Vad får kissen för mat?

I

Irish cob

Hej på er!
Jag undrar över en sak ang. kattmaten i burk.
Det ser inte gott ut och luktar riktigt illa. Någonstans så tror jag inte att den maten är något vidare bra i längden för katter.
Men vad ger ni era katter för mat?
Min norska skogis får kattmat på burk av märket "Pussi", men ibland så kommer min far med aborre till mig, när han har fiskat och då brukar jag koka den och rensa den innan jag ger kissen fisk, jag köper ofta tonfisk på burk till honom och så ger jag honom av samma mat som vi äter, men ibland är det för starkt kryddat och då vågar jag inte ge den maten till honom.
Men jag kan inte låta bli att undra om kattmat på burk igentligen är så nyttigt.

Äter era katter något speciellt utöver den vanliga kattmaten?
Min är tokig i räkor och skinka.
Han käkar också pizza, ost, tomat, gurka, chips och fil.

Sv: Vad får kissen för mat?

På julen brukar de få kokt strömming. Ibland så får de lite rester när vi ätit - slicka grytor. Annars består maten av Mjau burkmat och torrfoder (vet inte vilken sort vi har nu).

I grunden får våra katter Arion torrfoder.
I övrigt kan de få koktkyckling, färsk sill, räkor och lite annat gott.

Grunden består av Mjaus torrfoder, sen får de även blötmat och kött av olika slag.

Räknar du i energi, protein och vatten osv så är blötmaten nyttig.
Vad är det som känns onyttigt?

Jag kommer aldrig mer ge min(a) katt(er) foder som är köpt i 'vanlig' butik, då (bla.) det gav min lilla katt urinsten och UVI, han fick ligga på djursjukhus i 2 omgångar och han rasade i vikt....vi kämpade mellan liv och död, jag trodde aldrig vi skulle klara det.... :(

Nu ger jag endast specialfoder (hill´s) köpt från veterinären och kommer att fortsätta med det hela hans liv, han har *peppar peppar* inte varit dålig sedan jag började ge det...skaffa jag fler katter så kommer även dom att få 'riktigt' foder köpt hos veterinären.. Jag tror verkligen inte att dessa olika foder man kan köpa överallt är speciellt lämpade att ge till katt egentligen, men vet man inget annat och det låter bra och är billigt så är det klart att man 'går på det' och köper det (som jag själv gjorde innan)....tyvärr..

Som sagt va så ger jag aldrig något annat än det speciella kattfodret till min katt, han får aldrig något x-tra (längre) och han är inte ledsen för det...han har lärt sej att kattfodret är det enda han får och han älskar det!! :love: Jag vet många som ger 'vanligt' kattfoder och jag säger inte att allt är dåligt, sedan ger endel husmanskost och katterna blir inte dåliga för det, men utifrån min erfarenhet och allt jag har varit med om efter att ha gett 'sämre' foder så gör och tror jag som jag gör...

Bra burkmat är förutom hemlagad kattmat (inte människomat!) det nyttigaste man kan ge sin katt...

Det krävs kunskaper i näringslära för att avgöra vad som är bra mat, inte att titta och lukta på innehållet i burken. Hur aptitligt tycker du död mus ser ut?

Fisk och skaldjur är direkt olämpligt för katter, pga mineralinnehållet. Det är godis och ska behandlas därefter.

Jag tror verkligen inte att dessa olika foder man kan köpa överallt är speciellt lämpade att ge till katt egentligen, men vet man inget annat och det låter bra och är billigt så är det klart att man 'går på det' och köper det (som jag själv gjorde innan)....tyvärr..

Mina katter får Mjau burkmat från Ica. De mår bättre av den än av t ex Hills torrfoder från veterinären. Förmodligen är det dyrare med burkmaten men katterna har blivit så friska och fina att det är värt varenda spänn.

Bra våtfoder är mycket bättre lämpat för kattens matsmältningssystem än vad hårda pellets är. Tänk efter, det är inte såna katten jagar i naturen;)

Min äter Eukanubas torrfoder, det är en av de få sorter hon äter och som hon inte magrar bort på.

Dessutom älskar hon skinka, stekt kyckling och choklad.

Jo jag tänker som så, att om jag själv skulle få äta min kisses kattmat på burk så skulle jag matvägra. Man ser ju inte vad det är för bitar som ligger i kattmaten som finns på burk dom kan ju i stort sett mala ner vad som helst i den, likaså med hundmat på burk.
Man kan läsa innehållsförtäckningen, visst.
Men när man läser texten så står det: "Kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter, vegetabiliska biprodukter, mineraler."
Läser man längre ner så står det att kattmatsburken innehåller 82,5%vatten. Men då är det ju inte MAT, största delen är vatten i kattmat på burk.:confused:
Min mor hade kattuppfödning på Perser när jag var liten, dessa katter fick ofta problem med njurar och andra sjukdommar. (Någon katt dog i cancer b.la.)
Jag kan inte låta bli och fundra på om det rent av är så, att det är kattmaten i burk som kan vara en bidragande orsak till sådana komplikationer.
Vad tror du? Skulle du kunna tänka dig att äta kattmaten på burk?;)

Nej,men läser man innehållsförteckningen på burken så kan man se om det är bra mat eller inte, det behöver man inte ha speciellt mycket kunskaper i näringslära för att begripa.
Jag anser att burkmat som har en vattenhalt på 82,5% INTE är en nyttig mat för en katt, så jag ger kokt aborre, tonfisk,kykling och våran mat (när det inte är för starkt,givetvis) till honom sedan får han burkmat också men om jag vill ha något annat allternativ förutom det vanliga?
Jag har hört att det finns något annat allternativ som ska vara bra mat för katter som man köper hos veterinär. Vad är det för något vet du det? :rofl:

Fisk, är rent olämplig föda för katter.

Låg TS i blötmat säger du. Ja, självklart är det så. Men tänker du efter, hur hög är torrsubstansen i katters naturliga föda? Hur hög är TShalten i kött?
Har man lite kunskap om näringslära kan man snabbt förstå att ett foder i form av hårda kulor, och med kring 8% vatten varken är naturligt eller optimal föda för en katt.
Jag är av den åsikten, att man med kunskap själv kan avgöra vad som är lämpligt att ge, det bästa du kan göra för din katt. (Om någon, efter en del plugg, fortfarande vill hävda att torrfoder är det bästa blir jag mäkta förvånad :angel: )

Angående njurproblemen, så finns det stor anledning att tro att det är torrfoder som är boven i dramat.
Det är inte naturligt för katter att dricka vatten i stor utsträckning. Det naturliga för dem är att få i sig större delen av sin vätska genom fodret. Det är vanligt att "torrfoderskatter" dricker för lite, vilket gör urinen allt för koncentrerad.

Håll i pållarna lite nu va...:rofl:
Vi har kommit lite på sidospår...
Jag har inte sagt något om torrfoder. Förspråkar det inte heller. Jag vet att torrfoder inte är så nyttigt för kissarna, men om jag skriver så här då: Vilken typ av kattmat ska jag köpa om jag inte vill ha den som finns på vanliga matvaruaffärer?, för jag tror fortfarande att det bara är skräp i den maten när jag läser innehållsförteckningen...

Men, nyss var det väl vätskemängden som var problemet med blötmaten?

Mjau på burk, som du köper på den vanliga affären är det bästa du kan ge, om du inte väljer att tillreda din egen kattmat.

Vill du betala mer än det dubbla priset, för i princip samma sak, som dessutom tillverkats utomlands av utländska råvaror och skeppats runt hela jorden för att så trevligt bidra till vår kära växthuseffet så finns det säkert alternativ hos veterinären ;)

Senast ändrad:

:rofl: Ja 82,5% vatten tycker jag låter mycket...vart är maten då? Tacka fasiken för att min kisse VRÄKER i sig kattmaten! Han kan ju inte känna sig mätt på bara vatten. Det måste ju gå att jämföra med att vi bara skulle äta gurka till lunch?

Som jag frågade innan, hur mycker vatten tror du kattens naturliga föda innehåller då? Blötmat innehåller vatten, eftersom att det är baserat på kött.
Jag förstår inte. Det är vattenmängden i fodret som stör dig, men du förespråkar inte torrfoder?
Katten äter mer av ett blötfoder än ett torrfoder ja, men vad säger att detta skulle vara onyttigt?

Ett tips kan vara att klicka dig in på sol's hemsida, det var där jag själv fick upp ögonen för detta med kattmat och näringslära.

(Hoppas det är okej att jag länkar, sol)

www.devonrex.se/kokbok

Hmm, burkmat är heeeeeeeelt fel å ge till katter. :eek:
Jag köper Royal Canin Kitten (till kattungar o gravida katter + digivandekatter) men jag har katter som rör på sig så dom ska bli lite rundare :smirk: . Vissligen kostar denna mat 550:- men då är det 10kg och räker ett bra tag till mina 2 katter. Fri tillgång till mat och färskt vatten det är allt. Vill man ha friska katter ska man tänka på vad man ger dom för mat. Denna mat finns i djuraffärer o ridaffärer som säljer foder :bump:
//Katternas grisematte :d

nej men jag är heller inte katt. Mina katter föredrar kycklingen rå, jag steker den helst först.

Reykur uttryckte det bra..

"Vill du betala mer än det dubbla priset, för i princip samma sak, som dessutom tillverkats utomlands av utländska råvaror och skeppats runt hela jorden för att så trevligt bidra till vår kära växthuseffet så finns det säkert alternativ hos veterinären"

Min norska skogskatt är så kräsen så han vägrar äta något annat än kattmat på burk, en och annan ostskiva, räkor eller tonfisk. Jag måste variera smak och märken på kattmaten åt honom för annars tröttnar han och vill inte äta.
Tror inte heller att kattmat på burk är bra för katter i längden, men vad gör man när katten är kräsen som få :confused:

glömde nämna det , men han äter också torrfoder vid sidan av.

Fler och fler i kattbranchen överger torrfoder till förmån till "billiga" svensktillverkade burkmatsmärken. Varför? Argumenten finns uppradade bara i denna tråden. Vad äter katter naturligt? Inte torkat och pelleterat spannmål med köttmjöl iallafall...

Torrfodertillverkarna själva kan inte heller påstås att det foder de tillverkar är så naturligt som möjligt för katten, utan de framhäver istället hur bekvämt och bra torrisar är för oss människor och hur bra deras foder är i jämförelse med torrfoderkonkurrenterna.

Liknande trådar

Katthälsa Har ni nå tips på 'super-duper-fodret' för viktuppgång? Kattskrället är kräsen, såklart, och äter hellre ost/smör/skinka från vårt...
Svar
16
· Visningar
28 275
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har en gammelkatta på 18-21 år, vi vet inte riktigt då en kompis till mig fick henne från ett katthem och fick då reda på att kattan...
Svar
4
· Visningar
6 132
Senast: pimy
·
Katthälsa Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare...
Svar
8
· Visningar
2 820
Senast: Lotus
·
Katthälsa Nu har vår ena katt, Norsk Skogkatt, blivit allvarligt sjuk. Vi åkte in med henne till djursjukhuset tidigare idag, men jag undrar om...
2
Svar
25
· Visningar
10 358
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023