Vad finns i vår trädgård?

Sorbe

Trådstartare
Vi köpte hus för några månader sen och nu börjar det växa så det knakar både på framsidan och baksidan av huset. Jag som är väldigt trädgårdsintresserad utan någon kunskap behöver få hjälp med att lära mig vad vi har på tomten!

Baksidan består enligt tidigare husägare av från vänster:
Vit syrén, lila syren, japanskt körsbärsträd och en gigantisk forsythia.

buke001_518b81219606ee7c140c0df8.jpg


Den vita syrenen ser ganska gammal ut om man kollar på stammen. Brukar syréner vara såhär trädliknande?
buke002_518b8124ddf2b31c74972e5a.jpg


buke003_518b8125ddf2b31c79b423b9.jpg


På ena kortsidan mot grannen finns denna buske. När jag tittade på den i morse ser den ut att börja få "klasar" eller vad man säger så jag anar att det är någon form av bärbuske? Vinbär?

buke004_518b81279606ee7c1b6dd9d2.jpg


buke005_518b81289606ee1386ef868d.jpg


Mer på baksidan finns det två olika växtligheter som jag inte identifierat. Den till vänster är en och den i mitten och till höger är likadana.
Någon som har en aning? Bilden är fotad i höstas.

buke010_518b812dddf2b31c97c0dba7.jpg


På framsidan har vi några buskar som enligt grannen borde ha blivit rejält beskärda från början så hade de varit tätare, som en häck men jag vet inte något om det kan stämma eller inte... Tidigare ägare pratade något om hängmispel, kan det vara något sånt?

buke006_518b812ae087c30a1c9fe76f.jpg


buke007_518b812b9606ee7c1c731c03.jpg


buke011_518b812ee087c309f49793a3.jpg


Sista bilden är från i höstas.

Så har vi en häck runt tomten som ser ut såhär just nu, någon som har en vildaste aning om vad den kan heta?

buke009_518b812ce087c309fcd45bf4.jpg
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Min dator ska bara ladda sig så ska jag kika på alla bilder, men för att börja med syrenen så är det relativt vanligt att de är uppstammade och se ut som små träd. Också vanligt att de ser rätt tradiga ut på stammen, men mår bra:)

Återkommer strax, men jag tror det gröna mot husväggen är benved baserat på växtsättet.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Vilka usla bilder:o

Jag trodde man kunde klicka på bilderna från i höstas, men det går ju inte... Så jag kan tyvärr inte gissa på de växterna för jag ser inte bladen. Det i hörnet kan vara något bra, men lika gärna typ massa tjuvskott från något som är borttaget. Det som klättrar kan vara lite vad som det också, kanske en liten pipranka eller nåt sånt.

Men det ser defintivt ut som en häggmispel!

Vill du ta en bild på häcken som är tagen på lite längre avstånd? Och gärna en där man ser knoppen ordentligt. Häcken ser iaf ut som något som egentligen borde vara friväxande och inte klippt. Du har kanske en bild på den från i höstas?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Kanske häcken är en måbär?!

Jag är pinsamt dålig på växter egentligen men tyckte häcken påminde om mina föräldrars häck så jag drog till med en chansning :D
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

kl

Väldigt svåridentifierade bilder, närbilder på blad/knoppar och mer översiktsbilder hade varit lättare :p
Det som klättrar på baksidan (de två likadana), kan det vara rådhusvin? (Parthenocissus tricuspidata) Svårt att se hur bladen ser ut, men de ser lite trelobade ut...

ngmispeln ser mycket ut som en Häggmispel/Amelanchier.

Är häcken samma som den på Häggmispelbilden från i höstas?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag har inga bättre bilder. Vi flyttade in för snart två veckor sen och bilderna från i höstas har jag tagit från mäklaren. Därför finns det inga bilder på blad.
Ja, häcken syns på samma bild där från i höstas.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Förstod att höstbilderna var från mäklaren, tänkte inte på att de inte var klickbar när jag satt med mobilen.

Men häcken kanske du kan ta en annan bild på?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Syréner blir till träd om man inte klipper ner dem. Jag har en jättegammal syrénhäck som min gammelmorfar planterade för många år sedan. Jag har i år varit tvungen att ta ner några av dem eftersom de gett vika för snön :(. Blir kalasfin ved. Passade på att räkna årsringar - kom till 70 innan jag tappade räkningen...

/Lizzie
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag tror att busken efter den uppstammade syrenen är en vinbärsbuske som blivit lite yvig.
Mitt viktigaste råd är dock att ha is i magen och vänta till hösten med att göra någonting drastiskt. LYSSNA inte på någon gammal granne om att den busken ska klippas så och så.
Växter kan behöva behandlas helt olika även om dom hör till samma kompisgäng - klematis tex - och någon ska klippas ner varje år, någon var tredje, någon till 30 cm, någon inte alls och en klippas ur...
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Syréner blir till träd om man inte klipper ner dem. Jag har en jättegammal syrénhäck som min gammelmorfar planterade för många år sedan. Jag har i år varit tvungen att ta ner några av dem eftersom de gett vika för snön :(. Blir kalasfin ved. Passade på att räkna årsringar - kom till 70 innan jag tappade räkningen...
/Lizzie

Häftigt! :)



Jag tror att busken efter den uppstammade syrenen är en vinbärsbuske som blivit lite yvig.
Mitt viktigaste råd är dock att ha is i magen och vänta till hösten med att göra någonting drastiskt. LYSSNA inte på någon gammal granne om att den busken ska klippas så och så.
Växter kan behöva behandlas helt olika även om dom hör till samma kompisgäng - klematis tex - och någon ska klippas ner varje år, någon var tredje, någon till 30 cm, någon inte alls och en klippas ur...

Vi har sagt att vi ska vänta ett år innan vi börjar röra något i trädgården, just för att se hur allt ser ut när det blommar. Forsythian har jag fått beskära ner el del för att kunna näta in bakom den så inte katterna smiter.
Jag lyssnar inte på någon granne som inte kan nått om växter. Det var hans åsikt att den borde ha blivit nerklippt från början men jämför man alla andra i området som har likadana så ser alla likadana ut.
Den blommar i vitt nu också, häggmispeln så det är nog garanterat en sån. :)

Det japanska körsbärsträdet däremot är nog inte vad det utlovats. Om de nu inte kan vara mörkrosa?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Jag gissar på att den klippta häcken vid häggmispeln är liguster den varianten som fäller sina löv på vintern (det finns både städsegröna och icke städsegröna).
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Nu har det hänt lite och ni får gärna fortsätta försöka lista ut vad det är för något vi har i trädgården!

buke001_518b81219606ee7c140c0df8.jpg


veckansbild0426_519de4889606ee6c4a72f088.jpg


veckansbild0509_519de4d69606ee6c82d9ee79.jpg


veckansbild0523_519de507ddf2b36b53d0b263.jpg


veckansbild0601_51abac9ae087c31f140bab66.jpg


baksidan010_51b181359606ee1c8c2dd777.jpg


Forsythian är borttagen, sambon ville inte alls ha kvar den utan ha ett magnolia träd där istället :love: så han tog bort den och nu står det en liten soulangeana där istället. :D

Har lite funderingar på att ta bort körsbärsträdet, den är rätt skev, tvådelad , verkar bli jättehög mer än bred och den står osymmetriskt mot de andra, syrenerna står i en linje som vi satt magnolian på så denna står en meter framför de andra... Den blommade typ tre blommor i år också, vet att det kan ta tid.
Vad tycker ni?

baksidan001_51b1812eddf2b349084d1ab6.jpg


Sorry för de supersoliga bilderna, brukar fota när det är skugga men behövde bilder nu. :D
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Bärbusken höll på att bli helt igenväxt så vi har rensat rejält i hörnet där den står och även beskärt den en hel del, den är ju lite udda...
Sambon vill ha bort den men jag får ha kvar den tills vi fått lite bär på den i alla fall, sen får vi se om jag ska övertala eller inte. ;)

baksidan003_51b181309606ee1d2644b191.jpg


baksidan004_51b181309606ee1c3d49ebf9.jpg


baksidan005_51b18131e087c326c39a2f15.jpg


Kan man gissa sig till vilken färg det blir? Svarta eller röda?
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

De oidentifierbara i andra hörnet som ni klagade på hade för små bilder kommer nya här:

baksidan006_51b181329606ee1c3d49ebfa.jpg


Klängväxten på väggen

Här är den galna busken i hörnet. Funderar på att ta bort även denna och göra en liten rabatt istället. Dock är det sol här först vid 14 kanske, vad klarar av så lite sol? Funkar rabarber?

baksidan007_51b18133e087c326dca7d291.jpg


baksidan009_51b18134e087c326e085ea1d.jpg
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Hittade något på framsidan när jag rensade lite bland allt och funderar vad detta är.
Är det bara att plantera frökapseln i marken (om det är något man vill ha) så börjar den gro igen eller måste den mogna rejält först eller liknande?

baksidan014_51b183f1ddf2b3402a901d17.jpg


baksidan013_51b183f0e087c326bed2998a.jpg


Bättre (?) bild på häcken på framsidan

baksidan015_51b183f29606ee1cf6729055.jpg


Vi har även massa pärlhyacinter på baksidan som nu också har frökapslar, kan jag samla ihop dem och plantera dem nu, blir det fler då nästa år eller måste jag göra på något annat sätt?

20130507003_51a8fb8d9606ee516ed0a391.jpg
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Det där är garanterat röda. Det syns på växtsättet och bärställningarna.
Om man är osäker på vilken färg det är på vinbär så känner man lite på bladen och luktar sen på handen. Om det är en svartvinbärsbuske så luktar handen svarta vinbär om den är röd så är den luktfri.
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Det där är garanterat röda. Det syns på växtsättet och bärställningarna.
Om man är osäker på vilken färg det är på vinbär så känner man lite på bladen och luktar sen på handen. Om det är en svartvinbärsbuske så luktar handen svarta vinbär om den är röd så är den luktfri.

Det är en scilla. En lökväxt som blommar tidigt med blå blommor.

Ja! :D Jag hoppades på röda, ska gå ut och lukta lite snart!

Åh, scilla växte det enormt mycket av när vi flyttade hit för sex veckor sen. Men det fanns en heeel drös redan så struntar nog i att försöka så fler. :D

Tack!
 
Sv: Vad finns i vår trädgård?

Attans att jag inte väntade ett dygn eller så med att rensa runt våra rabatter!
Hittade massor av frökapslar igår som liknar TS's och trodde det var "ogräs", raffsade ihop allt och slängde på komposten illa kvickt! :arghh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 303
Senast: Hyacinth
·
Foder & Strö :) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en...
2
Svar
31
· Visningar
4 422
Senast: mackan
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 771
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 520
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp