Vad får kissen för mat?

Sv: Vad får kissen för mat?

Det är näringsmässig skillnad, och skillnad på innehåll. Mjau har en väldigt hög kötthalt, och att det är svenskproducerat med svenska råvaror är för mig guld värt!

Att det är svenskproducerat är givetvis toppen, men jag visste inte att det skiljer så mycket även närings- och innehållsmässigt. Men nu vet jag det, tack!

Senast ändrad:

Det gäller ju att läsa på burkarna själv och se. Pussi har en variant som heter "rik på" som är helt okej, och whiskas har kommit ut med en serie portionspåsar nu som heter "mmmmm.." som också tydligen ska ha ett högre köttinnehåll, och inget spannmål.

Tänkte bara hoppa in här utan att läsa inlägg och varna er lite grann (vilket ni kanske redan dikuterat om?). Ge INTE billigt torrfoder. Hade katt som vi gav burkmat till, han försvann sedan ett "tag" men kom hem igen (efter 2 år!!) och då tog mamma det ekonomiska beslutet att mata honom med whiskas. Tji fick vi när han någon månad senare fick urinsten och veterinären poängterade att man inte ska ge billigt torrfoder till katten. Tydligen innehåller det mycket salt och ger urinsten. Oy sa vi. Fick ta bort honom idag för han blev bara sämre och sämre :(

//Drop in ex-kattägare

Givetvis, men eftersom jag inte har haft något intresse av att ge något annat än Mjau har jag inte gjort det.

Jag trodde du var ute efter att byta blötmat, men då missuppfattade jag. :) Ja, enligt mej är Mjau bäst, så fortsätt du med det ;)

Jaha, nej nej, jag har inga planer på att byta burkmat. Det enda jag funderar på är att börja göra min egna mat istället, men där är jag bara på "läsa på"-stadiet än så länge. ;)

Ah, vi börjar ju bli ett helt gäng Barfare här på buke, kanske katt skulle få ett foderunderforum? :D

Min katt är otroligt kräsen och äter bara Friskies torrfoder. Och ost, och massvis med råttor som han fångar in på egen hand. Har testat ALLT i matväg, och det är det enda han äter. Eller han älskar ägg också! Men han skulle aaldrig ens få för sig att lukta på annan kattmat :smirk: I vissa fall går hundens blötlagda torrfoder ner.

Ger mina katter Royal Canin sensible (sensible pga att den ena katten har dålig mage)

Förespråkar inte att man ger burkmat eller "ica-foder" regelbundet eftersom det kan vara direkt ohälsosamt för katten.

10 Kg royal kostar 499 kr, och räcker till mina 5 katter i 1 månad. Det ger dom även ett heltäckande foder, som är nyttigt och inte bidrar till tandlossning, kristaller m.m... Det är även en nödvändig grund om man vill att katten ska bli så gammal som den bör och dessutom hålla sig frisk..

Mat måste de ju i varje fall få!! och det är inte bara hundar som får kosta pengar. ;)

Våra kissar får blötmat, mjaus, som bas och även råa kycklingvingar och annat rått smaskigt kött :d De får fortfarande lite torrisar men vi försöker fasa ut det till att helt övergå till färskfoder.

Vi har också gått över till burkmat (ca 2 år sedan) och katterna mår jättebra. Vår stora hane gick ner 2,5kg av att byta till blötmat.

Jag köper Mjau kattmat på Granngården (Odal) och brukar då ta två plattor (24 burkar). Tror burkarna ligger på ca 900gr ca 16kr/burk + att man får mängdrabatt, 10 el. 13%.

Den stora hade lite tandsten för något år sedan och då köpte jag en burk på djuraffären som innehåller alger och tar bort tandsten.

På vilket sätt skulle blötmat vara ohälsosamt?

mjukmat orsakar tandfickor, vilket kan leda till tandlossning. Det är dessutom inte bra för matsmältningen (fast att någon tidigare sa så i tråden) det är stor skillnad på att sönderdela rå mus, om man nu ska ta den jämförelsen, än att sönderdela blötmat... Det har över huvud taget inte samma konsistens. Dessutom, när en katt äter en mus, äter den även skelettet, som stimulerar tänderna vid tuggandet samt innehåller kalcium. Mjukmat har mig veterligen inget skelett.. Ett bra torrfoder däremot stimulerar tänderna och innehåller även kalcium...

Även, när katten äter möss, så arbetar tarmarna för att sönderdela skelettet, den delen går katten även miste om när man ger den blötmat.. Därför rekommenderar jag, och åt minstonde mina vet. att katten ska äta torrfoder som bas. Att man sedan ger den smakbitar, i form av blötmat eller annat, är upp till var och en, och leder väl inte direkt till någon onyttighet..

Även burkmat innehåller kalcium; går under mineraler på innehållsförteckningen.

mjukmat orsakar tandfickor, vilket kan leda till tandlossning. Det är dessutom inte bra för matsmältningen (fast att någon tidigare sa så i tråden) det är stor skillnad på att sönderdela rå mus, om man nu ska ta den jämförelsen, än att sönderdela blötmat... Det har över huvud taget inte samma konsistens. Dessutom, när en katt äter en mus, äter den även skelettet, som stimulerar tänderna vid tuggandet samt innehåller kalcium. Mjukmat har mig veterligen inget skelett.. Ett bra torrfoder däremot stimulerar tänderna och innehåller även kalcium...

Även, när katten äter möss, så arbetar tarmarna för att sönderdela skelettet, den delen går katten även miste om när man ger den blötmat.. Därför rekommenderar jag, och åt minstonde mina vet. att katten ska äta torrfoder som bas. Att man sedan ger den smakbitar, i form av blötmat eller annat, är upp till var och en, och leder väl inte direkt till någon onyttighet..

Tarmarna arbetar inte vidare mycket för att spjälka ben, ben spjälkas huvudsakligen i magsäcken (pga. lågt pH).

Sedan som sagt, burkmat är också helfoder. Innehåller "aska" dvs. mineraler som alla andra kattfoder. På foderförpackningarna ska det anges om maten är helfoder eller halvfoder och majoriteten av all burkmat är helfoder.

På vilket sätt skulle blötmat orsaka tandfickor?

Du tycker inte det är stor skillnad på mus och torrfoder alltså, matsmältningsmässigt? Om du tar en titt i kattens mun så ser du att deras tänder inte alls är lämpade för att tugga torrfoder, katter har saxbett. Dessutom innehåller torrfoder till mesta det kolhydrater, vilket katter behöver mkt lite av. Blötmat innehåller även det kalcium etc, det är ett helfoder. Ben spjälkas dessutom inte i tarmarna utan i magsäcken.

Det enda rätta är egentligen att ge färskfoder - Då kommer man så nära det naturliga som möjligt.

Senast ändrad:

Vi ger våran kisse Royal Canin Silhouette 37. Tycker det funkar kanon! Utöver i det får han nån gång i veckan blötmat.

Liknande trådar

Katthälsa Har ni nå tips på 'super-duper-fodret' för viktuppgång? Kattskrället är kräsen, såklart, och äter hellre ost/smör/skinka från vårt...
Svar
16
· Visningar
28 275
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 132
Senast: pimy
·
Katthälsa Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare...
Svar
8
· Visningar
2 820
Senast: Lotus
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 358
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023