Vad för ångestdämpande finns det?

MM

Trådstartare
Som inte är bensodiazepin eller besläktat med det?

Vet att det finns fler än mig som mår dåligt här inne, kanske vill ni dela med er av eran erfarenhet av olika mediciner?

Jag har testat lyrica och atarax.
Inget av det hjälper.

Jag får inte ta benso säger min läkare så det är inget jag får utskrivet. Men jag är lite ful och går till en annan läkare som skriver ut det åt mig. Är inte beroende eller något sånt. Tar inte mer än ett 25 pack om året (inte ens det) när behovet är som störst trots att jag skulle behöva ta varje dag. Benso funkar.

Ska träffa läkaren nästa vecka och vill gärna ha något mer alternativ att ta upp än Atarax som ändå inte funkar.
Theralen funkar inte det heller.
Propavan och imovane tar jag till natten och för det bipolära lamotrigin och zeldox. Inget som lindrar ångesten.

Finns det fler alternativ eller är det kört?
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Buspar? Truxal? De funkar åtminstone okej för en del :).
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Dom låter ju bra när jag läser om dom. Vet du om dom som tar dom fått massa biverkningar?

Jag är extremt känslig och får alla biverkningar som finns att få ungefär. Därför är det rätt svårt att hitta mediciner som funkar till mig.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

lergigan... men om inte atarax funkar så tvivlar jag på att den kommer fungera... annars är det bara benso som gäller.. iaf för mig
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Kommer somna av lergigan. Höjer jag dosen med zeldox så sover jag dygnet runt.
somnar av alla mina mediciner förutom lamotrigin. Som sagt är jag väldigt känslig. När jag tar 1/4 tablett propavan så sover jag i 18 timmar. Så dom tar jag bara när jag kan sova länge.
När jag tagit min imovane vid åtta på kvällen är jag nästan omöjlig att få upp vid sju igen. Går runt i en dimma i några timmar innan jag vaknar på riktigt.
Aldrig varit med om någon som är så känslig som mig och inte min läkare heller.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

hur pass ofta har du ångest? är det dagligen att du måste ta någon tablett? För annars tycker jag benso fungerar ypperligt om man kan hantera det. Jag har ätit oxascand i 2 år snart 15 mg i snitt kanske var 3dje dag ibland varje dag någon vecka i sträck. Och ibland uppehåll helt på ett par veckor utan abstinens. Jag blir alltså inte beroende trots att jag ätit så länge.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Har alltid ångest, mer eller mindre. Just nu så pass att jag borde låsa in mig någonstans men det får jag bara mer ångest av. Redan testat..

Som sagt är benso inget alternativ pga läkaren :(
Jag både förstår och inte förstår. Jag förstår att läkaren inte vill skriva ut starka preparat som kan göra en beroende men jag kan inte förstå varför man låter någon må så dåligt som jag gör gå utan en medicin som bevisligen fungerar. När läkaren dessutom vet att inget annat funkar.

Känner att det lär bli det vanliga samtalet. Testa att ta 3 atarax om dagen bla bla bla..
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Cymbalta? ( duloxetin)

Endast vid läkarkontakt om man har bipoär diagnos, men inte katten tar man medicin utan läkarkontakt?
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Fast att du går till en annan läkare och får utskrivet syns väl i din läkemedelslista?
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

ångrade mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Hur då menar du?

Jag får ett packet när jag ringer och ber om det. En gång om året. Hade jag fått bestämma hade jag fått ett paket i månaden. Om det nu syns så antar jag att min andra läkare inte bryr sig om det? Så du menar att dom kan se alla ens innestående recept?
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Cymbalta lät väl bra förutom att sömnighet var en vanlig biverkning, vilket innebär att jag högst troligt kommer gå runt som en zombie av den. Har den biverkningen stått med på bipacksedeln så har jag alltid fått den, tyvärr.
Men prova går alltid. Kan höra med läkaren.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Av atarax, Propavan, Theralen och Lergigan blir jag som en zombie. Jag blir halvdöd i nära ett dygn. Och känsloavtrubbad och deppig ett tag längre. Jag är överkänslig mot dem. Samma med vanliga allergipiller etc.

Dock har jag inga större problem med Stilnoct(insomning).

Jag har Cymbalta mot värk och nu för depression.
Jag blir inte sömnig alls av den.

Hur du reagerar vet jag ju inte. Men jag reagerar iaf olika på dem.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Av dom första du nämner blir jag likadan. Helt väck i huvudet, på ett icke bra sätt.

Stilnoct har jag haft tidigare men fick inte ta den för läkaren. Så fick imovane istället. Men den vaknar jag knappt av. Så var det inte med stilnocten. Men nu är det ju inte jag som bestämmer.

Ska nämna cymbalta + dom andra två jag fått tips om till läkaren.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Benzo är ju inte dåligt bara för att man riskerar bli beroende. Det försämrar också inlärningsförmågan.
Så vill man lära sig bli av med sin ångest/lära sig nya sätt att känna/tänka etc ska man inte ta benzo.
Då konserverar man bara ångesten. :)
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag konserverar hellre ångesten än mår så här hela tiden. Jag tycker jag haft min beskärda del av dåligt mående. När är det min tur att må bra? Aldrig tydligen. Eftersom jag är bipolär och alltid får en höst/vinter depression och inom kort kommer må så dåligt att jag inte tar mig ur sängen. Vad är en försämrad inlärningsförmåga mot ett bättre mående? Jag är hellre trög än mår dåligt.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Hur då menar du?

Jag får ett packet när jag ringer och ber om det. En gång om året. Hade jag fått bestämma hade jag fått ett paket i månaden. Om det nu syns så antar jag att min andra läkare inte bryr sig om det? Så du menar att dom kan se alla ens innestående recept?

Om jag inte fattat fel så har alla en läkemedelslista, man kan iaf se den själv på Apoteket.se. Sen kanske inte olika läkare kan se vad andra skrivit ut? Trodde det, men kan ha fel. De kan iaf se vad man hämtat ut och inte. Vet iaf att de på Apoteket kan se vem som skrivit ut vad.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Jag har sertralin jävla biverkningar 3första v men dom har hjälpt mig då tar jag ändå en låg dos
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Läst lite, och det verkar som läkaren måste ha ett uttryckligt samtycke för att få se hela listan, om det inte är en nödsituation, typ medvetslös eller så.
 
Sv: Vad för ångestdämpande finns det?

Hur svarar du på SSRI?
Jag bytte häromåret från Cymbalta till Cipralex och det gjorde susen för min ångest. Innan var det likadant för mig, det enda som bet på ångesten var benso. Men nu är ångestnivåerna nere på en så pass acceptabel nivå att en Lergigan hjälper.
Cipralexen har alltså hjälpt mig skruva ner temperaturen på ångesten, inte tagit bort den. Men gjort ångesten mer lättmedicinerad med mildare preparat. Dock funkar bara Lergigan för mig, inte Atarax. Det är så otroligt olika vilka som funkar på människor, även om båda är antihistaminer.

Jag blir inte lika trött av Lergigan som många andra rapporterar, dock. Kanske beror på att jag har tagit dem så länge. Men dagtid tar jag bara 25 mg vid behov annars skulle jag däcka, och till natten 50-75 mg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta för ett förmodligen långt och virrigt inlägg. Jag skrev i höstas om att jag mådde dåligt psykiskt vilket en del av er kanske...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 056
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp