Vad för övningar är bra?

Sv: Vad för övningar är bra?

Rider själv en dam som tar tag i hindrena med bulle och bång ko jag på nu :o (gammal fullblodsdam..)

Hon blir väldigt pigg när jag bvara rider i paddock/ridhus m. hinder eller hunderstöd utsatta med bommar brevid.
Sedan mitt i allt arbete kan jag bara ställa om henne och där kom ett hinder på 30 cm, hon får lösa det hela själv mest för att hon ska lära sig för hon har noll koll på vart benen är i cavaletti arbete.
Det funkar kalas bra, sedan kan man ju höjja handen lite, dock inget jag får göra på henne men endå.

Markarbete . Få honom att gå bra på vanligt bett utan hjälptyglar. Han är nog mest stressad skulle jag tro. Att göra halt en bit innan hindret och göra halt efter alt göra ett avbrott till skritt. Läste i någon artikel i nån tidning om ngt som kallades skritthoppning , det kankse kunde vara något?:banana:

Men skritthoppning stressar ju bara upp en redan stressig häst:crazy: Om hästen inte har styrkan i bakben och rygg och känner sig trygg i sin egen hoppning kommer skritthoppningen bara förvärra allt inne i hästen huvud, och resultatet blir ofta att hästen vräker sig över hindret då många hästar inte har styrkan att orka hoppa från skritt. Bättre att hålla sig till trav och galopparbete.

hm:idea: jag lovar att jag ska testa såfort jag får chansen, ska se till att filma också :P när det är markarb. red i paddocken igår där indrena står kvar, han var absolut mkt lugnare igår. än sist, tog inga språng men red nära dom och var mkt mer fokuserad på mig. får se hur det blir nästa gång vi hoppar. ska försöka ta ngt litet skutt imorn.:D

Senast ändrad:

Markarbete . Få honom att gå bra på vanligt bett utan hjälptyglar. Han är nog mest stressad skulle jag tro. Att göra halt en bit innan hindret och göra halt efter alt göra ett avbrott till skritt. Läste i någon artikel i nån tidning om ngt som kallades skritthoppning , det kankse kunde vara något?:banana:

Han går redan jätte bra och har absolut inget svårt i att jobba, rider inte med hjälptyglar heller, när han kom hade han däremot jätte svårt med allt. Knyckte av i nacken förövrigt hela tiden och allt, då tidigare ägaren hade ridigt på längsta ringen åp pessoabett på en jätte känslig häst så var det bara att byta till ett nova bett för att ahn ska hitta stödet igen, och det har han verkligen gjort. Går alldeles utmärkt nu :). Han har nog stress blandad förtjusning skulle jag tro (är det ens ett ord?:angel:) Så det är bara att hoppa mer än en gång i veckan, med mkt cavaletti etc. så jag stärker han. För det är just det han har problem med. Att han inte har tillräckligt med ork i bakkärran. Så det var liksom sånt jag ville ha tips på. Övningar som kan få ens tressad häst att coola ner och stärkande övningar.
skulle icke tro att som Långnos sa att skritthoppning är något för mín, skritthoppning är ngt som kräver väldigt mkt rumpmuskler och det är ju just det han inte har så det blir nog bara en pina för honom.

Vad skoj, tror nog att pållen kommer lugna ner sig efter ett tag, fast ibland får man bara inse att vissa hästar är hetare än andra när det kommer till just hoppning:angel:Har själv en pålle som går 140 hoppning som är 13 år och fortfarande kan bete sig som en yster unghäst vissa träningar och tävlingar, får väl se det som ett friskhetstecken:)

Det har jag som förhoppning iaf. hehe han tror fortfarande att han är 5 i huvudet även fast han är 15. Hehe, ja visst! Det är bara att ge en klapp på halsen och acceptera att dom tror att dom är bäbisar fortfarande, bara skönt att känna att dom fortfarande lever:rofl:

Tkr det är dåligt med övningar etc. :( nu får ni jobba upp er:rofl::bump:

hm, okej! ja jag ska fan ta tag i det nu, blev helt galen på honom igår:mad:. Bytte ifrån novabettet när jag hoppar då det var som självmord så satte jag dit ett eggbett men det gick åt pipan cokså.

ingen med tips på bett som mna passa?:confused:

*KL*

Haft ett par sådana där, och när de är sådär rädda efter hindret och springer för att fly, så brukar jag helt sonika såvida utrymme finns, låta dem springa. Alltså lätt i handen, bromsa INTE i handen, broma med säte och sitt tillbaka, använd gärna rösten med, och vänta in honom. Skit samma om det tar två varv, bara vänta. Kräver dock bra underlag och tillräckligt med plats.

Men de förväntar sig efter att hindret att 'nu blir det obehagligt', och att försöka göra halt etc efter hindret blir bara en bekräftelse för dem. Bättre att låta dem upptäcka att 'det hände ingenting', och använda vägg/volt/etc att ta ner tempot efter med, allt UTOM handen. Absolut inte handen.

När hästen, förr eller senare, slutat fly och börjar inse att det inte händer något, gå ner till skritt, gör halt. Och så börja om.

När hästen börjat inse att man dör inte, ligger jag gärna på en volt i lugn trav, med ett - två små pluttkryss, och bara låter den rulal på, om det blir för mycket ös, fortsätt efter hindret ut på spåret och gör som ovan.

Och håll hindren enkla i början, kryss är bra, och som flera sagt gärna serier, men enkla, sjyssta hinder och låga höjder.

Glömde - löshoppning är skitbra. Mycket löshoppning. När hästen hoppar bra och i avvägt tempo lös kan man faktiskt 'löshoppa med ryttare'. Bara sitt där, inverka så lite som möjligt, samma varv, samma hinder och samma avstånd som löst. Bara följ med, kan du så ge fan i munnen helt och håller (knyt tygeln och skit i den och ta mantag). Det kan hjälpa om de hoppar bra i frihet men med ryttare på blir oroade och stressade.

hm.. det är ju det, han är nog inte rädd egentligen! Men han springer ifrån handen ioch med att ahn TROR att jga också kommer sitta fast i den som den gamla ägaren gjorde. Och det funkar inte att bara låta han galoppera efteråt. För du får inte stopp på honom med varken röst, ben, mage eller hand. Så vad jag vill ha hjälp i största sak är att hur jag ska få tillbaka honom lugnt, med hjälp av övningar och saker som gör att det händer nått hela tiden. För själva grejen att bara galoppera stressar bara honom så då blir han bara så taggad och trippar och stutsar och knäcker nacken som gör att jag tappar kontakten i munnen och där har han kapat kontakten och han får springa hur mkt han vill, tror han.
:(

jag skulle börja med att ta bort pessoabettet. Försök också att i och efter övningarna rida i ganska lätt sits, vissa hästar blir ännu mer stressade när man sitter ner. Jag skulle hoppa mycket studs och gärna oxerstuds. Bygg upp en serie som ser ut så här:

(avstånd för d-ponny) kryss, 2,5 meter liten oxer (ca 60 cm hög), 3 meter bom, 3 meter räcke (valfri höjd), 3 meter liten oxer (ca 50-60), 3 meter bom

Den övningen är jätte bra för då får hästen backa av sig själv och samtidigt träna otroligt mycket bakbensstyrka. Tänk hela tiden på att vara lätt i hand och sits och låta hästen sköta serien själv.

hm.. det är ju det, han är nog inte rädd egentligen! Men han springer ifrån handen ioch med att ahn TROR att jga också kommer sitta fast i den som den gamla ägaren gjorde. Och det funkar inte att bara låta han galoppera efteråt. För du får inte stopp på honom med varken röst, ben, mage eller hand. Så vad jag vill ha hjälp i största sak är att hur jag ska få tillbaka honom lugnt, med hjälp av övningar och saker som gör att det händer nått hela tiden. För själva grejen att bara galoppera stressar bara honom så då blir han bara så taggad och trippar och stutsar och knäcker nacken som gör att jag tappar kontakten i munnen och där har han kapat kontakten och han får springa hur mkt han vill, tror han.
:(

Ang inte stopp, så vad händer mer exakt? Alltså, att han stressar och trissar fattar jag, men om du teoretiskt skulle låta honom stissa tio varv i ridhuset (eller 2 km i skogen, det är lämpligare) - när slutar han? När han inser att det inte brinner någonstans, eller när han inte orkar springa mer?

Kan du svänga/styra honom när han blir sådär laddad?

Vad händer om du driiiiver när han springer?

Det händer inte emr än att han bara gasar på, jag kan dra och slita men då knycker han bara av i nacken och så pringer han vidare. Så ska jag få ner han i trav eller skritt är det bara att sätta sig ner och dra vad du kan i tyglarna. Sen kna du knappt få fram han mer i skritt för han bara studdsar på stället! Såhär är det dock bara när jag hoppar. han slutar inte.. det är det som är grejen, han springer tills han inte orkar mera!

Ja jag kan styra men han minskar inte direkt farten för det, han blir bara starkr och okontrollbar!!

Driver jag springer han bara ännu fortfare villket jag verkligen inte vill.

Nu är det såhär att jag inte har fått hem honom än, utan att han fortfarande står hos ägaren (min kmpis) tills köptet är helt avklarat. Förhoppningsvis såfort som möjligt, för han blir inte riden ngn dag i veckan förrutom när jag kommer dit på helgerna så det är en droppe i havet liksom när jag rider åp helgerna så, såfort jag får hem honom kmr allt börja falla på plats antar jag.

Har ngra bilder men om min dator kan vara liite snabbare så skulle jag kunna lägga upp dom och visa hur lugnt och samlat han kan gå när det är på marken, innan han har hoppat ngt språng. Katasfrofen kommer efter 1:a språnget och sen är det kört!

Ja, precis, men inte så långt emellan, kanske 10.5-11 m. Om man står på kortsidan och tittar på övningen bildar det en diamantform. Äh, svårt att förklara, låter ju som en skitdålig övning (jag vet..), men den är bra. Och svår om man gör den på rätt sätt!

okej, kan du inte berätta lite mer utförligt hur man rider den?:idea:

hm.. jag kan nog inte förklara mer utförligt än jag gjorde tidigare, så om du ställer frågor ska jag svara på dom. :)

läste det igen mer noggrant och fattar bättre nu, skissen tror jag jag fattar men sätter du hindrerna som /\ en bit från varje kortisda eller har jag fattat helt galet? :confused:

Ja, typ, men inte så att det blir studs, utan så att det är två, tre galoppsprång mellan hindren, även på kortsidan.

Travbommar efter hinde rär suvärent på sådana som gärna drar iväg.

Hinder...några meter (fter tycke och smak vad du behöver för bromssträcka, denna kan sedan kortas) travbommar minst tre stycken.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka