Vad får era dräktiga ston att äta?

Sv: Vad får era dräktiga ston att äta?

Ett tips! Om din häst är överviktig borde du motionera mera & ge den mindre krafttfoder & mera grovfoder istället. Eftersom ett bra grovfoder är de bästa en häst kan få så borde du satsa på de istället för lusern, havre & betfor. Bara för att hästen är dräktig så ska man inte sluta rida den som förr visst du kan väl ha överseendeom hästen börjar känna sig trött men en häst är ju till för att springa den är ju född för de varför ska man då låta hästen slöa när den är dräktig?

Återigen: har du SETT vildhästar? De klarar sig knappast "perfekt". De överlever om de är starka nog, de som inte är det dör.

Med grovfoder menar man hö, hösilage, ensilage, halm, lusern osv. och inte alla har möjlighet att byta grovfoder när det väl är inköpt. Och du opponerade dig mot att hästar som inte "gjorde av med nån energi" åt havre. Tala om istället vad det är för fel på havre. Och hur kraftfoder skulle ge fölen dåliga senor och leder (och var har du källan till det påståendet?)?

aenglah skrev:
Jag har en arabtös på 144 cm.

Hon får 7kg hö. (Som allra minst)
1 - 1,5 kg lusern.
14 dl kraft groov
2 dl havre
7 dl betfor
1/2 dl mineraler

Hon är överviktig :D
Fölet kommer inte förräns i mitten på juni. Så kommer öka på höet eftersom.
Hon rids ca 4ggr i veckan. I skritt 20-30 min.
Tänk på att hon inte mår bra av att vara överviktig. Var det inte ditt arabsto som var skadat?
Låter inte som en uträknad foderstat direkt. Hoppas att den lilla grå inte övergöds lika dant:crazy:

Vildhästar, tror inte själv att man kan överhuvetaget jämnföra med en vildhäst.... Och precis som någon annan skrev så ser dessa hästar fruktansvärda ut på vintern och bara dom absolut starkaste överlever. Din häst skulle säkert inte ha en chans att överleva om du släppte den med en flock vildhästar...... Våra hästar är tamhästar och måste fodras därefter!

okej men ja tror inte hästarna skulle "dö" om ni lät dom bara äta grovfoder, men vi människor ska alltid krångla till det! De skulle må precis lika bra, ge foder till dom som har svårt att lägga på sig eller tävlas!

Jag är allergisk mot "hästen dör inte av ditt eller datt."
Jag har ingen dräktig häst, men väl en häst ändå. Har usla proteinvärden i vårt grovfoder. Jaja tänkte jag till en början, SÅ viktigt kan det väl inte vara med att varenda gram protein tillförs hästen? Men nu märker jag ju på hästen att det inte funkar. Han behöver mer protein. OCH det går INTE att bara öka grovfodergivan pga. alldeles för låg smrp/mj.kvot, vilket då skulle göra att han fick alldeles för mycket energi. Det har visat sig på alla hästar som äter det grovfodret att proteinet fattas dom.
Man kan inte alltid säga att man ska öka grovfodergivan.

Welsh skrev:
Tänk på att hon inte mår bra av att vara överviktig. Var det inte ditt arabsto som var skadat?
Låter inte som en uträknad foderstat direkt. Hoppas att den lilla grå inte övergöds lika dant:crazy:

Problemet är att hon magrar av så hemskt efter fölning.
Denna bild är tagen i december. Folk tyckte då att hon var alldeles för mager för att avar dräktig. Men folk har väl åsikter om allt. Ökade då på med 1 kg lusern om dagen.
Exanfrnsidan.jpg

Foxey ser jätte bra ut :) Hon får ju bara en näve kraft om dan :)
Där hade jag ett analyserat grovfoder så det var enklare.

Det syns inte mkt på Ida och Chamira som ska ha nära dina 2 så att hon inte ser dräktig ut ska du inte ta åt dig av. Håll koll på henne bara så hon inte blir för fet. Om du funderar på Gribbe till arabstoet så blir det lagom med fölningen då han kommer hem lagom för att betäcka Ida;) Vad har du för val till Foxey i sommar?

Till Foxey har jag inte funderat.
Kommer det vara någon fölutställning hos er i sommar?
Har aldrig testat förut men skulle vilja visa Foxeys föl iaf :)

Tror jag skulle vilja ha en c-ponny på Foxey så att jag kan få en maxad b efter henne.

:smirk: Fölfostret växer mkt långsamt de sju första månaderna av dräktighetstiden, i 7:e månadern har det bara uppnått ca 17% av födelsevikten och endast 10-15% av kroppens torrsubstans är inlagd. De sista dräktighetsmånaderna ökar däremot viktökningen snabbt och både den absoluta och den relativa viktökningen är som störst vid födelsen.
Jag ökar på kraftfodret först när de går in i 8:e månadern.
För en 500 kg häst räknar man med att fostret vid 8 månader väger ca 15 kg, men sedan ökar det till 40-50 kg vid födseln.
Under denna senare del av dräktigheten behöver stoet därför extra energi och protein...............
Rekommendationen är att öka energigivan successivt så att stoet under dräktighetsmånad 8-9 får underhållsfoder plus ett energitillägg motsvarande 15% av underhållsgivan, månad 10, 25% tillägg och månad 11, 30% tillägg. Underhållsgivan skall då vara beräknad på stoets normala vikt, när hon inte är dräktig.;)

Höet är jättebra!
Vet inte varför hon får så mycket krafftfoder!
Dem som har haft häst i stallet innan säger att hon alltid har gett mycket krafftfoder till sina hästar, hingsten som nu är utlånad fick ännu mer!
Men jag vill inte säga nåt!

Vad är "jättebra"? Vad innehåller det i MJ och gSRP och mineraler?

Royal_724 skrev:
Höet är jättebra!
Vet inte varför hon får så mycket krafftfoder!
Dem som har haft häst i stallet innan säger att hon alltid har gett mycket krafftfoder till sina hästar, hingsten som nu är utlånad fick ännu mer!
Men jag vill inte säga nåt!

Om du inet vill att hon ska ge din häst så mycket kraftfoder är det bara att säga att du inte vill att hon skall få så mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 207
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar