, utan tränat din häst. Då förstår jag att kravet på ersättning uppstår, men har vännen agerat fodervärd så innebär det att denne övertar det ekonomiska ansvaret för ägaren under en avtalad tid.
 
Ok, tänkte skriva ett i efterhand nu, får vi se om hon godtar det. Trodde vi var mer överens än vi är. Kommer inte ändra på hennes fördelar utan bara skriva ner det som vi kommit överens om från början plus försöka komma överens om en rimlig ersättning. Har inte heller några stora ekonomiska tillgångar tyvärr så det kommer inte bli några stora summor, men vi kanske i alla fall kan fortsätta vara vänner.

Jag tycker det verkar vettigare att hon får framställa sina krav så du får ta ställning till dem. Har hon en annan uppfattning än dig vad gäller det ni avtalat? Eller tycker hon att det är "inte rätt för jag har lagt ner tid och pengar på hästen"? Det är ju stor skillnad.

Men jag hade INTE satt mig och skrivit ett nytt avtal i efterhand. Börja med att be henne precisera vad hon anser att ni avtalat och vad hon skulle ha rätt till.
 
Vad gäller i ett fodervärdsavtal egentligen? Har haft häst utlånad ett par år med dealen att fodervärden skulle få procent vid eventuell försäljning eller få ta ett föl när stot går till avel. Ville börja rida själv och bad att få ta hem hästen, hade en månads uppsägning så att hon skulle få vänja sig vid tanken att bli av med hästen och hade pratat om att ta hem den två gånger innan jag bestämde mig. Fodervärden i sin tur tyckte det kom som en blixt från klar himmel, men ville inte ha hästen kvar, så fick hämta den dan efter jag sagt till. Nu till det krångliga. Hon vill nu istället ha ersättning för det jobb hon lagt ner på hästen. Inget fel i det egentligen, tycker hon ridit hästen jättebra på alla sätt och tagit hand om den den tid den fått vara där, men vi hade det inte med i dealen från början. Inga papper skrivna eftersom vi är så goda vänner och trodde väl aldrig vi skulle bli oense om detta. Så vad gäller?

Du skulle ju bara kunna säga att nej, du får ingen ersättning och så får hon ta det vidare om hon nu vill.
Tycker du själv att det är rimligt att ge henne någon typ av ersättning?
Hur högt värderar du er vänskap?
Tror du att er vänskap kan fortsätta efter detta?
Även om du inte måste ge henne någon ersättning juridiskt (?), så kan det ju finnas många andra anledningar till att välja att göra det.

Det låter för mig som om hästen antingen skulle säljas eller gå till avel efter att fodervärdsskapet tagit slut, och att alternativet att du tar hem och börjar rida hästen själv inte fanns med i ekvationen från början?
Om så är fallet var hon ju "garanterad" ersättning när hon gick med på att bli fodervärd, och då kan jag förstå om hon känner sig snuvad på ersättningen. Kan det vara ett alternativ att värdera hästen och ge henne den procent hon skulle ha fått om hästen hade sålts nu?
 
Finns alternativet med att hon får första fölet kvar även om du nu tar hem hästen utan att sätta den i avel direkt? Om ja, kanske skriva något som enbart gäller det? Om det är det hon har hoppats på så kan jag förstå varför hon "krånglar" nu, men annars verkar hennes krav på ersättning väldigt märklig.

Ett normalt fodervärdsavtal brukar handla om att fodervärden står för alla kostnader för hästen (utom möjligen försäkringen som tillfaller ägaren om någon skulle hända), samt sköter hästen som om det vore hens egen. Frågan är väl om det är det avtalet ni haft, om än muntligt, eller om ert avtal egentligen rört något helt annat, utbildning eller tillridning exempelvis.
 
Tack för alla svar. Vi skulle såklart skrivit avtal redan i början. Avtalet som vi hade var muntligt o då var vi överens. Har inte tänkt sälja o det är väl där skon klämmer. Att den inte blir såld o då får hon inga %. Det där fölet som hon skulle ha fått ta på stot verkar inte uppväga utan hon vill helt enkelt ha pengar. Jag förstår att hon tycker hon gjort ett fint jobb med hästen, men det var en riktigt fin häst från början oxå. Fick gångartsdiplom på kvalitén. Får väl helt enkelt fråga henne o försöka komma överens.
 
Jag har varit i andra änden av det här, haft en väns häst hos mig och utbildat den åt henne, hon stod dock för alla kostnade för hästen. Vår deal är/var att om hästen säljs (varken fanns eller finns planer på detta) inom en viss tid efter att den åkte härifrån, tror vi satte ett halvår eller ett år vilket nu har gått, skulle jag få en viss procent. Jag har också blivit lovad att ta ett föl för egen räkning och planerar att göra så om ett par år, hästen är relativt ung.
Ingen annan ersättning, men då har hon som sagt stått för alla kostnader under tiden och jag har bara "bjudit" på min tid. jag är naturligtvis beredd på att det kanske inte blir något föl.

I ditt fall hade jag funderat på vad vänskapen är värd och antingen sagt att ni inte haft någon sådan deal eller bett kompisen komma med ett förslag.
 
Din vän har då inte varit fodervärd till hästen, utan tränat din häst. Då förstår jag att kravet på ersättning uppstår, men har vännen agerat fodervärd så innebär det att denne övertar det ekonomiska ansvaret för ägaren under en avtalad tid.
Från början var det ett rent fodervärdsavtal som vi var överens om. Jag ville ändå visa tacksamhet över det hon gjorde med min häst och hon har inte heller så gott ställt. Därför har jag försökt hjälpa till med det jag kunnat. Dvs sadel o träns följde med hästen eftersom hon inte hade råd att köpa det. Täcken för alla väder ville jag ju att hästen skulle ha. Ska den ridas o fv inte har några skor fixade jag det med. Jag har ju avlastat henne ekonomiskt kan jag ju tycka o det måste väl ses som en kompensation i sig? Hon har dock betalat stallhyra o tävlingar som hon åkt på. Eller är det så att om jag betalar för hästen står den hos henne i träning?
 
Vill ju såklart att det hela ska få ett bra slut. Är ingen som vill bråka, men undrar ju hur mycket som kan tänkas vara rimligt? Hur stor summa kan man ge? Som sagt är jag ingen miljonär, så tiotusentals kronor kan jag inte avvara. Men värdesätter ju ändå allt jobb hon lagt ner på hästen.
 
Jag har varit i andra änden av det här, haft en väns häst hos mig och utbildat den åt henne, hon stod dock för alla kostnade för hästen. Vår deal är/var att om hästen säljs (varken fanns eller finns planer på detta) inom en viss tid efter att den åkte härifrån, tror vi satte ett halvår eller ett år vilket nu har gått, skulle jag få en viss procent. Jag har också blivit lovad att ta ett föl för egen räkning och planerar att göra så om ett par år, hästen är relativt ung.
Ingen annan ersättning, men då har hon som sagt stått för alla kostnader under tiden och jag har bara "bjudit" på min tid. jag är naturligtvis beredd på att det kanske inte blir något föl.

I ditt fall hade jag funderat på vad vänskapen är värd och antingen sagt att ni inte haft någon sådan deal eller bett kompisen komma med ett förslag.
Får man fråga hur stor procent som du skulle fått?
 
Från början var det ett rent fodervärdsavtal som vi var överens om. Jag ville ändå visa tacksamhet över det hon gjorde med min häst och hon har inte heller så gott ställt. Därför har jag försökt hjälpa till med det jag kunnat. Dvs sadel o träns följde med hästen eftersom hon inte hade råd att köpa det. Täcken för alla väder ville jag ju att hästen skulle ha. Ska den ridas o fv inte har några skor fixade jag det med. Jag har ju avlastat henne ekonomiskt kan jag ju tycka o det måste väl ses som en kompensation i sig? Hon har dock betalat stallhyra o tävlingar som hon åkt på. Eller är det så att om jag betalar för hästen står den hos henne i träning?
Finns alternativet med att hon får första fölet kvar även om du nu tar hem hästen utan att sätta den i avel direkt? Om ja, kanske skriva något som enbart gäller det? Om det är det hon har hoppats på så kan jag förstå varför hon "krånglar" nu, men annars verkar hennes krav på ersättning väldigt märklig.

Ett normalt fodervärdsavtal brukar handla om att fodervärden står för alla kostnader för hästen (utom möjligen försäkringen som tillfaller ägaren om någon skulle hända), samt sköter hästen som om det vore hens egen. Frågan är väl om det är det avtalet ni haft, om än muntligt, eller om ert avtal egentligen rört något helt annat, utbildning eller tillridning exempelvis.
Hon vill inte ta första fölet eftersom ingen kan garantera att det blir ett föl. Dealen som hon då tyckte lät bra var att jag skulle stå för kostnaderna runt språng o dräktighet tills det fanns ett levande föl o först då betala kostnaderna.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 088
Senast: kolblakkur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 019
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
40 884
Senast: Hedinn
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 991
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp