Vad för ångestdämpande finns det?

Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Att jag har en lista på apoteket vet jag och där kan ju dom se vad jag har för recept. Men mitt bensorecept ligger bara i datorn i max en dag. Jag ringer och ber om ett recept och sen hämtar jag det samma dag.
Men sen vet jag att apotekspersonalen kan se vad man hämtat ut. Dom brukar alltid gå tillbaka och se vad jag fått då en av mina mediciner alltid byts mot en likvärdig och dom vill se vilken.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Ja men då så. Det lär hon aldrig få. tyckte det verkade lite konstigt. Man kanske går till en annan läkare för vad som helst å så kan vilken läkare som helst se vad man får för läkemedel, om så bara p-piller. Skitroligt.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Blev hög på sertralinen när jag åt den. Fick dessutom en massa konstiga biverkningar. Falsk struma. Trodde jag skulle kvävas. Hela halsen svullnade upp.
Kunde inte sitta still med den i systemet, var ute och gick hela tiden.
Hur jag reagerar på andra vet jag inte men sen vet jag inte om det är så mycket till alternativ. Jag märkte ingen skillnad dom gångerna jag åt sertralin förutom alla biverkningar jag alltid får.
Tror vi tagit upp ssri tidigare men ska kolla iaf. Tänker testa allt så jag får må bra någon gång.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Om jag inte fattat fel så har alla en läkemedelslista, man kan iaf se den själv på Apoteket.se. Sen kanske inte olika läkare kan se vad andra skrivit ut? Trodde det, men kan ha fel. De kan iaf se vad man hämtat ut och inte. Vet iaf att de på Apoteket kan se vem som skrivit ut vad.

Det finns något som heter "läkemedelsförteckningen" som sjukvårdspersonal kan komma åt om man skaffar behörighet.
För att titta i den, som alltså innehåller alla aktuella recept för en specifik patient, ska man fråga patienten om lov.

Om patienten nekar till att läkaren får titta i läkemedelsförteckningen så är det nog vanligt att läkaren nekar till att förskriva vissa preparat.

Till TS:
Om du har bipolär sjukdom, som jag tyckte mig läsa i något inlägg, så är det ganska komplicerat att behandla med läkemedel. Har du epilepsimediciner mot epilepsi eller mot ångest/bipolaritet??
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag är bipolär.

Tar lamotrigin och zeldox för det.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag tror det beror lite på vilket landsting man tillhör men målet är att alla läkare ska kunna se vilka läkemedel som du har förskrivna.

I Stockholm så triggades detta jobb igång av mordet på Anna Lindh, eftersom mördaren just hade gått från vårdinrättning till vårdinrättning och fått en massa mediciner utskrivna som inte alls var lämpliga att använda tillsammans.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag tror det beror lite på vilket landsting man tillhör men målet är att alla läkare ska kunna se vilka läkemedel som du har förskrivna.

I Stockholm så triggades detta jobb igång av mordet på Anna Lindh, eftersom mördaren just hade gått från vårdinrättning till vårdinrättning och fått en massa mediciner utskrivna som inte alls var lämpliga att använda tillsammans.

Ok. Jag förstår varför dom vill ha det systemet men trots det så vill inte jag att tex min VC ska se att jag är bipolär. Jag går dit av andra anledningar, som att ta blodprover m.m.
Och det känns inte ok för mig att dom ser att jag är psykiskt sjuk. Den delen kan stanna på den psykiatriska avdelningen. Jag kan inte vara ensam om att känna så.

Men visst förstår jag deras tanke.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Om jag inte fattat fel så har alla en läkemedelslista, man kan iaf se den själv på Apoteket.se. Sen kanske inte olika läkare kan se vad andra skrivit ut? Trodde det, men kan ha fel. De kan iaf se vad man hämtat ut och inte. Vet iaf att de på Apoteket kan se vem som skrivit ut vad.
Läkarna får inte titta på läkemedelslistan utan ditt tillstånd. De på apoteket ser vad man har för mediciner utskrivna.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Läkarna får inte titta på läkemedelslistan utan ditt tillstånd. De på apoteket ser vad man har för mediciner utskrivna.

Eh va?

Hur ska läkaren kunna se vad man brukar få om de inte tittar i läkemedelslistan? De kommer ju inte direkt ihåg varenda patients mediciner i huvudet.
Mina läkare har då iaf aldrig frågat om det utan den kommer upp när de ska skriva ut nya recept.
Det har den iaf gjort på vartenda läkarbesök jag varit på.
Det måste ju vara självklart att dem kan se den, tänk om de skriver ut mediciner som inte ska tas i kombination annars :crazy:
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Det kan nog se lite olika ut beroende på vilket journalsystem vårdinrättningen använder, men i landstinget jag arbetar ser jag alla läkemedel som förskrivits från den landstingdrivna vården (privatläkare har ofta ett helt annat journalsystem som inte är sammankopplat med landstingets.)
Jag ser inte journalanteckningar från andra kliniker men jag ser alla läkemedel, och detta syns direkt när jag öppnar journalen, vilket jag ju förstås gör om jag ska förskriva något till en patient. Jag ser alltså även recept utskrivna från t.ex. psykiatriska kliniken när jag öppnar vårdcentralsjournalen.

Och då spelar det ingen roll hur snart man hämtar ut sitt recept, alla recept syns oavsett.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Klart de ser de läkemedel som skrivits ut på samma mottagning. Det är inte den läkemedelslistan jag menar...det är apotekens lista jag menar.

Angående läkemedel som inte ska tas i kombination så är det patientens ansvar att upplysa varje läkare om vilka mediciner man tar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Är det så så har min läkare inte sagt något. Så då ser inte jag några hinder varför hon själv inte skriver ut det. ska definitivt ta upp det med henne nästa vecka!
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Så du tycker det är helt okej att alla på apoteket vet vad du tar för mediciner och därav också vad du har för problem, men din läkare på VC får inte veta om att du har stora psykiska problem? :confused:

Kroppen är en helhet, din psykiater bör veta om dina fysiska sjukdomar och vice versa. Särskilt eftersom ångest och depression kan bero på så konkreta saker som brist på vitaminer och mineraler. Du gör dig själv en björntjänst genom att försöka mörka för dina läkare.

Kan även uppstå riktigt farliga situationer pga olämplig kombinationer av medicin så tycker verkligen du bör tänka om.
:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Klart de ser de läkemedel som skrivits ut på samma mottagning. Det är inte den läkemedelslistan jag menar...det är apotekens lista jag menar.

Angående läkemedel som inte ska tas i kombination så är det patientens ansvar att upplysa varje läkare om vilka mediciner man tar.

Fast min läkare på Gastro ser vad både VC, Gyn och Thorax skrivit ut.
Det är ju inte ens samma sjukhus, bara samma landsting.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag har ju inget val där eller hur?

Så det är väl bara att finna sig i det. Å vem sa att jag tycker att det är okej?

Självklart berättar jag för min läkare om jag är sjuk. Jag undanhåller inget mer än att jag tar en sobril då och då. Men både min psykolog och behandlare vet om det så läkaren vet garanterat det med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Aldrig varit med om någon som är så känslig som mig och inte min läkare heller.

Jag är likadan. Däckar på allt starkare än ipren. Även på lugnande vid t ex läkarundersökningar. Värdelöst, men så har jag varit sjukskriven i en herrans massa år också. Har gett upp hoppet, jag blir aldrig normal och fullt fungerande.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag är likadan. Däckar på allt starkare än ipren. Även på lugnande vid t ex läkarundersökningar. Värdelöst, men så har jag varit sjukskriven i en herrans massa år också. Har gett upp hoppet, jag blir aldrig normal och fullt fungerande.

Verkligen tråkigt att höra :(
Men det är likadant för mig. Har aldrig mått bra och kommer aldrig göra. Är 28 år gammal och har inte jobbat på 7 år. Började arbetsträna i våras men det fick jag avsluta förra veckan för att jag inte klarade mer, 15 timmar i veckan...

Det är väl bara att ställa in sig på det men försöka hitta mediciner som lindrar under vägens gång.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Ok. Jag förstår varför dom vill ha det systemet men trots det så vill inte jag att tex min VC ska se att jag är bipolär. Jag går dit av andra anledningar, som att ta blodprover m.m.
Och det känns inte ok för mig att dom ser att jag är psykiskt sjuk. Den delen kan stanna på den psykiatriska avdelningen. Jag kan inte vara ensam om att känna så.

Men visst förstår jag deras tanke.

Du har aldrig tänkt på att de läkemedel du får från psykiatrin kan ha betydelse för de läkemedel som eventuellt förskrivs från vårdcentralen (eller medicinkliniken eller kvinnokliniken eller vilken som helst annan klinik)?
Det finns något som heter "interaktioner" som innebär att vissa läkemedel korsreagerar med varandra eller är direkt olämpliga att kombinera.

Exempelvis litium, som ganska ofta används vid bipolär sjukdom. De ska inte alls kombineras med NSAID, exempelvis Naproxen.
Om du söker vårdcentralen för muskelvärk och inte berättar att du står på litium, kan du drabbas av akut njursvikt och dö.
För att du inte berättade vad du har för medicinering.

Nej, du personligen står inte på litium.

Men du står på Zeldox, som ökar riskten för DVT (propp i benet). Om du har ont i benet och inte berättar att du står på Zeldox eftersom du inte tycker att läkaren på vårdcentralen behöver veta det, så ökar risken för missbedömningar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 056
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp