vad för ras passar oss?

Emmahpemma

Trådstartare
vi går i tankarna att skaffa en tredje hund, vi har nu två schäfrar och trivs med rasen, men skulle vilja ha en lite mindre hund.

lite önskemål:
inte större än ca 40cm mkh
arbetsvillig (och samarbetsvillig)
ingen skällig ras
pälsvård är okej,
inga större hälsoproblem i rasen

i övrigt är vi nog ganska öppna.. vi har kikat på mellanpudel, mellanschnauzer , chinese crested bland annat.. men inget har hittills känts som "AHA detta är hunden för oss!"

vi är aktiva med hundarna vi har nu, i den mån dom orkar med (5månaders valp och pensionärhund) med både psykiska och fysiska aktiviteter. Har travhästar och nära till skogen.. Maken är inte heller främmande för att ta jaktlicens om hunden "vill" jaga

vad blir vår nästa kompis för ras?

Senast ändrad:
Sv: vad för ras passar oss?

Australisk terrier! Helt ljuvliga och med tillräcklig tuffhet för att hänga med de stora hundarna och i stallet. Tåliga,lydiga och friska:idea:

schipperken var ju väldigt intressant ja! :) tack för tipset!

*knapplån* :
vi vill gärna ha fler tips :)

Staff?
Men det känns inte som de andra raserna ni tittat på riktigt pekar åt det hållet.

När jag och sambon (jägare) bestämt oss för att skaffa hund så var vi länge inne på jaktbassetarna (pbgv och fauve). De jag har träffat verkar vara underbara hundar och enligt min mening uppfyller de era kriterier (om ni kan tänka er en jakthund).

Av olika anledningar (främst ur aktiveringssynpunkt och för att det är vår första egna hund) så blev det i slutändan ingen jaktbasset utan en norfolkterrier. Vår norfolkterrier uppfyller kraven på din lista, men jag har en känsla av att det inte riktigt är den sortens hund du är ute efter.
För vår del kunde vi inte gjort ett bättre val och jag förstår så väl din väntan på "aha-känslan". När man hittar rätt så vet man :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 571
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 756
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka