Vad för försäkringar ska man ha för att bli så bra som möjligt vid dödsfall?

Menar du för de efterlevande?

Det beror ju väldigt mycket på hur man lever. Vi har livförsäkringar kopplade till vårt bostadslån, så om min partner går bort löser försäkringen ut hans halva av försäkringen. Det är väl det vi känner att vi behöver.

De gäller ofta inte vid självmord heller. Man ska vara frisk innan man tecknar dem också.... Beror vilken levnadssituation man är i som Lady vip skriver . Har man firma tillsammans med någon annan bör firman ha försäkring för att kunna lösa ut din andel vid ev. dödsfall så att firman klarar sig... För en familj hjälper inte en försäkring så mycket... då är det bättre man finns kvar ett tag till...

De gäller ofta inte vid självmord heller. Man ska vara frisk innan man tecknar dem också.... Beror vilken levnadssituation man är i som Lady vip skriver . Har man firma tillsammans med någon annan bör firman ha försäkring för att kunna lösa ut din andel vid ev. dödsfall så att firman klarar sig... För en familj hjälper inte en försäkring så mycket... då är det bättre man finns kvar ett tag till...
Nja på de jag kollade så var det ett års karens vid självmord men sedan så gällde dom även vid självmord.

Attans,mitt batteri höll på att ta slut,så fick skicka snabbt!

Ja,vilka försäkringar,vilka val ska man göra? Ska man ha en extra livförsäkring än den skadeförsäkringen man har genom jobbet? Sin pension,vad händer med den? Ska man göra något aktivt val så pengarna infaller till make/barn istället för staten (eller nu vad som händer..) eller är det omöjligt att försäkra sig mot det?

Hur mycket är man försäkrad för,och vad baseras det på?

Jag har ingen extra försäkring,utan har sån där olycksfsllförsäkring genom jobbet (Folksam),sen har vi en försäkring på huslånet,dvs att banken betalar halva lånet om någon av oss avlider.

Men jag känner att jag har sån otroligt dålig koll,men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för make och barn den dagen,att dom iaf kan slippa oroa sig för ekonomin,och att det ska finnas möjlighet att behålla boendet och sånt.

Vita arkivet är det något som figurerar fortfarande? Skriver man in ev arv i det?

Kan jag tex sätta en kompis att hon får ärva hästen utan att det blir krångel vid bortgång?

Jag fick mig en rejäl funderade efter sonens bortgång för drygt ett år sen! Försökte skaffa en livförsäkring via LF men ratades pga min diagnos (bipolär):mad: Har aldrig haft självmordstankar men det hjälper inte, går inte heller att ha en "reservation" mot självmord.. SURT!
Har nu fackets Grupplivsförsäkring samt LRF:s, som dock inte är giltig förrän jag varit med i 7 år :crazy:
Har ju en del personliga skulder och önskar att MINA barn slapp bry sig om dem om jag gick bort. Får försöka hålla mig vid liv ett tag till :p
Beroende på sjukdomsbild etc så varierar behovet av försäkringar... Att testamentera borde dock kunna lösa en hel del, iaf vid bodelning:o

Vita arkivet finns än, men jag reagerade vid uppgifterna om CV etc.... Vem tusan behöver mina betyg/CV om jag går bort????

Vita arkivet finns än, men jag reagerade vid uppgifterna om CV etc.... Vem tusan behöver mina betyg/CV om jag går bort????

Det beror nog på, min högst personliga gissning är att det används för att kolla om det är någon vid föregående arbetsplatser eller lärosäten som behöver meddelas. T.ex. skulle ett flertal professorer och annan personal vid mina tidigare universitet vilja veta och det skulle antagligen komma ut en notis i alumni tidningarna.

Vi har livförsäkringar på rent penga belopp (är det det som kallas direkt försäkring?). Det täcker upp huslån, begravning och lämnar tillräckligt med pengar så att den som är kvar inte behöver oroa sig alltför mycket över att börja jobba på en gång igen.

Precis som @Inglorion skriver så är det för att kunna kolla om det dels är någon som behövs meddelas vid ett eventuellt dödsfall och dels så finns det en del företag som har haft egna försäkringar som faller ut vid dödsfall. Min pappa hade jobbat vid Asea/ABB i många år innan han dog och hade då varit med i en försäkring som föll ut. Det var inga jättesummor men ändå lite extra pengar.

@Fibusen det du och din man bör göra är att sätta er ner med antingen en försäkringsagent som jobbar mot flera försäkringsbolag eller en från det försäkringsbolag som ni vill ha och gå igenom era försäkringar. Det är viktigt att täcka upp åt alla håll, jag har sett hur skört livet är, så att kolla upp försäkringar är väldigt bra, men begränsa er inte till enbart dödsfall, allvarlig sjukdom, kan krascha en ekonomi lika mycket.

Vad bör man ha? Vad ska man fixa?
Olycksfallsförsäkring har sällan något livbelopp att tala om. Det är alltså inget att hänga i julgranen för efterlevande.

Livförsäkring betalas ut om man dör, enligt de villkor som är förknippade med försäkringen. Vi har valt ett belopp som gör att det går att lösa huslånen och därmed bo kvar till en rimlig månadskostnad. Livförsäkringar är inte billiga, är min erfarenhet.

Vita arkivet är det något som figurerar fortfarande? Skriver man in ev arv i det?

Kan jag tex sätta en kompis att hon får ärva hästen utan att det blir krångel vid bortgång?

Vita arkivet är Fonus sätt att du ska kunna få den begravning du önskar. Man skriver in vilken musik man vill ha, var man vill begravas osv. De flesta begravningsbyråer har sånt, du behöver inte använda Fonus (nä, jag gillar inte den kedjan).

Men det är inte ett testamente. Så det får du skriva för sig självt. Det finns lite regler för det, bland annat ska det bevittnas av andra, det brukar väl vara två personer som ska göra det, inte de som ska ärva.

Attans,mitt batteri höll på att ta slut,så fick skicka snabbt!

Ja,vilka försäkringar,vilka val ska man göra? Ska man ha en extra livförsäkring än den skadeförsäkringen man har genom jobbet? Sin pension,vad händer med den? Ska man göra något aktivt val så pengarna infaller till make/barn istället för staten (eller nu vad som händer..) eller är det omöjligt att försäkra sig mot det?

Hur mycket är man försäkrad för,och vad baseras det på?

Jag har ingen extra försäkring,utan har sån där olycksfsllförsäkring genom jobbet (Folksam),sen har vi en försäkring på huslånet,dvs att banken betalar halva lånet om någon av oss avlider.

Men jag känner att jag har sån otroligt dålig koll,men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt för make och barn den dagen,att dom iaf kan slippa oroa sig för ekonomin,och att det ska finnas möjlighet att behålla boendet och sånt.

Det känns som att du skulle behöva träffa en försäkringsrådgivare ( du behöver ju inte köpa dennes produkter men kan höra lite hur den funderar angående ditt försäkringsskydd).
Angående livförsäkringar så beror det ju på er ekonomiska situation, om ni har lån etc. Jag har min sambo försäkrad till ett högre belopp än hans halva av våra lån samt att hans tjänstegruppliv faller ut. Han har lika på mig. Jag vill kunna betala av lånet helt och inte känna mig tvungen att jobba heltid första året efter ett ev. dödsfall.
Kolla vilka förmånstagare du har på din tjänstepension och om du haft någon privat pension. Testamente kan du få hjälp med av en jurist eller läsa på rekvisiten och skriva ett själv.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
838
Senast: Cambrie
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
867
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 327
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V