Vad för ras?

åke

Trådstartare
Ni som kör med era hästar... I skogen eller bara för nöjes skull. Vad har ni för raser på era hästar? Varför valde ni den rasen?

Sv: Vad för ras?

Kör "klassisk" körning och tävlar i det också, alltså dressyr precision o maraton.
kör en 6årig shettishingst. valde shettis för att jag alltid varit intresserad av denna ras -hur kan så mkt häst rymmas i en så liten kropp? är en kanonkörhäst: frammåt snabb, vändbar o arbetsvillig!

Hej! Vi har en bruksnordis som än så länge är under inkörning.
Vi skaffade honom för att vi är väldigt förtjusta i nordisar.
först var jag inne på att ha ardenner men vi bestämde oss för nordis eftersom vi samtidigt ville ha en smidig ridhäst och vi kommer snart att skaffa ännu en. Vi ska mest ha honom till att köra i skogen med och lite annat arbete såsom turistkörningar och skolavslutningar. Kanske också brukskörningstävlingar mest på skoj.
(vi har även behållt honom som hingst för att kunna visa honom på avelsvärdering och se hur det går).
Men vem vet, en dag kanske jag har köpt hem en ardenner också om inte min sambo aktar sig. han var nämligen mest envis om att det skulle vara en nordis.
Jag kan tillägga att jag även har en shettis som jag också ska köra med. Fast då lite lättare körning.

Senast ändrad av en moderator:

Nordsvensk!!!
Köpte henne i höstas efter att dottern fallit för henne på ridskolan, men det är min drömras så jag är helnöjd!
Har just i helgen börjat köra :banana: och är så glad över det!
Fia-Lina är tidigare mycket körd, både tävlad (vet inte i vilka dicipliner) och skogskörd.
Jag kommer förmodligen inte att tävla, utan kommer att köra hemma till vardags, men hon är även ridhäst - en toppenkompis!
Lotta

Shetlandsponny!
Faktiskt så blev det bara så...jag äger han inte, han står på ridskola och jag hyr honom 2 dgr/vecka. Efter några års groomande tyckte dom att jag skulle börja köra själv och han var som lätt att komma igång med. Men shettisar är ju verkligen härliga hästar!! Ojoj, jag önskar bara man hade vart så liten så man skulle kunna rida på dom. Snart ska vi skaffa egen häst och då blir det nog en kbl travare. De är också grymt trevliga hästar och går ju som sagt att rida på. Men så fort jag har möjligheten ska jag skaffa mig en helt egen shettis! Heeelt underbara :love:

Nordsvensk har jag. Vi kör både klassisk körning, brukskörning och redskap. Valde nordsvensk för att det är en så fin ras, både utseendemässigt och i temprament. Han är en riktig arbetsnarkoman. Vi har kört in honom själva med en del hjälp på vägen.Än så länge har vi bara tränat och varit med på uppvisningar, får se om vi kanske kommer ut på någon träning i sommar. :)

Tänk vad många olika raser det finns som passar så bra till körning

Shetlandsponnyer. Kör bara för nöjes skull, just nu har vi en som vi tränar inför kvalitén i höst och ett par som ska köras in. Annars blir det mest skogsturer för att hålla i gång "de små".

Jag har ett 3-årigt russto som jag håller på att köra in. Har haft ett russ tidigare som var en väldigt bra körponny, som jag dock fick ta bort pga fång.

Russ är livliga, snabba, lättlärda och fantastiska körhästar på grund av sin trav. Dessutom är de lite större än shettisar - vilket betyder att även en rultig tant och hennes gubbe kan åka, utan att det känns som djurplågeri! ;)

Annars gillar jag shettisar också - och så småningom blir det nog en nordis eller fjording. Vi får se!

:banana:

Har ingen inkörd häst ännu. Men dom tömkörs och jag tar lektion med tränare med den ena än så länge för att senare köra in.
Jag har en Frieser och en arab.

welshar av alla de sorter :) Kör både i skogen och tävlar med dem i d/p/m.
De har bra gångarter och gör sig bra framför vagn. Är coola och snabba, speciellt Welsh Mountains som dessutom har en lagom storlek. I sommar blir det par med småtanterna :bump:

Har nu ett danskt halvblodsto som jag nöjeskör med. Har haft henne både framför vagn och släde. En jättemysig tjej att vara ute med. Hon kommer att bli toppen med mera rutin.
Hade tidigare en korsning welsh cob/fransk travare. Honom körde man med varsomhelst. Lugn och trygg!!! Körde nångång uppdragskörning med honom; födelsedagar, bröllop, bal....m.m

Kör bara för nöjesskull.
Har ett halvblod, trodde det skulle bli en kallblodstravare. Hästen är inte vald pga rasen utan pga individen.

Ska förhoppningsvis prova på lite jordbrukskörning med honom i vår. Måste få ta på en loksele och hinna öva lite med det borde gå *hoppas*

*lån*

jag har en ardenner som jag kör i skogen med.. å även en shettis som dra lite stockar ...

Jag har en shetlandsponny, jag kör bara för nöjes skull,(jag kör inget just nu, men pållen går på travet) anledninge till att de blev just en shettis kan jag faktiskt inte sätta fingret på...jag gillar rasen, den är inte alls som så många icke shettis ägare berskiver....rolig ponny helt enkelt.

tysse skrev:
*lån*

jag har en ardenner som jag kör i skogen med.. å även en shettis som dra lite stockar ...
Vem är din ardenner efter? Är du nöjd med det du har eller skulle du vilja ha något annat.

varför skulle hon inte vara nöjd med sin ardenner? om man inte är nöjd så har man ju inte kvar sin häst.

Det kan ju dock finnas vissa nackdelar men fördelarna väger mer som gör att man har kvar hästen!

jo men det var ju riktat till just den rasen i stort sett eftersom frågan ej fanns hos ngn annan användare.

Arab.
Skulle absolut ha en häst som gick att köra och utöver detta fungera bra som distanshäst.
Så det blev ett litet arabföl som vi själva körde in och som i år kommer ut på sin femte tävlingssäsong som körhäst.

Hon är snabb, otroligt vändbar och kvick i huvudet. Men det här med konkörning tog lång tid innan hon "godkände". Maratonhinder är OK men oranga koner äter upp hästar. :p
I år hoppas jag att hon slutgiltigt kommit över sin konskräck som till slut satte djupa spår i kuskens nerver...

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Wenniz
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
970
Senast: ufot
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka