Vad föredrar du: Ringa vs. meddelande?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Om du får välja kommunikationssätt, vad föredrar du då? Att ringa eller någon form av meddelande (Messanger, SMS, osv.)? Och varför då?

Själv väljer jag meddelande alla dagar i veckan. Dels lämnar min hörsel en del att önska, och är det inte perfekt mottagning "från båda håll", så att säga, så slutar det med högtalartelefon. Vilket ju kan vara lite jobbigt i vissa situationer, t.ex. när man inte vill att hela omvärlden ska höra samtalet. Sen så är mitt minne inte jättebra heller, så det som bara är sagt över telefon (så tillvida jag inte skriver ner det direkt) glömmer jag lättare också.

Om du får välja kommunikationssätt, vad föredrar du då? Att ringa eller någon form av meddelande (Messanger, SMS, osv.)? Och varför då?

Själv väljer jag meddelande alla dagar i veckan. Dels lämnar min hörsel en del att önska, och är det inte perfekt mottagning "från båda håll", så att säga, så slutar det med högtalartelefon. Vilket ju kan vara lite jobbigt i vissa situationer, t.ex. när man inte vill att hela omvärlden ska höra samtalet. Sen så är mitt minne inte jättebra heller, så det som bara är sagt över telefon (så tillvida jag inte skriver ner det direkt) glömmer jag lättare också.
Jag föredrar många gånger ett meddelande, då har jag allt nedskrivet och tydligt, sen känns det inte lika påträngande, men i andra fall är det lämpligare att ringa.

Det beror helt på situation. Ibland behöver man föra en dialog med någon och kan inte vänta på att denne ska skriva tillbaka.

Det beror helt på sammanhanget. På jobbet t.ex. skickar jag gärna mail, men gäller det något jag behöver få omedelbart svar på eller om jag ska reda ut något mer komplicerat, föredrar jag att ringa istället för att behöva maila fram och tillbaka.

Mina vänner och jag kommunicerar främst via sms och messenger. Oftast funkar det väldigt smidigt, speciellt när vi är flera inblandade.

Jobb - helst skriftligt, för att det ska vara så tydligt som möjligt, särskilt med datum och tider.
Privat - SMS är för att boka plats/tid, samtal är för att prata om något som hänt. Jag SMS:ar inte fram och tillbaka en massa vändor. Då ringer jag istället.

Kommunicerar gärna via mail eller meddelanden om det inte är så viktigt, men saker jag funderar på eller känner att jag har eller kommer ha frågor om vill jag ta direkt via telefon. Avskyr att prata i telefonen och alla samtal måste gå via sambon för att jag har sådan telefonskräck, men mitt behov att få veta saker tar alltid över.

SMS till mer än 90 procent när det gäller privata meddelanden. Det är sällan viktigt eller bråttom.
Och jag ringer aldrig för att bara surra, möjligen till mamma och pappa.

Om det handlar om att bestämma något flerstegslogistiskt (whoop vilket bra ord!) så ringer jag gärna. Orkar liksom inte hålla på och skicka förslag fram och tillbaka. Handlar det om saker man kan bestämma över 2-3 sms så kan jag lika väl smsa.

Om jag inte riktigt orkar med folk eller om jag vill vara ifred föredrar jag också sms.

Säger som andra: det beror på situation.

Ibland vill jag bara ringa och prata lite med vänner, tex de som bor långt bort. Ibland behöver jag få svar på något snabbt bums på en gång, då ringer jag också. Är det mer "Hm.. vad tror du om att ses någon gång nästa vecka?", eller liknande som inte behöver besvaras på en gång, då tar jag det i sms.

Det beror på vad det gäller. Jag ringer gärna istället för massa messande fram och tillbaka men samtidigt är det i princip omöjligt att få tag på mig via telefon. (Jobbar utan telefon.)
Är det envägskommunikation är därför sms, mail eller messenger ett mycket bättre alternativ.

Jag föredrar absolut mess och mail framför telefonsamtal men jag har inga direkta problem med att prata i telefon längre. Allting har ju sin plats kan jag tycka, jag blir tokig på folk på jobbet som skickar flera Skypemeddelanden för att förklara en lång procedur de behöver hjälp med - då är det ju bättre att maila så att jag har allt på ett ställe och kan reda ut det i lugn och ro. Alternativt att de ringer och förklarar och sedan mailar materialet.

Lite olika..
Generellt föredrar jag att prata med folk/ringa före meddelande. Det är mkt mer tidseffektiv att ringa och jag kan ibland bli lite stressad om man ska skicka meddelanden fram och tillbaka för att komma fram till något.
Vissa konversationer funkar jättebra i text, framförallt om det inte är något som behöver bestämmas eller liknande direkt utan där det kan få ta en stund.

Sociala samtal har jag helst via telefon/ringer eftersom det är så jäkla störigt att sitta och skriva en massa långa meddelanden..
Man kan dessutom inte skriva samtidigt som man gör annat, men det går ju ofta jättebra att kombinera samtal med annat.

På jobbet mailar jag mycket, men det är en annan sak tycker jag.

Föredrar meddelande alla dagar i veckan, lider av lindrig telefonskräck. Men vissa situationer kräver ju telefonsamtal. Jag har dock mycket lättare att ringa en person i jobbet med ett kort samtal, eller typ ringa och boka veterinärtid. Det värsta jag vet är kallprat om ingenting alls.

Jag får egentligen inte ha telefonen på jobbet. Och har den på ljudlös när jag rider, så mig är det smidigast att nå via sms.

Jag tycker sms är ofta ganska irriterande och ser helst att man ringer om man vill mig något. Ett sms vet du aldrig om det når fram eller när det blir läst, jag har varit med om att det har tagit ett dygn att sms:a någon som är 150 m bort eller att det inte kommer fram alls. Det är inte heller säkert att jag bryr mig om att läsa mailen varje dag, så är det inget viktigt kan det kvitta att höra av sig om man inte vill ringa.

Som alla andra säger: det beror helt på situation. Är det saker jag vill ha svar på inom de närmsta timmarna så ringer jag. Textmeddelanden om det är korta frågor/chatt som inte är vidare viktiga. Viktiga, icke-akuta frågor tas via mejl.

Meddelande helst. Då svarar mottagaren när hen har möjlighet. Och vice versa.
Men behöver jag snabbt ha tag i ngn som händer det att jag ringer såklart.

Liknande trådar

Relationer Jag är en gammal användare, med helt nytt konto för anonymitet. Känner mig så otroligt rådvill och vad kan vara bättre än att fråga i...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
23 227
Senast: Petruska
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 640
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 867
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar