Vad finns i vår trädgård?

Sv: Vad finns i vår trädgård?

Klätterväxten är ett vildvin, eller snarare Parthenocissus quinquefolia, finns i främst 2 olika varianter och detta är då den 5-fingrade :)

Häcken är en liguster och det där i hörnan är något i Philadelphus-släktet, kanske en doftschersmin.

Vad var det för färg på körsbärsblommorna? Var de dubbla eller enkla i kronbladen?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag skulle ha sparat körsbärsträdet, tycker de är så vackra! Och blommorna kommer med åren :) Men som du säger ser det ju lite tokigt ut, men om du planterar perenner bakom och fyller ut så blir det nog bara ännu vackrare! Jag tänker mig akleja i rosa och mörklila, vitbrokig hosta, höstanemoner och massa andra härliga blommor!
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

kl

Då hade jag åtminstone rätt släkte för mig på Parthenocissusen :D Tyckte väl klättersättet var bekant, men helt klart en quinquefolia som lady_vip säger.

Ang. körsbärsträdet hade jag också valt att behålla det, de kan bli väldigt fina och karaktärsfulla med tiden. (Fast det beror iofs kanske på vad det är för körsbär, huruvida jag hade behållt det alltså).
Det kan iofs också ha att göra med att jag tycker att växter på en rak rad tenderar att bli det tristaste som finns, och med ett karaktärsfullt körsbärsträd placerat som ni har det finns det fina förutsättningar för att bryta av och skapa mindre rumsbildningar, en mot gräsmattan/änden av tomten, och en mot huset/det smalare partiet åt magnolians håll, för att få en lite mer intressant och ombonad känsla i trädgården.

Rabarber kan ni absolut sätta i hörnet om ni vill, den brukar kunna växa lite varsomhelst. (Vår står t.ex. i en skuggig slänt och växer så det knakar)
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Blommorna på körsbärsträdet var ljusrosa. Dubbla tror jag.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Det står kvar än, får nog låta den stå ett år till innan vi tar beslutet tror jag.

Busken i hörnet ser bara för galen ut så den ska nog bort nästa vecka när jag har semester.
Funderar på att plantera rabarber som sagt, sen är jag sugen på pioner också. Lupiner hade jag i tanke tills i morse när jag läste att de förökar sig som maskrosor och är giftiga för katter. Nu kanske pioner också är det...

buke010_518b812dddf2b31c97c0dba7.jpg


Den sidan står mest i skugga större delen av dagen. På eftermiddagarna mot kväll blir det sol där. Går det att plantera lite grönsaker och sånt i halvskugga mot skugga? Det jag kommer på mest nu som jag vill ha är väl typ rabarber, dill, jordgubbar och sen tog inspirationen slut. :D
Typ plantera pioner längst med den vita väggen och grönsaker längst med tegelväggen...
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Det står kvar än, får nog låta den stå ett år till innan vi tar beslutet tror jag.

Busken i hörnet ser bara för galen ut så den ska nog bort nästa vecka när jag har semester.

STOPP!

Trädgårdsväxter är i olika skeden beroende på art.
Busken kommer sannolikt att blomma fantastiskt!

Låt den åtminstone blomma innan ni gräver bort den!!


Själv vill jag nog låta det gå åtminstone ett år innan jag förändrar radikalt i en trädgård. Vissa mindre tilltalande sommarväxter kanske har helt fantastiska färger på hösten. Vissa blommar tidigt, andra väldigt sent.

Innan du varit med om en hel sommar vet du ju inte alls vad du har!
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

jag tycker skugga är svårt. Speciellt grönsaker tycker jag den största utslagsgivaren har varit hur mycket sol de får. sallat, syra och andra bladväxter kanske?

Här är en lista på växter jag har erfarenhet av att de har funkat i skuggiga lägen. Dock många i djup skugga under träd. Vet inte om det är stor skillnad på skugga bakom vägg.

spansk körvel, iris, ormbunke, vaxklocka (den avlivade sniglarna kvickt iof), myskmadra, fänrikshjärta, liljekonvall, kaukasisk färgätmigej, gullregn, kaprifol, klätterhortensia, syren, jasmin, rodedendron, hassel, murgröna hmm kommer inte på fler just nu.

tror rabarber är en bra ide och även pion, de har klarat sig bra i mörka lägen för mig

liljeväxter är farliga för katter, pioner vet jag inte...
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

håller med tanten. Alla växter har sin charm och det krävs en säsong för att upptäcka vad man uppskattar. Dessutom tycker jag (som till viss del är i trädgårdsbranschen) att man inte ska underskatta det värde ett träd eller en buske faktiskt har. Du kan fälla ett träd på någon timme, och klippa ner en buske på än kortare tid, men växten har kanske stått på platsen och vuxit där i flera, flera år, och den tiden får man inte tillbaka när växten väl är borta.

Är det formen som stör dig med busken så går den ju att beskära och tukta lite, (men jag skulle låta den blomma först, och ta det senare), sen kan man läsa på lite om vad man har för buske och hur den vill beskäras.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag vet, jag har lite vett i huvudet själv. Vi har sagt det från början att vi inte ska röra något på ett år.
Det vi gjort i trädgården är att ha rensat för att det var väldigt igenväxt överallt samt tagit bort forsythian vi visste att vi ändå inte ville ha kvar.

Busken är vi tveksamma till, jag har hellre en hel rabatt med pioner faktiskt.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

en tanke, varför kan ni inte kombinera den befintliga busken med pioner och ev. någon mer perenn som marktäckare? Det blir mer dynamik och i mitt tycke en vackrare och mer intressant plantering om man kombinerar arter med varandra, än att bara ha solitärer eller bara många av en art. Med fler arter kan man ju förlänga blomperioder och höjdpunkterna fördelas ut över året, istället för att ha några veckor då allt är vackert och sen... inte så mycket.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Är busken i hörnet på gång att börja blomma med vita blommor?
Jag tycker den påminner om min doftschersmin?

I så fall skulle jag inte ta bort den. Är en underbar buske som doftar himmelskt :love:.
Dock tror jag nog att den skulle göra sig väldigt bra tillsammans med ett gäng doftpioner. Så länge det får plats. Min dofschersmin (som jag dock inte vet hur gammal den är) är väldigt stor.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Det står kvar än, får nog låta den stå ett år till innan vi tar beslutet tror jag.

Busken i hörnet ser bara för galen ut så den ska nog bort nästa vecka när jag har semester.
Funderar på att plantera rabarber som sagt, sen är jag sugen på pioner också. Lupiner hade jag i tanke tills i morse när jag läste att de förökar sig som maskrosor och är giftiga för katter. Nu kanske pioner också är det...

buke010_518b812dddf2b31c97c0dba7.jpg


Den sidan står mest i skugga större delen av dagen. På eftermiddagarna mot kväll blir det sol där. Går det att plantera lite grönsaker och sånt i halvskugga mot skugga? Det jag kommer på mest nu som jag vill ha är väl typ rabarber, dill, jordgubbar och sen tog inspirationen slut. :D
Typ plantera pioner längst med den vita väggen och grönsaker längst med tegelväggen...

Kanske ni skulle göra en "vågig" rabatt och plantera marktäckare samt klätterväxter mellan buskarna?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Busken är vi tveksamma till, jag har hellre en hel rabatt med pioner faktiskt.

Schersmin är lättskött och lätt att beskära så den får den form man vill. Om det är spretigheten ni är tveksamma till så ta fram saxen!

Scersminen är snäll att ha att göra med. Tål rätt mycket misshandel utan att ta illa upp.

Den är mångas älsklingsbuske. En av mina favoriter också.

Gräv inte upp den!

ska ni plantera pioner får ni ändå vänta flera år på att de ska bli etablerade och börja blomma. Låt schersminen få vara kvar som skydd åt pionerna så länge.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

En av mina absoluta favvisar med, underbar när den blommar och vilken fantastisk doft den har, om man har turen att äga de som doftar. Enda nackdelen är den korta blomningen, men jag har tre buskar på tomten varav den ena står utanför mitt sovrumsfönster. :love:
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

*knapplån*

Busken i hörnet, schersminen blommar nu, dock bara nertill... Jag har bestämt mig för att beskära den, men jag vet inte riktigt hur hårt jag vågar gå på den. Ska vänta tills efter blomningen också.

Har ju även bestämt att det ska få bli några pioner längst med husväggen, till vänster om schersminen.
Några grannar har urfina luktpioner i en fantastiskt ljusrosa färg, vet någon vad det är för sort på dem? Sarah Bernard?

pion002_51c61a78ddf2b343d39d9b15.jpg
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag skulle gå på schersminen efter blomningen och klippa ner de grövsta grenarna ganska långt ner mot marken, men spara yngre.
Har för mig att schersminen blommar på fjolårsskotten, så det du klipper i år kommer inte blomma nästa år, alltså kan det vara god idé att spara grenar ganska jämnt fördelat över busken.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

När det gäller pioner så är de ju så fantastiska för de går ju att dela. Så du skulle kunna fråga din granne om du får gräva upp en hörna av deras pion till hösten, så får du exakt samma:) Jag tänkte göra samma på jobbet där vi har massor av gamla väldoftande sorter (kyrkogård) på våra ytor.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

jag har sett en bild på en schersminbuske där de bundit ihop den nedre delen så att busken blivit "uppstammad" och mer trädlik. Det kanske skulle vara något för din smak?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

*knapplån*

Har en sån här växt/blomma i rabatten, någon som kan urskilja vad det är för något via den här kassa bilden?
baksidan016_521a3ea39606ee4b79e5a46c.jpg


Hur vanligt är det förresten att magnolior blommar nu? :D
magnoliatva002_521a3ea5e087c31001c5aa27.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 303
Senast: Hyacinth
·
Foder & Strö :) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en...
2
Svar
31
· Visningar
4 422
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 771
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 520
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp