Vad för gräsbrodd ska jag ha?

silversvart

Trådstartare
Jag ska tävla på gräs nästa helg och började söka runt efetr brodd, men det finns ju hur många varianter som helst så jag bli lite förvirrad.

Jag ska hoppa 90 och 100cm banan är en klippt åker så den är nog ganska hård.

Hur långa ska broddarna vara och hur tjocka? ska man ha 2 eller 4 per hov?

Ena hovisen säger att jag ska ha isbrodd 2 per hov och andra hovisen säger 4 isbrodd per hov av en längre variant 16mm. Vad är skilnaden mellan gräsbrodd och isbrodd.

Snälla hjälp mig.

Sv: Vad för gräsbrodd ska jag ha?

Två brodd per sko skulle jag välja. Med fyra brodd per sko så försvinner möjligheten för skon att glida åtminstone lite på underlaget.
Är banan hård så skulle jag ta en väldigt liten modell av brodd, om jag ens skulle brodda. Banan kan ju vara hård och hal, eller hård och "ohal". Beror ju förstås lite på hästens egen balans samt om du tänkt rida snäva svängar också. Men rent generellt så kan jag utan problem hoppträna på gräs utan brodd.

Gräsbrodd är i princip alltid högre än isbrodd. Isbroddar har oftast en liten pigg medan gräsbroddarna är släta på ovansidan.
Har du möjlighet så välj gärna broddar som inte är fyrkantiga utan kanske sex- eller åttakantiga. (Eller helst runda.)

förra gången jag tävlade där så red jag ponny och då var hästen barfota och det gick hur bra som helst och var inte halt alls.

Varför inte fyrkantiga? Tycker dom verkar rätt bra dom han hade som är 16 mm och lite spetsiga men dom är ju fyrkantiga.

Vart får man tag på olika sorters brodda? på hööks tex finns ju bara en sort som är fyrkantiga.

Du kan ju ta med lite olika sorters broddar och känna lite på banan innan du broddar på.

De fyrkantiga kan lättare fastna i marken, vid vridningsmoment/svängar. De som är runda, eller åtminstone lite mer rundade än de fyrkantiga, gör ju att de lättare kan vrida sig i marken.
Om du förstår hur jag menar :laugh:

T.ex. Equality Line har bra sortiment av broddar så de butiker som har EL som leverantör kan ta hem olika sorter.

Vad tror du om dom här? är 18 mm för högthttp://www.borjes-

http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&$GUEST=SE&p=H

Då tittade jag på rätt sort förut. Den modellen ser iaf helt okej ut, även om den är ganska hög :laugh:

oki kanske ska köra på ett par mindre den här gången då eftersom banan är så pass hård för jag ringde till börjes och det var tveksamt om de skulle hinna fram i tid. Ska kolla vad det var för några hovisen hade också.

Gränsbroddar är enormt långa och ställer oftast till med mer skada än nytta. Ta två isbrodd i varje hellre. Det funkar med två i vardera om hästen inte har på sig dem en längre period.

Gränsbroddar är enormt långa och ställer oftast till med mer skada än nytta.

Enligt vem? Enbart enligt dig själv?
Jag propagerar inte för gräsbrodd, tvärtom så tycker jag många gånger att man överbroddar vid hoppning på gräs, men är nyfiken på vad du grundar ditt påstående på.

Om banan är hård men hal så räcker det säkert med korta isbrodd. Är banan hård men med bra fäste så skulle jag antagligen hoppa obroddat. (På mina hästar som har bra egenbalans.)

kommer ta dom som hovisen hade, det är isbrodd som är lite spetsiga och lite längre än vanliga.

De jag hade uppe i stallet som jag hade i vintras var bara 5 mm och dessa skulle vara 16mm och lite tjockare så de blir nog bra.

Ska man ha boots bara i fram eller ska man ha de bak också?

Angående boots beror det ju på hur "klumpig" din häst är. Den av mina hästar som går fälttävlan har alltid bara boots fram, oavsett om hon är broddad runtom eller inte.
Jag rider oftast utan boots även vintertid, då samtliga mina hästar har broddar i alla sina skor, både dressyr, hoppning och uteridning.
Men visst, är din häst van vid boots runtom och det funkar bra så kan det ju vara klokt.

Jag har aldrig haft ett broddtramp på någon av mina hästar, vare sig med is- eller gräsbrodd.

I vintras gick hon utan skydd och boots i hagen och när jag red hade hon bara senskydd och sånna låga skydd där bak. När jag hoppade hade jag boots i fram men inga i bak så hon brukar inta trampa sig.

jo jag tänkte det eftersom det kanske kan finnas risk för att dom trampar med bakbenen på framballarna när dom hoppar ner? men funderade på om jag skulle ha bak också för det kanske är större risk att dom trampar sig när broddarna är längre.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 990
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 662
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar