Vad får kissen för mat?

Sv: Vad får kissen för mat?

Mina två katter äter torrfoder (Iams) som står framme dygnet runt, och får en halv burk blötmat två gånger om dagen.
Blötfodret är mest för att få i dem ordentligt med vätska eftersom katter i allmänhet har en tendens att dricka för lite. Sen är det bara Whiskas som duger, och då speciellt Tonfisk som är extra rik på fisk (26% eller nåt). Mjau, Pussi mm gräftar dom bara över.. Kräsna små liv. :D

Utöver det så får de både rått och tillagat kött när man lagar mat t.ex (innan jag kryddar maten givetvis).

Jag har även ett flertal vattenskålar spridda i hela lägenheten, då jag märkt att iaf mina katter dricker mer då (latmaskarna dricker bara om vattnet står nog nära när de känner sig törstiga? :idea: ).

Obs mitt svar är inte till någon speciell.
Men kul tråd, många olika åsikter, jag ger både torr Hills för kastrater och friskies mjukmat (sås ett krav säger kissarna)..
De går ut o tar nån mus då och då.

Om man nu skall ge det mest "naturliga" till våra kissar så kanske vi mattar och hussar får ge oss ut i buskarna och ligga på lur efter möss då :rofl:
Garanterat billigast mat i alla fall :D

Tänkte bara hoppa in här utan att läsa inlägg och varna er lite grann (vilket ni kanske redan dikuterat om?). Ge INTE billigt torrfoder. Hade katt som vi gav burkmat till, han försvann sedan ett "tag" men kom hem igen (efter 2 år!!) och då tog mamma det ekonomiska beslutet att mata honom med whiskas. Tji fick vi när han någon månad senare fick urinsten och veterinären poängterade att man inte ska ge billigt torrfoder till katten. Tydligen innehåller det mycket salt och ger urinsten. Oy sa vi. Fick ta bort honom idag för han blev bara sämre och sämre :(

//Drop in ex-kattägare

Det har jag också hört!!
JÄTTEKRAM till dig/er för eran bortgångna kisse :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Har ni nå tips på 'super-duper-fodret' för viktuppgång? Kattskrället är kräsen, såklart, och äter hellre ost/smör/skinka från vårt...
Svar
16
· Visningar
28 275
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 132
Senast: pimy
·
Katthälsa Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare...
Svar
8
· Visningar
2 820
Senast: Lotus
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 358
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023