Vad för häst passar mig?

blippi

Trådstartare
Jag planerar att eventuellt köpa en hobbyhäst. Vet inte riktigt vad jag bör kolla efter. Jag vill gärna ha en så liten häst som möjligt av diverse skäl. Jag är 163 lång väger max 55 kg, oftast under.

Jag är inte igång med ridandet & antar då att det bästa är att välja en häst som är lagom i ålder, ej för ung, ej för gammal? Jag vill ha hästen till ridning på landet, kunna rida ut utna problem, kanske köra ibland om hästen är inkörd, hålla på med lite allt möjligt - som sagt hobbyhäst. Den ska vara trafiksäker det är det jag är säker på, eftersom jag behöver kunna rida på vägar där det kan komma en & annan bil. Är egentligen hoppintresserad så kanske vore kul att kunna hoppa den någon gång också.

Några förslag? Tips på raser? Storlek?
Ålder på ett ungefär? Tips på vad jag bör tänka på? Kommer nog komma ut fler trådar från mig angående detta då fler frågor säkerligen kommer dyka upp!

Den får inte kosta mycket i inköpspris. Då finns det mest unghästar har jag sett..

Alla tips mottages varmt!

Sv: Vad för häst passar mig?

Jätte svårt att tipsa om någon när du inte skriver så mkt om vilka egenskaper du söker, eller hur du är som person.
Men av det andra du söker så tycker jag arab verkar vara en bra ras, bra i storlek 145-160 oftast, bra allroundhästar som gärna gör det mesta.

Arabens tempament skulle jag beskriva som en spegelbild av ägaren. Med andra ord, är du nervös och hoppar till för minsta lilla osv och inte vill ha en häst som är likadan så skulle jag inte rekomendera en arab. Är du däremot lite laid back och cool och vill ha en lugn häst så passar araben utmärkt.

En arab är oftast inte så dyr heller. Ålder skulle jag tippa på 6-12 år på ett ungefär.

Det går givetvis att köra in en arab, jag har själv en inkörd här hemma, men jag rekomenderar inte att köra in en äldre häst, det är oftast ganska så svårt och inget man gör om man inte är mkt van.

Eftersom jag har en islandshäst så tycker jag ju att du oxå ska ha en sådan.
Själv väger jag som du och är lika lång (kort).

Fördelen med islandshästar är ju att dom är inte så höga ( om i fall att man skulle dratta av så är det nära till marken )!

Sen är dom lugna, dom flesta iaf. Köper man en äldre så brukar dom vara lugna, men inga regler utan undantag.

Finns även många som är inkörda oxå.

Sen har dom ju tölten som är gudomlig, man bara svävar fram....

EN enda nackdel med islandshästar är att dom kostar. Men jag tycker det är värt det. Mycket häst får man för dom pengarna.

Vad du nu än väljer så önskar jag dej lycka till. Skriv gärna och berätta sen vad det blev och gärna en bild oxå!

Här är en bild på min pålle :love:

url=http://www.pixbox.se/pic30043180]
30043180.jpg
[/url]

Jag tycker inte att du ska låsa dig för mycket vid ras utan söka brett bland hästar i D-ponnystorlek tills du hittar en individ som passar dig. Du är ju så lätt att du kan rida alla hästar i den storlekskategorin.

Jag tycker inte att du ska köpa unghäst, i så fall är det bättre att vänta och spara lite till så att du har råd att köpa en utbildad häst eftersom du inte verkar vara så rutinerad.

Titta efter hästar som har tävlat lite på lägre nivå i både hopp och dressyr. Placeringar är inte så viktigt, men kan de gå en någorlunda godkänd lätt B dressyr så är det i alla fall troligt att gasen, bromsen och ratten funkar på banan. Och om den klarar att gå felfria rundor i lägre klasser är den förmodligen en någorlunda bussig och stadig hopphäst för en ringrostig ryttare att ha kul med.

Bäst priser får du förmodligen om du tittar efter en D-ponny som är liten för sin kategori, alltså under 145 cm, och om den är lite äldre. Är den i tonåren men fortfarande fräsch kan den ha många år kvar som hobbyhäst.

Connemara och welsh cob är två raser jag tycker är toppentrevliga. Och de ligger ofta på D ponny mått.
Oftast stabila och lätta att ha att göra med. Har connemara som jag kan slänga upp vem som helst på och hon ger dem en trevlig ridtur. Kräver du mycket så har man att göra och hon går lugnt o fint med ovana ryttare.
10-15 år brukar vara en bra ålder att börja med. Äldre ponnyer kan du få billigare förståss och de håller ändå i några år.
Lycka till!

Ett tips från mig är att kolla efter en liten storhäst, t.ex halvblod (150-155 cm), då kan du få en bra, utbildad häst för en mindre peng.

Tack för era tips & tankar!

Jag är nog den mer nervösa typen så då går araben bort & unghästar med. Måste det vara en D-ponny? Går inte c-ponny, eller är jag för stor för en sån? Har hört många i min size som tom rider Bponny.

Sto eller valack? Jag själv känner lite för valack då jag haft det förut. Men ston kanske också fungerar eller är det bäst att undvika om man vill ha större chans att få en schysst häst som inte är grinig av sig?

Är rädd att hamna i en sån sits att hästen vägrar att lämna gården när man ska rida ut själv. Växte nämligen upp med en sån häst & det var inte kul.

Jag är nog den mer nervösa typen så då går araben bort & unghästar med. Måste det vara en D-ponny? Går inte c-ponny, eller är jag för stor för en sån? Har hört många i min size som tom rider Bponny.

Sto eller valack? Jag själv känner lite för valack då jag haft det förut. Men ston kanske också fungerar eller är det bäst att undvika om man vill ha större chans att få en schysst häst som inte är grinig av sig?

Är rädd att hamna i en sån sits att hästen vägrar att lämna gården när man ska rida ut själv. Växte nämligen upp med en sån häst & det var inte kul.

Jag håller inte med ang araben. Jag har haft 2 araber, en var kolugn och tog hand om mig när jag började rida igen efter 25 års uppehåll och skakade som ett asplöv varje gång jag satt upp på honom. Han vara bara "ja ja, det här går bra, vi ska bara ut o se oss om lite".
Min nuvarande arab (sto) är mera tittig av sig (den första var en ledartyp, hon är en följartyp), men det går bra trots att jag själv är lite nervös av mig, för att hon är en gudasnäll och ryttarvänlig häst, som dom flesta araber.

Så jag skulle säga att du ska inte alls tänka att "araben går bort" - du ska hitta den INDIVID som passar dig och den individen kan finnas inom vilken ras som helst.

Jag har en C-ponny:o, och jag känner mig inte för stor.

Jag tycker inte att du ska låsa dig för mycket vid ras utan söka brett bland hästar i D-ponnystorlek tills du hittar en individ som passar dig. Du är ju så lätt att du kan rida alla hästar i den storlekskategorin.

.
Här har du ditt svar TS..

Stirra inte in dej på raser om du "bara" ska ha en hobbyhäst. Är du hoppintresserad kanske nån ras går bort. Är lite osäker på vilka och varför.
Men saker som personlighet och trafiksäkerhet är inte rasbundet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
18
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar