Vad för övningar är bra?

Sv: Vad för övningar är bra?

Travbommar efter hinde rär suvärent på sådana som gärna drar iväg.

Hinder...några meter (fter tycke och smak vad du behöver för bromssträcka, denna kan sedan kortas) travbommar minst tre stycken.

SKulle nog inte lägga travbommar på TS häst att börja med om den är som TS beskriver, dvs i princip skenar efter hindren. Drar de travbommar i galopp och trampar fel.. Hellre då en låg studsserie efter, där travbommarna 'skulle varit' och sen hamnar. Skulle lägga sista studsen ganska 'nära' kortsideväggen med för att få lite uppbromsande effekt där med. (Tolka nära rätt, inte så att det blir sån sväng efter att de riskerar att krascha vilt där, men de brukar kunna backa av lite vid åsynen av väggen)

Sken tror jag är något du tolkat in.

Såg inget om det i TS inlägg?:confused:

Det som beskrivs nedan, med TS ord, är för mig, som jag skrev, i princip sken (sken är det ju inte, då skulle ju TS inte ha ngt alls att säga till om, och jag skrev heller inte sken), och jag skulle inte våga riskera att den kliver snett i galopp över en travbomserie?

Det händer inte emr än att han bara gasar på, jag kan dra och slita men då knycker han bara av i nacken och så pringer han vidare. Så ska jag få ner han i trav eller skritt är det bara att sätta sig ner och dra vad du kan i tyglarna.
--
Ja jag kan styra men han minskar inte direkt farten för det, han blir bara starkr och okontrollbar!!

Jag är helt enig med dig om att travbommar är utmärkt när de vill dra iväg efter hindren, men då på de som vill gasa iväg men är kontrollerbara, men som utnyttjar sprången direkt efter hindren till att trampa på gasen.

Det TS beskriver är ju lite värre än det, det är en häst som tar bettet och sticker efter hindren, inta bara en som drar iväg direkt efter hindret (men går att få tillbaka).

Det TS beskriver gör ju att det inte är troligt att hon kan få ner hästen i trav till travbommarna, dvs risken är STOR att den kommer komma på travbommarna i galopp. Och där anser jag risken är för stor, det blir helt knas med galopp på travavstånd, och trampar de snett på en bom så i bästa fall får de sig en tankeställare och aktar sig lite nästa gång, i värsta fall trampar de fel och trampar snett på en bom med trista konsekvenser rent hälsomässigt som följd.

Därför jag hellre skulle ha en studsserie med låga kryss till att börja med, isf travbommar. Mindre skaderisk, och dessutom oftast bättre för att få hästen själv att dämpa sig och backa av lite.

Smaken är som baken.

På ditt sätt ser jag risker med att hästen laddar ännu mer då den ser att det blir FLER hinder.

Bommar laddar de oftast inte lika mycket på.

SKULLE jag kracha så gör jag det hellre i bommar på backen än i en stutsserie.

Men som sagt smaken är olika och vi utläser måhända ts problem olika.
Ingen av oss har ju sett dem.

Jag tolkade TS problem innan det svaret jag citerade ungfär som dig, men sen ändrade jag mig efter att ha läst svaret.

De brukar lyfta på benen bättre för studsserier än bommar, men givetvis finns kraschlandningsrisken även med studs, den finns ju tyvärr alltid med en häst som går för fort och inte lyssnar.

Min herre tillhör de som gärna laddar, är reglerbar (dvs sticker inte), men ligger på och jag kan ha svårt få av honom från handen, spec i början av passet. Jag undviker travbommar på honom första halvan av passet, då han gärna laddar i galopp för dem med, och risken är så mkt större att de kliver på en bom på marken än att de kliver på en bom efter att ha rivit ett hinder, även om den finns i båda fallen. Däremot går han galoppbommar även i början av passet, det 'lilla' räcker för han självmant ska backa av lite och ta ner tempot.

Han är dock eoner 'mildare' än det TS beskriver, men just eftersom jag ganska snabbt upptäckte att han gärna går i galopp över travbommarna med, och jag får handbromsa honom genom travbomserier så hoppar vi över det tills han sansat sig lite.

Tror dfu har tolkat det överhela lite mkt, jag kan få tillbaka honom men det tar ett bra tag, han tar inte bettet men blir så stark efteråt att det gör det samma för det tar ända 2 varv att få ner han i någorlunda kortgalopp för att styra på nästa.

Så det är inte sken vi snackar om med grenoble, låååångt ifrån. Bara en väldigt glad häst som inte lyssnar när man ska utan låter det ta förlång tid att bromsa ner efter hinder, han är dock väldigt kontrollbar innan..

Alltså, det är ju så svårt att utläsa hur hästen blir bara från texten. Jag förstår vad du menar, jag hade en häst på tillridning som nära inpå fick panik efter hindrena. Den stannade jag alltid i väggen (så att den fick tampas med sig själv), vilket fungerade väldigt bra.

Andra hästar jag har haft som är heta, men inte rädda, måste man rida till lydnad.

precis vart jag vill komma, han behövs ridas till lydnad genom övningar han helt enkelt tvingas korta och samla sig!

18561899.jpg

18561980.jpg

ville bara visa hur det ser ut när vi rider åp backen:bump:

hejsan!jag hålde själv på med en travare som var jätte rädd för hindrena.men här kommer hjälpen.Öva först på att han ska kunna gå vid ett hinder!När han/hon sedan har lärt sig det så kan du börja med bommar.När han/hon sedan kan det så är det dags att börja träna med hinder.Först lös hoppning och sedan med ryttare när han/hon ej är rädd för hindret längre!kom ihåg låt det ta lång tid!;)lycka till!:banana:

Tror dfu har tolkat det överhela lite mkt, jag kan få tillbaka honom men det tar ett bra tag, han tar inte bettet men blir så stark efteråt att det gör det samma för det tar ända 2 varv att få ner han i någorlunda kortgalopp för att styra på nästa.

Så det är inte sken vi snackar om med grenoble, låååångt ifrån. Bara en väldigt glad häst som inte lyssnar när man ska utan låter det ta förlång tid att bromsa ner efter hinder, han är dock väldigt kontrollbar innan..

Okej, jag gick på det du skrev att han blir stark och okontrollerbar. För mig är okontrollerbar verkligen det, men om du menade svårpåverkbar blir det begripligare.

En sak jag tänkte på när jag stod och mockade, som jag använde på en dam jag hade för många år sen, som kanske kan fungera? Eller iaf vara en övning bland flera?

Rid dressyr, med hinder i ridhuset/på ridbanan. När han är fin och trevlig så skutta ett hinder, sen fortsätter du rida dressyr, elelr försöka iaf *s*. När han är lugn och trevlig igen, nytt skutt. Lägg gärna in lite bomjobb i dressyren med. Se om det kan vara en liten hjälp att avdramatisera hindrens betydelse? Många hoppglada vet ju redan när de skrittar fram att 'idag ska vi hoooooppa, det är HINDER här!' *s*

men klart jag kan hoppa, om du läst mina tidigare svar så står det att vårt problem ligger efter hindrena.:idea:

Ja, det gäller att lägga in bommar i det dagliga arbetet, hoppa kanske 3 ggr i veckn istället för 1 kanske 2 och ha bommar på backen så han måste tänka till och tillslut börjar haja att det inte är så jobbigt som det vqar.. ellr hur jag ska säga det. ska försöka ta hem han i helgen och då ska jag testa Sofie_Bs övning

Vi har ett par hästar som är lite likadana i stallet. Det som har funkat bäst är såklart mycket små hinder, bommar, serier och liknande, men också att man efter hinderna fortsätter att galoppera en bit, sen in på en volt och ta tillbaka hästen långsamt och lite i taget.
Blir det alldeles för fort och okontrollerat så får man såklart göra halt, men då lugnt och sen beröm. Det funkar efter ett tag, de lär sig att galoppera runt i samma lugna galopp både före och efter hinderna.

Tänk också när du rider mot hindret, även små, att du inte har för kort stutsig galopp utan långa långsamma språng också bara samma, samma hela tiden. Jobba med att få ut galoppen och halsen.

bra tips, in på volt efter hindret och plocka ner honom där, men jag tror felet sitter i grundarbetet... öva halva steg och få hästen att lyssna på dig... i alla gångarter, sen lägger du in bommar, och höjer efterhand som han lyssnar.
Du kan även lägga galopp bommar längs hela långsidan och placera ett hinder i mitten, så måste han lugna ner sig för att kunna parera med bommarna...
Annars kan du prova ett bett som jag har... min häst är skit stark, samtidigt som hon är rädd om munnen, och går skit på pesoa, då hon knäcker av i nacken på ena eller andra hållet. Det heter Nortonbett.... det är två vanliga delade tränsbett som sitterihop, i det ena sitter det en bettupplyftare. När hästen går emot handen blir det skarpt och när hästen går som den ska blir det milt, dvs hästen reglerar själv hur skarpt bettet blir.... du som ryttare behöver inte tänka speciellt mycke på din hand eftersom det inte är hävstång som på många andra skarpare bett. Detta bett är vanligt bland galoppörer. Jag har fått tusen positiva reaktioner från blandannat överdommare och funktionärer, då många tidigare beskådat min stora häst gå " c-ponnyrally" med mej på banan... De är helt över förtjusta i detta bett och vilka underverk det gjort för mej. Det är ju alltid handen som i slutändan avgör hur skarp ett bett är.... Lycka till
i156148554_14213_3.jpg
i156148553_1985_3.jpg
i156149115_2607_3.jpg

det roliga är att han är skit lydig på backen, jag kan göra som jag vill och är kanon utbildad. Och utan hinder är han kanon skolan, men det är som han 'glömmer' allt såfort hindrena kommer fram. Men just nu så har vi haft väldigt mkt i paddocken ch inte så stor plats för ridning (inridning av unghästar) så nu när vi flyttar så ska jag rida mer efter iochmed att det finns bättre plats. jag kan ju plocka ner honom efteråt men det är då han knycker i nacken när jag vill plcoka ner honom på volt och så blir ahn ju oreglerbar om man säger.
Va bra, vi har flera galoppörer i träning så jag ska ner och kolla om vi kanske har nått sånt bett.

Ni tror inte ett D-ringat plastbett funkar? just nu så går han kalas på novabett på marken men det är kolosalt jobbigt att rida på i hoppn. just nu iaf. strävar mot att kunna rida honom på det hela tiden.

du ahr ingen bättre bild åp bettet som du kan visa?
för du menar väl inte den gumminosgrimman galoppörer har? för det ser lite ut som dui har den på bilderna men inte att dn går upp mellan öronen (har just nu glömt bort helt och hållet vad den heter).

Har en spec. nosgrimma som skulle kunna funka btw. man sätter den som en remont men spänner icke fast den på ngt sett utan man plaserar den bakom bette i två halv måne öglor och så när man behöver ta tillbaka så trycker den på nosryggen istället för i munnen. detta fick han tydligen gå med jämt när han kom i början men har lugnat ner sig klart så jag ska fråga om det är ngn idé att låna med och tsta honom i hoppn. på den och se hur han reagerar. för den invekar ju bara possetivt och shjysst mot honom,

Det du menar som galoppörer har är ingen nosgrimma, utan en bettlyftare.

Nosgrimman du pratar om med bygel runt bettet och dubbla remmar över nosen och ingen under hakan är en kinetonnosgrimma.

Ifall du vill googla eller liknande =)

jag vet inte vad du menar men om du menar galoppör nosgrimman som är av gummi och går från bettet i y form upp över öronen är den för häst som pullar bort mkt kraft och inte orkar stå distansen sen.. (tro mig, jag rider men den mist 1 gång om dagen) alltså aldirg hört att det är ngn bettlyftare.

och den andra, kan stämma . ska googla och kolla:D

juste, det heter bettlyftare. värst va du är på läst, jag som är insatt ahr ingen aning om va det heter! det har man förutom det att få vissa hästar att inte lägga tungan över bettet..:idea:

Fast det den gör är just lyfter bettet. Sen är det mycket möjligt att den kan ha effekt på hästar som pullar etc, det vet jag inget om.

Men bettlyftare heter det, googla på det med får du se.

Bara använt det en gång, hästen uppfattade inte alls bettet som skarpare, men blev lugnare iom att hon slappnade av då bettet lyftes upp från tungan och hon fann det behagligare.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka