Vad för gräsblandning?

terwa

Trådstartare
Vi ska så gräs i vinterhagen nu när hästarna fått en till hage men vad ska vi så in för sorter? Finns det bra blandningar eller är det bästa att blanda själv?
Som det är nu är det vita blommor som påminner om prästkragar som dominerar i hagen( inte just nu men i somras), nu har vi mest lervälling.

Kan vi bara slänga på frön eller måste vi göra något med marken först?

Tessa

Sv: Vad för gräsblandning?

Jag har en lista på rek sorter.
Skriver ner dom här.
Till enbart gräsvall rek följande: Timotej ,men bör hållas låg i en betesblandning pga känsligheten för nedtrampning.Ängsvingel ,Rajsvingel,Engelskt rajgräs,Hybrid Rajgräs.
De rek dock max 10% köver.
Skulle nog har lättharvat och ringvältat innan man slänger på fröna.
Det finns färdiga blandningar men för optimal blandning rek de att man blandra själv.

Senast ändrad:
Sv: Vad för gräsblandning?

T.ex. Weibulls har färdiga blandningar för hästbete, jag brukar köpa dem och det har alltid blivit bra. Lättare än att behöva blanda själv såvida man inte är väldigt insatt i olika fröer. Harva lite lätt för att jämna till de värsta hålorna, jag brukar slänga ut fröna och sen köra med ringvälten efter det. Då kommer fröna ner lite i jorden. De vita blommorna du har i hagen försvinner om du kan klippa ner gräset med jämna mellanrum. Om du har möjlighet hade jag låtit hagen vila i sommar och bara putsat gräset så att det kan växa sig starkt och släng på lite gödning när det har tagit sig. Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 764
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
622
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?