Vad får kissen för mat?

Sv: Vad får kissen för mat?

Hmm, burkmat är heeeeeeeelt fel å ge till katter. :eek:

Vad baserar du detta påstående på? Underbygg gärna med lite fakta, för oss stackare som inte förstått det fantastiska med torrfoder? :angel:
Blötmat är helt rätt att ge till en katt.

Senast ändrad:

Min mor hade kattuppfödning på Perser när jag var liten, dessa katter fick ofta problem med njurar och andra sjukdommar.

Det kan inte vara så att det var PKD som kvaddade njurarna på perserkatterna då? Det var ju vanligt hos perser tidigare.

Hmm, burkmat är heeeeeeeelt fel å ge till katter. :eek:
Jag köper Royal Canin Kitten (till kattungar o gravida katter + digivandekatter) men jag har katter som rör på sig så dom ska bli lite rundare :smirk: . Vissligen kostar denna mat 550:- men då är det 10kg och räker ett bra tag till mina 2 katter. Fri tillgång till mat och färskt vatten det är allt. Vill man ha friska katter ska man tänka på vad man ger dom för mat. Denna mat finns i djuraffärer o ridaffärer som säljer foder :bump:
//Katternas grisematte :d

Ja, för det är betydligt nyttigare för en köttätare som katten att äta mat som innehåller en massa majs, ris och annat spannmål. :smirk: Har du någonsin räknat på hur mycket kött Royal Canins torrfoder öht. kan innehålla med de låga proteinhalterna de har (lägg då till att de drygar ut med majsgluten)?

.
Jag anser att burkmat som har en vattenhalt på 82,5% INTE är en nyttig mat för en katt,

Då anser du fel. Mat med en vattenhalt på 82,5 procent är det nyttigaste du kan ge en katt - eftersom deras naturliga bytesdjur, t ex, möss, har ungefär så mycket vätska i kroppen.

Jag tycker att du ska ta dig tiden att läsa den här artikeln, skriven av en amerikansk veterinär: Länk

Det finns bara två nackdelar med bra våtmat: 1) det är slabbigare för kattägaren att hantera, 2) det är dyrt. Jag är rätt säker på att jag lägger mer pengar på Mjau våtmat än jag tidigare gjorde på fiiina torrfoder från veterinären.

Jag ger mina bara Royal Canin torrfoder. Inga problem. Jag har en kompis som ger sina(1 och 2 åring dessutom) burkmat och duttar med olika grejer och dom får UVI och får åka till veterinären stup i kvarten tycker jag. Mina är ute mycket oxå och tar en å annan råtta o fågel ;) Naturligt å bra??

Jag ger mina bara Royal Canin torrfoder. Inga problem. Jag har en kompis som ger sina(1 och 2 åring dessutom) burkmat och duttar med olika grejer och dom får UVI och får åka till veterinären stup i kvarten tycker jag. Mina är ute mycket oxå och tar en å annan råtta o fågel ;) Naturligt å bra??

Det gör ju ganska stor skillnad att dina katter faktiskt går ute och fångar sin egen mat. De äter ju då inte bara Royal Canin även om det är det enda du ger dem.

Jag ger bara min katt torrfoder.Han äter ett foder från Hills som jag köper hos veterinären. Han äter inte mycket av det 2 dl om dagen. Förutom torrfodret får han ibland lite kokt torsk,kalkon eller kyckling.

Främsta anledningen till att jag fodrar med torrfoder är att han har lätt att få tandsten och torrfodret hjälper till att slipa tänderna.Hans munhygien har förbättrats mycket sedan jag började med torrfoder, tidigare hade han blötmat med men åt då inte torrfodret.

Min katt är även ute dagligen och kan ju jaga själv,jag tycker att han håller formen bra,han är välmusklad och fin!

Jag kommer aldrig mer ge min(a) katt(er) foder som är köpt i 'vanlig' butik, då (bla.) det gav min lilla katt urinsten och UVI, han fick ligga på djursjukhus i 2 omgångar och han rasade i vikt....vi kämpade mellan liv och död, jag trodde aldrig vi skulle klara det.... :(

Nu ger jag endast specialfoder (hill´s) köpt från veterinären och kommer att fortsätta med det hela hans liv, han har *peppar peppar* inte varit dålig sedan jag började ge det...skaffa jag fler katter så kommer även dom att få 'riktigt' foder köpt hos veterinären.. Jag tror verkligen inte att dessa olika foder man kan köpa överallt är speciellt lämpade att ge till katt egentligen, men vet man inget annat och det låter bra och är billigt så är det klart att man 'går på det' och köper det (som jag själv gjorde innan)....tyvärr..

Som sagt va så ger jag aldrig något annat än det speciella kattfodret till min katt, han får aldrig något x-tra (längre) och han är inte ledsen för det...han har lärt sej att kattfodret är det enda han får och han älskar det!! :love: Jag vet många som ger 'vanligt' kattfoder och jag säger inte att allt är dåligt, sedan ger endel husmanskost och katterna blir inte dåliga för det, men utifrån min erfarenhet och allt jag har varit med om efter att ha gett 'sämre' foder så gör och tror jag som jag gör...

Våra katter har alltid ätit burkmat som är köpt på ICA (pussi, typ)
Och de har alltid mått bra.. de är mor och dotter (10 & 4 år) och ibland får de räkor eller andra rester som de tkr om..

Okej, alla har olika uppfattningar om mat till katt och jag lyssnar gärna, så min skogis inte råkar ut för massa onödiga följdsjukdomar.
Vad är förkortningen "PKD"?

Till alla andra i tråden som håller på blötfoder:
Ska man skippa torrfoder helt menar ni? Hur gör man isåfall med kattens munhygien? :crazy: Jag menar med tandsten? Förutom att gå till vet.

Har inte tänkt på det, att råttor har mycket vatten i kroppen och det var bra skrivet för då kan jag relatera till något i mina funderingar. :o Men kattmat på burk från affären är alltså bra mat enligt er?
:rofl: :rofl:

Okej, alla har olika uppfattningar om mat till katt och jag lyssnar gärna, så min skogis inte råkar ut för massa onödiga följdsjukdomar.
Vad är förkortningen "PKD"?

Till alla andra i tråden som håller på blötfoder:
Ska man skippa torrfoder helt menar ni? Hur gör man isåfall med kattens munhygien? :crazy: Jag menar med tandsten? Förutom att gå till vet.

Har inte tänkt på det, att råttor har mycket vatten i kroppen och det var bra skrivet för då kan jag relatera till något i mina funderingar. :o Men kattmat på burk från affären är alltså bra mat enligt er?

PKD=polycistic kidney disease dvs. det utvecklas cystor på njurarna och till slut orsakar cystorna kronisk njursvikt hos katten. En ärftlig sjukdom har har varit väldigt vanligt på perser Födde din mamma upp perser på 70-80-talet är det inte alls omöjligt att det var PKD som sabbade njurarna på katterna för jag tror det var då problemen var som störta. Idag finns dock gentest för PKD. :)

Vad gäller katter och tänder... det är inte så enkelt som att en katt som äter torrfoder får tandsten bortslipad för sanningen är den att det är ytterst få torrfoder som förebygger sådana problem. Det kanske handlar om 1% av dagens torrfoder (om ens det) som klarar av det och det är specialformulerat torrfoder med stora och hårda pellets. Vanliga pellets smulas bara sönder och erbjuder inget mekanisk åverkan på tändernas yta alls. Sedan har det mycket med gener att göra samt kattens salivsammansättning, inte bara maten. Det finns mig veterligen ingen vetenskaplig studie som visar att katter som äter torrfoder generellt sett har signifikant friskare munnar än katter som bara äter burkmat.

Går katten ute och fångar egen mat bör rimligtvis den maten rensa munnen rätt så bra. Jag har kunnat sluta borsta tänderna på mina katter sedan jag slutade ge torrfoder och började BARFa dem.

min äter bara dyrare kattmat. torrfoder får han nått från djuraffären. min mamma har fått för sig att hans päls ska bli finare.
sen får han ägggula ungefär en gång i veckan. räkor ibland. tonfisk några ggr i veckan. sånna där engångspåsar äter han bara gegget på.

förövrigt gillar han tulpaner, gummisnodda, sminksvampar, ostbågar.

oj.efter att ha läst alla inlägg konstaterar jag för mig själv att detta verkar vara en djungel. att ge torr eller mjukmat. jag ger mina llite blandat... inte så mkt av våran mat, hört attde inte e bra för dem, så salt.... någon gång kanske,,,, :) man kan ju inte låta bli.

är torrfodret hos veterinär bättre? dyrare är det iaf! men klart värt de om de e bra för dem. jag provade en sort som jag köpt som hette "specific", men de gillade inte min katt, å nu senast en sort från djuraffären som jag inte kommer ihåg va den hette. va en ljusgrön förpackning som de stod "Indoor" på. lit mer poppis...

;) hej hej!

Ursäkta Sol, men jag blir så fruktansvärt frustrerad! Har suttit hur länge som helst och kan inte komma på vad det är på din avatarbild! Sorry för att det inte hör hit:angel: :o

Ursäkta Sol, men jag blir så fruktansvärt frustrerad! Har suttit hur länge som helst och kan inte komma på vad det är på din avatarbild! Sorry för att det inte hör hit:angel: :o

Det är en svart katt som står och sneglar på ett akvarium (vad som inte syns är grodan i akvariet som givetvis är vad som är av intresse).

ahaaaaaaa, nu ringer klockorna:p Jag fick ett tag för mig att det var huvudet av ett svart får bakifrån som stog och tittade på en lastbil... fråga mig inte hur jag fick för mig det.:p Nu har du gjort klarhet i saken iallafall:D

TACK Sol för din information :bow:
Kul, när någon kan förklara för en utan massa spydigheter.
Jag lägger ju upp tråden för att jag vill veta och höra vad andra tycker...

Bra burkmat är förutom hemlagad kattmat (inte människomat!) det nyttigaste man kan ge sin katt...

Vad anser du är bra burkmat? Pussi o dyl som man köper i matbutiken eller någon annan sort som säljs i djuraffären?

KL

Vad är det egentligen för skillnad mellan Mjau, Pussi och andra burkmatsmärken?

(Jag ger för övrigt Mjau burkmat och Eukanuba torrfoder till min katt, men är lite intresserad av att börja BARF:a.)

Liknande trådar

Katthälsa Har ni nå tips på 'super-duper-fodret' för viktuppgång? Kattskrället är kräsen, såklart, och äter hellre ost/smör/skinka från vårt...
Svar
16
· Visningar
28 275
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 132
Senast: pimy
·
Katthälsa Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare...
Svar
8
· Visningar
2 820
Senast: Lotus
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 358
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna