Vad för bil ska vi ha?

Audi? Jag köpte min egna här i sommras så har inte provkört just den i vinterväglag än, MEN, sambon har också en (dock sedan, jag har kombi) och den har vi åkt rakt ut över en åker och rakt ut i skogen på en gammal igenväxt skogsväg i dels blötsnö och säkert 40-50 cm snö, för att sen åka ut på isen och sätta oss och pimpla. :angel:

Även djupa sandstränder på sommaren, och vi har aldrig fastnat och den går sjukt stabilt.

Han har dock diesel.

Jag har vanlig bensinare och den ligger i snitt på 0.7/milen. Då åker jag många kortvändor, men pendlar 5 mil ca till jobbet.

Nu är våra lite äldre (-04) men jsg känner endå att jag fått sjukt mycket bil för pengarna (25') och jag ser nästan fram emot att snön ska komma så jag får prova min på riktigt! :banana: Men efter allt regn vi fått här i Dalarna senaste veckorna har gjort så det är lervälling på vissa vägar, och det går så fint så fint!

Jag var länge skeptisk till Audi då alla sagt att det är så dyrt att laga, men köper man delar från tex Tyskland (supersmidigt är det dessutom) så är det nästan gratis! Vi fick Två hjullager, bromsbelägg runt om, en himla massa motorolja, oljefilter och luftfilter för under tusenlappen. :bow: Jsg kommer behöva byta kamrem här framöver, ca 1200kr för hela satsen, istället för den billigaste möjliga i Sverige för 3500kr...
 
Med tanke på att en så stor del av fordonsflottan idag går på diesel lär nog inte dieseln försvinna. Ev. kan fordon med lägre än euroklass 6 åka på högre kostnader eller tom. körförbud i innerstäderna. Med tanke på att i stort sett alla lokala transportbilar körs på diesel så...
 
Tack för alla svar! Nu har vi absolut lite mer att kolla upp :D
Audi? Jag köpte min egna här i sommras så har inte provkört just den i vinterväglag än, MEN, sambon har också en (dock sedan, jag har kombi) och den har vi åkt rakt ut över en åker och rakt ut i skogen på en gammal igenväxt skogsväg i dels blötsnö och säkert 40-50 cm snö, för att sen åka ut på isen och sätta oss och pimpla. :angel:

Även djupa sandstränder på sommaren, och vi har aldrig fastnat och den går sjukt stabilt.

Han har dock diesel.

Jag har vanlig bensinare och den ligger i snitt på 0.7/milen. Då åker jag många kortvändor, men pendlar 5 mil ca till jobbet.

Nu är våra lite äldre (-04) men jsg känner endå att jag fått sjukt mycket bil för pengarna (25') och jag ser nästan fram emot att snön ska komma så jag får prova min på riktigt! :banana: Men efter allt regn vi fått här i Dalarna senaste veckorna har gjort så det är lervälling på vissa vägar, och det går så fint så fint!

Jag var länge skeptisk till Audi då alla sagt att det är så dyrt att laga, men köper man delar från tex Tyskland (supersmidigt är det dessutom) så är det nästan gratis! Vi fick Två hjullager, bromsbelägg runt om, en himla massa motorolja, oljefilter och luftfilter för under tusenlappen. :bow: Jsg kommer behöva byta kamrem här framöver, ca 1200kr för hela satsen, istället för den billigaste möjliga i Sverige för 3500kr...
Ska sanningen fram så älskar jag Audis fyrhjulsdrift... Körde deras testdrive offrode förra vintern och det var helt sjukt hur man tog sig fram överallt!
Dock så är ju Audi en dyr bil att äga. Förutom reservdelar så kostar väl även försäkringen multum ...
 
Jag har Honda cr-v och är väldigt nöjd. Haft min i 3 år nu och den fungerar utmärkt i alla väglag.
Valde mellan den och Subaru Forrester men valde Hondan eftersom man får mer bil för pengarna och den är billigare att äga.
Finns en anledning till att den är så populär bland hästfolk :D

Här dock Diesel, drar 0.7 i blandad körning.
 
Tack för alla svar! Nu har vi absolut lite mer att kolla upp :D

Ska sanningen fram så älskar jag Audis fyrhjulsdrift... Körde deras testdrive offrode förra vintern och det var helt sjukt hur man tog sig fram överallt!
Dock så är ju Audi en dyr bil att äga. Förutom reservdelar så kostar väl även försäkringen multum ...

Särbons bror (fd bilnasare på Ivars, han var den bästa säljaren :D) avrådde från en Audi SUV. De kostar mer än de smakar tydligen.
 
Den ska fungera bra vid snö/halka. Gå stadigt på vägen. (Vi bor till fjälls och ska vi till stugan på vintern kan det hända att vi får köra 20 mil i två dm snömodd. Inte att rekommendera med nuvarande V50 ;))
/.../
- Sommartid är vi även ute i skogen och kör en hel del så bilen får inte vara för låg så att den tar i stenar och rötter som finns efter skogsvägarna
Funkar verkligen en vanlig bil för er med tanke på detta eller behöver ni egentligen en suv med högre markgång? Volvos xc-serier är ju inte speciellt höga, inte subarus bilar heller.
 
Tack för alla svar! Nu har vi absolut lite mer att kolla upp :D

Ska sanningen fram så älskar jag Audis fyrhjulsdrift... Körde deras testdrive offrode förra vintern och det var helt sjukt hur man tog sig fram överallt!
Dock så är ju Audi en dyr bil att äga. Förutom reservdelar så kostar väl även försäkringen multum ...

Jag betalar inte mycket mer på min Audi än vad jag gjorde på min gamla Ford. Dock så är ju min från -04 som sagt. (A4 quattro) Och reservdelar är som sagt nästan gratis om ni beställer från Tyskland, jättesmidigt och man betalar genom klarna. Och jag håller med, det är verkligen sjukt hur dom tar sig fram! Jag kan ju säga att jag varit skeptisk många ggr när sambon bara plöjt rakt ut över en åker med en halvmeter snö, han bara skrattade åt mig och tuffade på. Han har även kört upp på en stoooor sten och parkerat. Jag blir lika förundrad varje gång! Blir spännande nu som sagt när jag har en egen till vintern. Jag pendlar en bit och åker genväg genom skogen, en väg som det inte alltid är prio ett på plogning. Förra vintern var jag gråtfärdig både en och fler gånger, i år hoppas jag kunna åka säkert!
 
Honda CR-V har vi inte kollat allt på den ska kollas upp vad det är! :)
Volvo är ju alltid stabilt men jag får för mig att ryktet säger att de drar väldigt mycket bränsle (sant eller falskt?). Vår lilla V50 1,8F drar nästan 0,7 på långkörning vilket känns ganska mycket för en så pass liten bil
Jag har en XC70 (privatimporterad, amerikamodell med extra kräm i motorn..) och ligger strax under litern på blandad körning. Har inte haft den så länge och nyss kommit på hur man nollställer, så har inte testat förbrukning på långkörning. Ska göra det på söndag...
Sen är det ju också en konst att köra bensinsnålt, ett hett tips är en kurs i eco-driving... Det är stor skillnad i bränsleförbrukning om jag eller maken kör...
 
Funkar verkligen en vanlig bil för er med tanke på detta eller behöver ni egentligen en suv med högre markgång? Volvos xc-serier är ju inte speciellt höga, inte subarus bilar heller.

Vi funderar på det också. Jag tycker en SUV känns onödigt stor men svärfar tycker det är en bra idé... Det är ju inte offroad körning ute i skogen vi är ute på men äldre skogsvägar som kan vara gropiga och jävliga bitvis.
 
Jag har en XC70 (privatimporterad, amerikamodell med extra kräm i motorn..) och ligger strax under litern på blandad körning. Har inte haft den så länge och nyss kommit på hur man nollställer, så har inte testat förbrukning på långkörning. Ska göra det på söndag...
Sen är det ju också en konst att köra bensinsnålt, ett hett tips är en kurs i eco-driving... Det är stor skillnad i bränsleförbrukning om jag eller maken kör...

Min förbrukning är betydligt lägre om jag använder farthållaren... :o
 
Skoda Octavia Scout kan nog vara ett lämpligt alternativ. Väldigt bra bagageutrymme och gott om plats även för passagerare. Mycket bil för pengarna!
 
Nu är det äntligen dags att köpa en ordentlig bil! :D Men vad sjutton söker vi? Både jag och sambon är totalt ointresserade av bilar och kan knappt någonting alls. Svärfar följer tack och lov med när det är dags att kolla på bilar ;)

Men vad söker vi? Det vi tänker är:
- Bensinare
- Manuell eller automat spelar ingen roll
- Fyrhjulsdrift
- Ordentligt bagageutrymme
- Den ska fungera bra vid snö/halka. Gå stadigt på vägen. (Vi bor till fjälls och ska vi till stugan på vintern kan det hända att vi får köra 20 mil i två dm snömodd. Inte att rekommendera med nuvarande V50 ;))
- Vi kör både mycket långkörning (100 mil t.o.r. åtminstone varannan månad) samt att jag har 2,5 mil till jobbet så den behöver inte dricka soppa. Vi tänker oss att det får vara en bil som håller sig under litern/mil
- Sommartid är vi även ute i skogen och kör en hel del så bilen får inte vara för låg så att den tar i stenar och rötter som finns efter skogsvägarna
- Reservdelar ska vara lätta att hitta och inte kosta hur mycket som helst

Vi har snöat in oss på Subaru Outback men behöver ha lite mer bredd att kolla på. Har ni några ideer? :)
När vår Subaru Outback brann upp under färd bytte vi till en Mercedes GLK. Mycket nöjd med bytet, mycket bättre bil. Dock är mercan diesel ( vi har bara haft bensinare förut) men jag ångrar att vi inte gick över till diesel tidigare.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle bli väldigt tacksam för tips om bra dragbil. Vi har en Subaru Outback diesel idag som är riktigt bra att dra med men tyvärr...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Äldre Jag behöver köpa en ny (begagnad) bil. Har haft en Subaru, men nu vill jag ha något lite mindre och bekvämare, mer bensinsnålt och...
Svar
0
· Visningar
526
Senast: svea
·
Äldre Min gamla hästbil håller på att dö (tror jag) och jag inser att jag har noll koll på bilar. Jag har en gammal Subaru Legacy Outback från...
2
Svar
29
· Visningar
1 588
Senast: Fibusen
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 713
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp