Vad får man för utrustning med?

Russinet

Trådstartare
Ja, det är en fråga som ofta kommer upp när man (iallafall jag) vill sälja en häst.

En del frågar knappt nåt om hästen ifråga, utan bland de första frågorna finns: Vilken utrustning följer med?

Själv så har jag skitit fullständigt i utrustningen när jag har köpt häst, det är ju hästen jag vill ha. Och jag vet knappt någon som har fått en massa utrustning med, på sin höjd ett täcke och kanske nån specialgrej som just den hästen har, nåt skydd, namnade saker och sån där.

Så hur vanlig är det att man skickar emd utrustningen när man säljer sin häst? Vad förväntar ni er att få med vid ett hästköp?
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Det är väl bara billigare hästar sådant frågas?
Jag har fått med grimma när jag köpt mina hästar utom min nuvarande han fick jag ett fleecetäcke också sen bytte vi mina ponnygrejer mot hennes hästgrejer.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

En bra fråga.

Jag bryr mig heller inte om utrustning.

Med min islänning fick jag 2 grimmor med.
Det räcker, jag är sådan som vill köpa saker själv.

Det som är bra om det medföljer, helst om hästen är svår att hitta sadel till, är om den redan har en anpassad sadel som kan följa med/köpas till.

Jag förväntar mig en grimma bara, inte ens grimskaft.
Det har jag alltid haft med vid hästköp.

Vad jag har skickat med när jag sålt är täcken, träns, benskydd.

KL
Det kan nog stämma att det efterfrågas på billiga hästar.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag ser gärna att jag får med grimma, mest av praktiska skäl. Ett grimskaft är också bra, men ett par hästar jag köpt har de faktiskt bett om grimskaftet tillbaka när jag lastat.

Föredrar mina egna saker till hästen, så mig spelar det ingen roll vad som ingår.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag tycker inte att det är viktigt med utrustningen vid hästköp, men har hästen en sadel som ligger bra så spar det ju en massa tid om man kan köpa med den också istället för att prova en massa nya för att hitta en som passar...
Med min häst fick jag sadel med tillbehör och en grimma, sadeln följde med för att den var väldigt sliten och inte passade någon annan i stallet så de ville inte ha kvar den.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Tjejen skulle sluta rida och hade ganska dyr utrustning som hon inte var så sugen på att skänka bort. Jag fick med hans fina lädergrimma, transportskydd och ett jättefint ylletäcke med hans namn brderat på. Sen köpte jag till ett BoT och ett ridtäcke i ylle. Resten ville jag köpa själv, då kan man välja om man vill hålla sig till en viss färg eller så.

Jag tänkte nog inte lämna någonting om jag skulle sälja, jag ska en ny häst och kommer behålla min utrustning till nästa häst.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När vi sålde häst ingick grimma + grimskaft. Köparna frågade efter mer utrustning och vi satte en prislista för var sak så dem själva välja vad dem ville skulle följa med och betala extra för det också.

Jag vill inte ha 'paketpris' utan priset ska vara enbart för hästen.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Det som är bra om det medföljer, helst om hästen är svår att hitta sadel till, är om den redan har en anpassad sadel som kan följa med/köpas till.

Håller med om det där att köpas till, det är stor skillnad, precis som FrittePower sa om paketprisen. Vissa verkar inte ens vilja betala extra om man nu skulle få utrustning till.

Jag tycker nog tvärtom om billiga hästar, de billigaste jag har köpt har det inte ingått någon utrustning alls med, förutom grimma då.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

då jag köpte min häst ingick tre saker men allt var i ganska dåligt skick ;)

ett gammal täcke, en sadel (som inte passade riktigt bra och var typ 15 tum!!) ett ihopplockat träns som jag hade ganska länge och grimma.


.. tror hon skickade med (frågade inte ens) sakerna då alla andra hästar där var stora och hon skulle skala ner sin verksamhet.. och så förstod hon väl att en 16 åring som först fått sin första häst inte har så många extra sadlar och träns :P
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpt häst har det vaierat. Min nordsvensk köpte jag till sadlen. den var speciellt utprovad till honom. Har aldrig frågat om vad som ingår... Annrs har jag bara fått med grimma o ibland grimskaft. min kompis sålde sitt sto o skickade med alla saker. Der var dumt gjort. Bla fin sadel, 10 FINA täcke, träns, rykt saker mm.
Tyckte att FrittePower var smart som satte en pris lista.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

De gånger vi köpt häst har vi fått med en grimma. Haflingern fick vi med ett transsporttäcke till, fick följa med henne när hon såldes igen. Förväntar mig aldrig att få med någon utrustning, köper helst saker själv så jag får det jag vill ha.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag förväntar mig att priset på hästen gäller häst, grimma och grimskaft om inget annat anges i annonsen.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När vi sålde häst ingick grimma + grimskaft. Köparna frågade efter mer utrustning och vi satte en prislista för var sak så dem själva välja vad dem ville skulle följa med och betala extra för det också.

Så gjorde jag också.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag kan delvis förstå frågan, även om den inte var viktig för mig då jag köpte häst.

Om man tycker att hästen ligger en aning högt i pris kan ju till exempel det faktum att man får med en passande sadel eller alla täcken eller något sådant göra att man tycker att priset är ok trots allt. I annat fall kan man ju kanske redan från början känna att "nä den här hästen är (säg) 10 000 för dyr med utgångspunkt i vad den kan/exteriör/härstamning" och då är det ju kanske slöseri med både sin egen och säljarens tid att åka och titta och provrida. Om det då ingår en sadel som har ett värde om 8000 och ett vintertäcke i ok skick så kommer saken i ett annat läge.

Kanske.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När vi sålde häst ingick grimma + grimskaft. Köparna frågade efter mer utrustning och vi satte en prislista för var sak så dem själva välja vad dem ville skulle följa med och betala extra för det också.

Jag vill inte ha 'paketpris' utan priset ska vara enbart för hästen.



Smart gjort med prislista. :)
Då kan man välja det man vill ha och betala för det eller köpa nytt om nu köparen vill detta.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Håller med om det där att köpas till, det är stor skillnad, precis som FrittePower sa om paketprisen. Vissa verkar inte ens vilja betala extra om man nu skulle få utrustning till.

Nej tyvärr tror många att allt skall ingå,
jag hade gärna betalat för väl anpassad sadel till min pålle om det hade funnits när jag köpte honom.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag ska köpa häst så föredrar jag att hästen har en passande sadel som man antingen kan köpa till eller iallafall få reda på märke och storlek så man kan köpa den från någon annan. Detta är för att jag helst inte vill leta sadel det första jag gör. Jag är inte så speciellt bra på det heller.

Grimma och grimskaft är annars lagom men självklart vill jag få med så mycket som möjligt eftersom det (förhoppningsvis) passar hästen plus att det blir billigare för mig.

Av de jag köpt häst av har jag fårr med:

1 och 2. Sadel, träns, borstar, spö, osv. i stort sett allt. Vi köpte de från en mindre ridskola.

3. Träns, lädergrimma, fleecetäcke, vintertäcke, regntäcke och något mer kanske. Minns inte riktigt.

4. Grimma och träns
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Grimma + grimskaft, så man kan frakta hem hästen, är det jag förväntar mig att få med (och det jag skickar med vi försäljning).

I vissa enstaka fall kan något mer följa med när jag säljer, som exempelvis ifall hästen haft något schabrak med sitt namn broderat eller något annat special som varit bara den hästens (exempelvis något täcke som bara den hästen kunde ha)
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

Jag tycker inte att det är viktigt med utrustningen vid hästköp, men har hästen en sadel som ligger bra så spar det ju en massa tid om man kan köpa med den också istället för att prova en massa nya för att hitta en som passar...

då ska ju sadeln vara en som passar ryttaren också.

*KL*

Jag har skickat med grimma, det är också vad jag har fått när jag har köpt häst, resten av utrustningen köper jag själv så det passar både hästen och mig.
Har jag tex en sadel om jag inte vill ha kvar efter sålt häst så erbjuder jag dem att köpa den eller så säljer jag den på annat håll, den ingår inte i priset.
 
Sv: Vad får man för utrustning med?

När jag köpte min häst fick jag inte med någonting och det ville jag inte heller ha. Jag vill köpa mina egna grejor som jag vet vad de varit med om. Vet en som fick sadel på köpet, efter en tid fick hästen ont i ryggen, det visade sig att sadeln var sned som om en häst rullat med den på. Det vill jag inte råka ut för.

När jag sålde häst var det en åring och han fick med grimma och grimskaft. Om jag säljer fler hästar är det vad jag kommer att skicka med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
Svar
13
· Visningar
565
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 866
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp