Vad för någon sele ska jag skaffa?

Wilfa

Trådstartare
Vill börja köra min c-ponny. Han är troligen körd innan, jag tömkör honom mycket och har sakkunnig hjälp på nära håll. Min fråga är dock vad jag ska ställa för krav på en sele, vad ska finnas, vilken typ ska jag skaffa osv. Har funderat på en bröstsele och vet att det är viktigt med baksele, men för övrigt???? Tacksam för all hjälp!

Sv: Vad för någon sele ska jag skaffa?

Det beror ju på vad för körning du har tänkt dig.
En bröstsele är bättre om det handlar om att dra en lätt vikt, men har du tänkt dig lite tyngre lass, och kanske släde på vintrarna skulle jag ha valt en loksele. Hästen kan lägga sig i selen och använder hela kroppen bättre i loksele, men är det bara du i en lätt vagn är lokselen onödigt klumpig.

Den ska helst vara nylonförstärkt i draglinor, brösta och baksele. Gärna ha snabbkoppling, ha två remmar till baksele och brösta så du kan ställa in den ordentligt.
Huvudlaget ska ha kupade skygglappar, annars skaver de på ögonen.
Tömmarna ska vara i läder och bruna.

Så, ut o leta.

Tips är
selar.se maraton sele för 7000
Börjes Idealselar, går att få med snabbkoppling om man vill. 5-6000
Hööks finsele 5-7000 kr
Equilex.se 3-10000
Zilco selar 5-10000
Shettisshoppen kan oxå ta hem till större har jag för mig 3000kr
Equus driving 10000 ca

Vad ska du ha för vagn då? Det är ju ett annat roligt kapitel!

/jenny

Väldigt bra fråga, har inte kommit så långt i funderingarna än utan befinner mig fortfarande på "släpastadiet" i tankarna. Vad är bäst att börja med?

Vad för slags körning kommer du att syssla med?
Arbets eller tävlings eller nöjes eller hyres eller ...?

Kort så bestämmer typen av körning vilken vagn du ska använda och därmed också vilken sorts sele.

LIA

Ren och skär nöjeskörning, bara för att jag tycker det är roligt. Kanske någon liten tävling om ett par år.....

Kanske en rockard eller rejäl gigg?

tips: http://www.roslagsvagnar.se/
eller : http://www.driveout.se/Maj08 - DOR 10 hela.jpg
eller http://www.tidaholmsvagnar.se/201.940hjul.jpg.jpg
eller http://www.stallberg.se/bullroc.htm

och sen finns det en hel uppsjö begagnade. Tänk på att du vill ha fjädring och gärna svängel. Men en svängel gör man rätt lätt själv. Undvik klena hjul. Minst moppehjul/speedcarthjul. Sen vill du sitta högt, så att du ser över hästen.

Undvik klumpiga hemmabygge på bilaxel, inte så bra/snyggt om du sen vill tävla nån gång.

Lycka till med letandet, synd du inte har en shettis, det är alltid lättare att hitta vagnar till de små.

/J

Rekommenderar en lättare 2-axlad vagn, bekvämt för både dig och hästen + att du kan ta med passagerare. Det finns en hel del gamla begagnade sådana.
När du hittat vagn, är det lättare att bestämma sele.

Till 2-axlat skulle jag nog rekommendera loksele, eftersom den är mer all-round.
Väljer du 1-axlat, är bröstsele/giggsele lämpligare.

Men, det finns undantag i båda fallen, fr a beroende på ålder på vagn.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar