Vad för bett?

Elsa2000

Trådstartare
Är helt ny är på forumet, verkar vara en trevlig sida!:D

Har en fråga till er alla: Har relativt nyligen köpt en ny häst och undrar om någon har nåt bra tips på vad för bett man ska använda till en 5-åring som redan är ganska hård i munnen?:confused:

/Elsa:)

Sv: Vad för bett?

Jag hade valt ett helt vanligt rakt, tre eller tvådelat (vilket hästen och man själv föredrar) tränsbett av lagom längd och tjocklek för hästens mun, och sedan hänger resten på ryttarens ridning och skicklighet att få hästen mjuk i munnen igen.

Tack fö rditt svar!

Jag har ett 3-delat ganska smalt bett i tränset just nu!
Kanske ska traggla på med det ett tag till då! Har ju inte använt det så länge än.

Jag hade också valt ett vanligt tredelat eller rakt bett. Fasta ringar gillar vissa, vissa inte.

Sen är det upp till dig att RIDA din häst mjuk i munnen, det är inte bettets uppgift ;)

Jag hade också valt ett vanligt tredelat eller rakt bett. Fasta ringar gillar vissa, vissa inte.

Sen är det upp till dig att RIDA din häst mjuk i munnen, det är inte bettets uppgift ;)

Nä det förstås,:D Några bra tips och övningar på hur man får honom mjuk i munnen igen då?:confused:

Först måste man kolla upp hur ens häst ser ut i munnen. Kontrollera att det inte finns bettfel eller "vargtänder". Jag har tre hästar som jag rider och de går alla bäst på Myhlerbett men tungfrihet å så gillar jag D-ring som ger lite mer stadga och inte kan nypa i mungipan. Iofs så har den unga hästen även gått bra med rakt gummibett med D-ring. Vissa hästar älskar och andra avskyr raka bett, det beror på hur stor gom de har tror jag men inget bett kan uppväga och rätta till ett felaktigt tygeltag. Som Kyra Kyrklund säger "det är fel att använda mer kraft till att bromsa hästen med tygeln, än man använder för att driva den framåt. Myhlerbett är utformade så att hästen får ett "snällt" bett när den ger efter i nacken och inte längre går "emot" bettet.
url]

Jag rider oftast med hack eftersom min är tjaffsig med munnen, delvis hård! När jag väl rider med bett använder jag ett 3 delat Sprenger Dynamic RS.

Som alla andra redan sagt:
Använd vanligt tränsbett som passar i hästens mun, och sen är det som sagt upp till ryttaren att få hästen mjuk i munnen igen. :)

Tack för alla svar! Jag ska fortsätta med det bettet jag har och försöka mig på övningarna som är i den andra tråden! :)

Hackamoore är inte alls illa på en häst som man vill ingjuta förtroende för handen för. Det är svårt att rida mer dressyr eftersom tygeltagen ger motsatt effekt vid ledande tygeltag men det ger en lugn häst som vågar ge efter i hals och rygg, Man kan gärna rida på det ibland men kanske inte alltid om inte hästen har ngt sorts bettfel imunnen.

Rider mina unghästar på bettlöst... sidepull... funkar kanon... å jag har testat det på en häst som var EXTREMT hård i munnen... vi kollade tänderna på honom, men allt såg ut som det skulle. Han funkade kanoners med sidepull!!!! Varvar även med ett tungfrihetsbett emd fasta ringar... för att se om han fortfarande är lika hård... vilket han inte är... han blir mjukare å mjukare ju längre tiden går! :o)

Har ställt samma fråga många gånger till hästtandläkare och får alltid samma svar - man ska alltid rida på bett som hästen trivs med, och gärna variera -helst med att rida bettlöst om hästen tycker om det.

Mao. måste du prova dig fram för att hitta det bästa bettet för just din häst. Sen finns det ju givetvis mer eller mindre bra bettalternativ också men där delar sig ju åsikterna.

Personligen hade jag ridit med sidepull på en häst som är hård mot bettet. För att ta bort den mest uppenbara orsaken till missnöjet. Kanske har hästen ridits felaktigt eller haft dåliga bett. Kanske är det så att häste helt enkelt inte är bekväm med bett i munnen övht. Att en häst går emot bettet kan också bero på att den har problem nån annanstans, ex.vis tänder, rygg, ben, spända muskler, oliksidighet etc. Och ett ev problem nån annanstans framkommer ju i så fall lättare om man tar bort det uppenbara, dvs bettet i sig.

Men jag rider iof alltid bettlöst, så jag kanske är lite partisk.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 856
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 548
Senast: Tilly_85
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?