Vad för ångestdämpande finns det?

Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag jobbar på sjukhus och våra läkare ser INTE vilka mediciner vårdcentralerna skriver ut och vice versa. Jag tror detta varierar mellan olika kommuner/landsting.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag jobbar på sjukhus och våra läkare ser INTE vilka mediciner vårdcentralerna skriver ut och vice versa. Jag tror detta varierar mellan olika kommuner/landsting.

Ja det beror på om det finns sammanhållen journalföring eller ej.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag har Cymbalta och de är väl inte speciellt ångestdämpande tycker jag och Theralen märker jag knappt av. Atarax händer inget, har rätt hög tolerans för läkemedel och vänjer mig snabbt.
Vilka doser har du provat Theralen? Läste att du blev trött? Det finns ju från 5 mg
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Hade lägsta dosen men kan inte ta den. Blir helt utslagen. Som med alla andra jag testat. Jag är inte den lättaste att hitta mediciner till. Tål ingenting mer än benso. Det funkar finfint. Tog en 15 mg innan idag som gav mig lite ro. Har haft, och har fortfarande en väldigt jobbig dag.

Atarax är sockerpiller som bara gör mig seg i huvudet.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

15 mg benzo säger inte så mycket, det är ju helt beroende på vilket preparat det handlar om.
Oxascand, stesolid, xanor, flunitrazepam, imovane, stillnoct osv.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Sobril.


Vad det gäller imovane har jag 7,5 mg men dom funkar inte.
Nu fick jag stilnoct utskrivet idag. Gissningsvis 5 mg, men den funkade sist i alla fall på 10 mg.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Håll dig till en läkare för medicinförskrivning, möjligtvis två, en för kroppen o en för knoppen. Se till att båda har full koll på vilka mediciner du får utskrivna o vilka du faktiskt tar.

Stilnoct är mer beroendeframkallande än Imovane, lömskare. Det skall tas när man ligger i sängen. Många får mardrömmar, hallucinationer samt minnesluckor av det dvs minns inte vad de gjort om de inte lägger sig o somnar av preparatet, eller stiger upp efter att de somnat.

Prata med din doktor om att kombinera Propavan med Atarax o/e Lergigan/Theralen i olika kombinationer för att sova på. Det kan ta sin tid att lista ut rätt kombination o ofta behöver man rotera de olika preparaten för att de skall fungera.

För en del fungerar Venaflaxin för att ge en bättre sömn, prata med doktorn o experimentera inte på egen hand!
mvh
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Håll dig till en läkare för medicinförskrivning, möjligtvis två, en för kroppen o en för knoppen. Se till att båda har full koll på vilka mediciner du får utskrivna o vilka du faktiskt tar.

Stilnoct är mer beroendeframkallande än Imovane, lömskare. Det skall tas när man ligger i sängen. Många får mardrömmar, hallucinationer samt minnesluckor av det dvs minns inte vad de gjort om de inte lägger sig o somnar av preparatet, eller stiger upp efter att de somnat.

Prata med din doktor om att kombinera Propavan med Atarax o/e Lergigan/Theralen i olika kombinationer för att sova på. Det kan ta sin tid att lista ut rätt kombination o ofta behöver man rotera de olika preparaten för att de skall fungera.

För en del fungerar Venaflaxin för att ge en bättre sömn, prata med doktorn o experimentera inte på egen hand!
mvh


Jag kommer inom kort byta läkare och kommer endast få medicinsk behandling. Någon psykolog blir det inte längre. Får väl hoppas på en vettigare läkare än den jag har nu.

Dom kombinationer du nämner för sömnen har jag testat. Läkaren sa idag att det finns inget mer för mig att testa, ordagrant. Så därför fick jag tillslut stilnoct trots att hon inte ville skriva ut det men hon ska ju inte vara min läkare länge till så hon gör väl så tills jag fått min nya läkare.

Stilnoct har jag haft så vet hur den funkar och sist så somnade jag bra på den. Hon gick ändå igenom vad som kan hända när man tar den och rekommenderade mig att ta den i max 3 dagar i sträck och sedan inte ta under några dagar, för att börja om igen. Eller ta vid dom tillfällen som jag vet att jag måste vara utvilad dagen efter. Som till på fredag.

Har inte hämtat ut den än för har haft en väldigt jobbig dag och inte orkat helt enkelt.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Har du testat de gamla vanliga knepen med avslappnande musik/meditation/promenad/massage, varm mjölk, kamomill te etc med honung, valeriana, johannesört? Tänk på att naturläkemedel som du tar måste läkaren känna till o godkänna innan du testar, en del stör t ex effekten av P piller samt även andra mediciner.

Bra att hon gick igenom allt som kan hända när man tar Stilnoct!
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Allt utom naturläkemedel. Varm dusch, musik, slappa i soffan, försöka varva ner m.m.

Jag bytte mina p-piller till hormonspiral i våras eftersom dom kunde påverka effekten av lamotriginen.
Sen tar jag inga andra mediciner eller andra piller som jag inte nämnt här. Ipren och Alvedon tar jag dock ibland.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Ville bara skriva en liten rad om att jag vet hur det är att inte kunna sova, trots helt galen trötthet.

Jag måste ha stilnoct i hög dos för att ens ha en chans. Och melatonin.

Hoppas du kan få bättre vård på nya stället. Även jag har blivit utskriven bla rakt ut fått höra att jag är ett "hopplöst fall" och att man borde lägga resurserna på någon som man förmår hjälpa.
Nu levde min pappa rövare, eskalerade till chefer över regionen och hotade med press och såg till att jag fick vård. Och då också utredning och konstaterat en diagnos som man kunde medicinera till stor del.
Så jag mår mkt bättre och funkar mkt bättre.

Om du VILL ha vård mer än medicinering kanske någon annan kan hjälpa dig strida för att få det.

Oavsett så vill jag med min lilla story säga att det fortf finns hopp trots många års terapi. Jag är fri från äs och jag är fri från många av mina fobier och tvång.
Det som sabbar för mig är en inre stress och oförmåga att ta igen mig och komma till ro. Men så har jag ADHD också och en trasig kropp som gör ont.

Hoppas du kan få rätt sorts vård!
Och en stooor kram! För det verkar som du behöver såna nu. :)
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jobbig situation, hoppas verkligen du kan få hjälp att må bra igen! Funderar bara, har du provat att ligga på spikmatta? Många får bra ångestdämpning av det. En bekant (med delvis samma diagnos som du har) var otroligt hjälp av det! Själv får jag oftast väldigt bra ångestdämpning av det + att det hjälper mej att somna!
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

För en del fungerar Venaflaxin för att ge en bättre sömn, prata med doktorn o experimentera inte på egen hand!
mvh

Venlafaxin har hjälpt mig med både OCD, ångest och sömn! Men får komplettera med propavan och nozinan till natten. Sover som en prinsessa numera.

ts: Ta det lugnt med bla benso. Jag började på en svag dos och slutade som missbrukare.... Jag hade ett rent helvete.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

För en del fungerar Venaflaxin för att ge en bättre sömn, prata med doktorn o experimentera inte på egen hand!
mvh

Venlafaxin har hjälpt mig med både OCD, ångest och sömn! Men får komplettera med propavan och nozinan till natten. Sover som en prinsessa numera.

För mig gav venlafaxin ökade mardrömmar och ångest. Tänk att det kan vara så olika. :(
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

KL.
Använder man överhuvudtaget inte Truxal eller Buspar i Sverige :confused:? Känner läkare ens till dessa preparat, som är ångestdämpande och inte det minsta beroendeframkallande?
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

KL.
Använder man överhuvudtaget inte Truxal eller Buspar i Sverige :confused:? Känner läkare ens till dessa preparat, som är ångestdämpande och inte det minsta beroendeframkallande?

Jodå dom finns fast Truxal har schizofreni o maniska/organiska psykoser som indikationer. Båda har en hel del otrevliga biverkningar, mer än de preparat vi diskuterat i tråden med undantag för Nozinan. Samma gäller många fler interaktioner med andra mediciner.

För några år sedan avregistrerades Esucos, ett mildare neuroleptikum, varför vet jag inte.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

kl

Äntligen lite sömn!
Tog 15 min att somna på stilnoct och jag har fått 8 1/2 timmas sömn inatt och det gick att vakna nu på morgonen med. Äntligen något positivt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 056
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp