Vad föredrar du: Ringa vs. meddelande?

Jag ogillar att prata i telefon. Jag får lite småångest om det är "officiella" ärenden och tycker det är tråkigt privat. Så mail/sms alla dagar i veckan.

På jobbet sker dock 90% av kommunikationen per telefonsamtal, men där är jag i min yrkesroll så samtalen känns naturliga.

Dödsfall: om inte irl så via samtal, ej sms!
Mindre viktigt: sms/meddelande.
Mer viktigt: samtal.
Allmänt tjöt: samtal.

Jag föredrar meddelanden, men samtidigt har jag nästan alltid någon i telefon. Jag pratar med mina vänner säkerligen 2-3 timmar i telefon varje dag, om inte mer.

Men samtidig är det ibland ganska så skönt att slippa prata med någon utan att få skriva meddelanden istället. Jag har inget emot långa chattar på messenger.

Jag föredrar att prata, även om det bara gäller något snabbt. Jag tycker att det är så mycket trevligare att höra den andres röst än att läsa svart text på en vit bakgrund.

Säger som många andra, det beror helt på ärende.
Däremot har jag helt lagt ner mobilsvar, för det känns bara bökigt - jag tar hellre emot ett sms än ett inspelat pratmeddelande.

Åh, gud, ja! Jag absolut hatar mobilsvar! :rage: Tar en jävla tid att lyssna av och jag förknippar det bara med dåliga nyheter (oklart varför). Måste ta tag i det och stänga av den funktionen på telefonen.

Är jag på jobbet föredrar jag att ringa. Men det är nog mest för att jag inte har varken har tid eller händer fria till att smsa. Sedan har jag oftast hörselkåpor med mikrofon och mycket oväsen runt omkring så det är inga problem att hålla samtalen privata. ;)
Men är jag däremot hemma så är det sms som gäller. Då brukar jag sällan vara så intresserad av att prata i telefon då jag hellre är social med sambon. :)

Mess, jag HATAR att prata i telefon... Gör det bara om jag är kär eller om det är något verkligt akut.
En av de värsta persontyperna jag vet är folk som skriver mess och ber en ringa upp.. Varför kan dom inte skriva vad de vill när de ändå skriver ??
Eller folk som faktiskt har skrivit vad dom vill och vi har kommit fram till något.. Ändå ber dom en ringa upp??
Varför ?

Tycker telefon pratande är ett jävla besvär bara.
Måste släppa allt jag gör för någon måste ringa och inte kan skriva vad de vill.

Nej mess alla dagar i veckan om du frågar mig, då kan man svara när det passar !!

Om du får välja kommunikationssätt, vad föredrar du då? Att ringa eller någon form av meddelande (Messanger, SMS, osv.)? Och varför då?

Själv väljer jag meddelande alla dagar i veckan. Dels lämnar min hörsel en del att önska, och är det inte perfekt mottagning "från båda håll", så att säga, så slutar det med högtalartelefon. Vilket ju kan vara lite jobbigt i vissa situationer, t.ex. när man inte vill att hela omvärlden ska höra samtalet. Sen så är mitt minne inte jättebra heller, så det som bara är sagt över telefon (så tillvida jag inte skriver ner det direkt) glömmer jag lättare också.

Det beror på vad som ska avhandlas.

Det beror på situationen. I jobbet är det ofta något som AKUT måste fixas, då blir det telefon. Annars är det mail som gäller i jobbet.

Hatar att sitta och skriva långa sms så krävs en längre konversation ringer jag. Mobilsvar är totalt värdelöst så där har jag gjort som @Snubbelfot, jag har stängt av det.

Får någon inte tag på mig via mobilen så de ringa igen eller höra av sig på annat sätt.

Alltid sms i första hand till mig. Jag kan gärna prata i telefon, men vill inte "bli överraskad" av att någon ringer mig utan gillar att man kommer överens om en tid som passar båda parter om det bara ska pratas lite. Är det viktigt får man självklart ringa mig när som. Kan jag svara så gör jag det. Vi får inte prata i telefonen på mitt jobb, utom på raster, men jag har den på mig och kan se om någon ringt/skickat sms.
Mail fungerar dåligt om man vill få fatt på mig av någon anledning. Jag har 2 mailadresser, men kollar dom rätt oregelbundet. Via Facebooks chat är jag mer lätt att få tag i.

Sms/meddelande i de fall det funkar i situationen, skönt att ha saker skriftligt ifall minnet sviker. Dock finns ju tillfällen när det är "fel" med sms och då ringer jag/vill bli uppringd. Men håller med ang telefonsvar, jag kommer väl inte ihåg vad du hette eller vilket nummer du gav, skicka ett kort sms istället. "Hej försökte nå dig ang ärende, ring mig gärna på detta nr när du får tid, jag är anträffbar hela kvällen/fram till 16/imorgon"

Ringa, skickar kanske 5 mess i månaden som mest och chattar aldrig för det är så opersonligt så det finns inte. Dessutom hamnar jag ibland utomlands som i veckan när jag ringde Bosch Automotive service och hamnade i tyskland. Min tyska är som den är, hans svenska var ungefär lika kass men vi garvade gott åt språkförbistringarna och löste problemet till slut. :laugh:

Just för att jag alltid pratar och sällan messar så har jag träffat många människor jag aldrig skulle träffat annars och ett stort kontaktnät är guld värt.

Liknande trådar

Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar