Vad får du mer än det uppenbara?

Susan

Trådstartare
En liten samvetsfråga...
Den här riktar sig inte bara till barockare, men jag lägegr den här eftersom det är här man fixar att vara lite djupsinnig - (som vi alla vet:) )

Till saken.
När du köper en tjänst - vad får du på köpet av själva tjänsten.
När du väljer tränare så får du givetvis kunskap, men ofta ingår något annat i koncepetet.

Nu törs ju jag inte rida för Kottas, men om jag gjorde det så skulle jag ju får en liten känsla av "legitimitet" på köpet. även om jag rider som skit så rider jag ju åtminstonde för Kottas.....

Hajjar ni? Frågan handlar givetvis inte bara om tränare utan även om hovslagarmetod och vem vi låter behandla hästen när den inte mår bra....

Senast ändrad:
Sv: Vad får du mer än det uppenbara?

Tränar man för någon med meriter så känner man sig såklart säkrare. Hela samhället är ju uppbyggt på prestationer och test och bekräftelse... Jag orkar inte alltid tänka själv och stå på mig, det är ju lättare att lita på en med meriter än att analysera allt själv.
Sen så bör ju fackmän kunna sin sak, om man rider tillräckligt bra för att kunna tillgodose sig kottas kunskap så får man ju något med sig. Det är ju skönt att veta, dokumenterade resultat att hänga upp sig på är ju skönt.

Det här finns ju överallt inom vanlig dressyr tex. "Min tränare har ridit intermediere, hon seeer, jag rider tillräckligt ofta så jag gör inte fel :p"

Det handlar om självkänsla och egen dignitet...

Jag vet inte om jag tolkar frågan rätt nu men..

När det gäller min hopp-tränare tex så får jag förutom kunskap, massor med självförtroende. Och visst har han meriter men känslan efter ett pass värderar jag ju ändå högre.

Min (nya) dressyrtränare får mig att känna mig som en liten unge som bara frågar och frågar och frågar... Fast på ett mycket positivt sätt! Jag vill veta allt! Vet inte riktigt hur folk i allmänhet ser på henne, vet knappt själv vad hon har för tävlingsmeriter, men samma sak här, känslan. Tron på mig själv, på hästen och på oss tillsammans. Man kan lära gamla hundar att sitta!

japps; alltid ingår något annat i konceptet:
eftersom jag är oerhört kräsen och har prövat (och prövar fortfarande) olika tränare så vet jag alltför mkt om det :
den enda tränaren jag står ut med har jag haft i många år nu; jag gillar inte allt men vad faan ska man göra? hon är den enda vars instruktioner inte är en studie i plågsamma djurförsök typ:::::::::

det är ont om bra tränare :_*ledsen* jag är sån att jag vill träna minst " gånge i veckan men jag får bara tid var fjortonde dag eller så:::::

Jag är inte helt säker på om jag ställde frågan rätt, men du svarade rätt i alla fall :D

En viktig del av ridningen är ju faktiskt tillit till en själv och till den egna kompetensen.
Lär man ut på ett sådant sätt att eleven bli självständig så har man gjort sitt jobb tycker jag.

En bra tränare är ju både pedagog och coach - man skall växa som ryttare :) .

Ja just det, man kan välja en tränare för att det känns tryggt.
man vill vara "rätt"

Bra tänkt.

Till djurjouren - det råkade bli dubbelt till Hallonsoda
Du har ju helt klart rätt i att det är ont om tränare om man inte känner sig tillfreds med det "allmänna sättet"

Man kanske itne bara "får något på köpet"

Ibland kan det kanske vara så att man "slipper något på köpet"

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag förstår frågan men -
jag är "uppväxt" med min tränare, och det är otroligt givande att ha en sådan "grund" - och känns för mej mycket viktigt att hon förstår "var jag kommer ifrån", vilket hon förstås gör i och med att hon varit med från när jag var 12 :p....

Jag tänker - jag köper inte bara kunskap utan också "förståelse" (eller samhörighet, eller ..kommer inte på ett riktigt bra ord för det) :p.

Jag har funderat mycket på vad det är som särskiljer henne från andra tränare - för mej alltså, och varför det känns så självklart att ha henne kvar som tränare, hela tiden. Och kommit fram till att framförallt ger hon mej griller i huvudet att fundera själv och faktiskt försöka lösa problem själv - jag upplever det som att den viktigaste delen i hennes undervisning är inte att vi /jag ska bli en bra ryttare, utan att vi ska ta ansvar för det arbete vi gör och själva söka kunskap och hitta vår "egen" väg. Den mesta av tiden rider man ju ändå ensam....

Hon ger mej givetvis tekniker, övningar och så vidare - allt baserat, som jag upplever det, i en "levande" utveckling från sådant hon utarbetar utifrån sitt dagliga arbete med sina hästar (något som är viktigt för mej - jag vill ha en tränare som hämtar sin kunskap dagligen från ett eget arbete). Men, framförallt, skickar hon alltid hem mej med tusen funderingar att klura vidare på. Och det gillar jag - jag har nog svårt att följa alltför tydliga ramar och restriktioner, jag måste få "komma på" saker själv för att det ska fungera i mitt huvud och i min kropp. Jag upplever det som att min tränare ger mej verktygen att kunna "komma på" sakerna :).

Jag är av ovanstående orsaker inte så himla intresserad av att träna för "stora" tränare - det känns som om det personliga måste få stå på foten då, även fast det kanske skulle vara lite mer "legitimt" som du skriver - att kunna säga att man rider för "den och den" (namnkunnige). Men sånt hjälper ju inte mej i vardagen :p

Det var då fasan hur svåra frågor! :angel:

Jag tränar sällan för andra tränare än min fru för tiden. Det har flera orsaker, men mest för att vi har startad upp egen "ridskola", och flytt på gård under den senaste tiden. Det bliver ju lite svårt om tid och anledning att resa landet ikring för att rida.

Vi har ändå varit på kurser med BB nyligen, och en gång förr en god stund sedan. Dessutom tänker vi gå på kurs med Ulla Salzgeber i februari eller så, och så hoppas vi att få till att bli med som teorideltakare på Nobynäs till sommaren...

Jag har lust att säga mer om varför jag gör som jag gör, i stället för att säga nått om vad jag fått på köpet:o
Det betyder väl att dom navn jag kan nämna inte betyder allvärlden i detta forum, kanskje?

På BB´s kurs fick jag legitimerad att jag rider på én hand. "Branderup gör det; jag gör det. Kan DU rida kapriol? Inte? Så håll din käft!" - tänkandet är ju starkt.
På Kottas´ kurs tänkte jag köpa legitimitet för att säga att XX sitter så och så, "och när jag var på kurs med Kottas, sade han att det är fel. Man måste ju kunde lita på Kottas, eller?" SRS är ju en stor aktör i denna marknaden än.
Så tänkte jag ju på Ulla, och hon har ju varit bra i dressyr, måste man kunna säga, och då kan jag slå mej för bröstet och säga; "Hon rider också med balans!"

Det enda som står igen är ju att rida i den förjettade balansen själv. Och jag vet vart jag skall, och det gör min fru också, så jag vill att hon skall spegla vad jag gör, så kan vi räta till det tilsammans. Det klarar vi av varje gång jag inte brukar käft, men snarare lyssnar på henne. Det funkar såpass bra, tycker jag, att vi inte kastar ut pengar ur fönstret riktigt än.

Pelle

Under en period så red jag för en dansk beridare med elever uppe i svår dressyr, och hans motto var inte att hästarna skulle gå topp på lektionerna, vilket de iofs gjorde för honom utan att vi skulle klara av att rida själva hemma.

OM vi gjorde det bra så var han nöjd.

För honom hade det föga betydelse vad du satt på, under hans kurser var vi en blandning av högutbildade halvblod, fjording och travar korsning.
Han var lika seriös och kompetent med alla.

För mig personligen så har inte en meriterad tränare högre status.
Jag har ridit för både B-C-A tränare.
Den som är bäst är den som är en god pedagog, visar mig respekt oavsett utbildningsståndpunkt, och kan förmedla en känsla som jag kan eftersträva när jag tränar själv hemma.
Och som även teoretiskt sett kan förklara VARFÖR.

Du förstod ju jättebra :)

Man kan få känna sig accepterad
Bli stimulerad
Och behålla lite kontroll

( obs kontroll är inte alltid negativt)

Bra svar.

Jag känner igen mig.
Det här är ju en annan sorts trygghet
Att välja absolut säker källa.
Befäst kompetens.

Jag gör faktiskt likadant med veterinärer (vem är mest kompetenet)
Hovslagare ( mig själv :angel: )
Även Equiterapeuten har både equi utbidlning och är sjuksköterska i botten.

Varför gör jag så här...
Jo jag har nog lärt mig att frågar jag tex fem olika veterinärer, eller fem olika tränare så får jag fem olika svar....bättre att gå till säkraste källan... - från början

Du får respekt
och logik.

Jag vill också veta varför och ha en röd tråd...

Jag själv har höga krav på mig, så jag behöver en snäll :) lärare.
Om jag har krav och läraren pressar då pressar jag mig för långt och det blir inte bra. Ridningen blir kanske bra, menjag kan inte ta med det hem...
Jag måste hänga med i själen....

Jag har ju bott väldigt avigt till, så oavsett vem jag ridit för så har det inte varit kursavgiften som varit den största utgiften. Alltså: Lika bra att rida för en så bra som möjligt när man ändå kostar på att åka till civilisationen.

Utöver att mina tränare har varit skickliga, så har jag framför allt haft mervärdet att de clinics jag varit på har varit en form av semester eftersom jag dels har gamla vänner som ridit för dessa tränare, dels fått nya vänner. Att träffas, ha kul och äta gott tillsammans är också en viktig del av att åka på clinic.

Jag vill inte att någon ska bli impad bara för att jag ridit för den eller den tränaren. I bland kan det vara praktiskt att kunna berätta vilka man ridit för, ibland kan det vara en belastning, man kan nästan vara rädd för att folk/elever blir besvikna om det sedan visar sig att man är ganska annorlunda mot tränaren.

/Svea - som nästan skulle kunna tänka sig att rida för Kottas bara för att få smaka Steves underbara mat på Nobynäs...

Rätt många väljer tränare för att glänsa med att de rider just för den.

Ja Socialt är ju en grej.
Tillhörighet har jag också tänkt på.

(Det är faaarligt att åka till Nobynäs på matfronten)

Nu har jag ju ingen tränare just nu men jag kan återkomma med en när jag provat någon ny. :devil: :D

Vad jag är ute efter hos en tränare måste jag fundera lite mer på.. svarar sedan.

Vel, jeg rider för Trollspeilet, så måste akta mej väl :devil:
Jag bara skojar. Jag är jättenöjd med mine instruktörer for dom tilbjuder mej instruktion innom de klassiska principer, och det är exact vad jag vil ha. Dom utfyller varandra mycket fint, för när Pelle har talat om biomekanik så huvudet blir alldeles för fullt av teknik kan Hanne ge mej några billeder i stället, så jag får informationen på två ganske annorlunda sätt. Enn av dom brukar att fungera, annars är jag inte klar moden för det jag blivit fortald. (Well that's my excuse and I'm sticking to it :rofl: )

Jag for lov att ställe dom dummaste frågon, (som ofte är et resultat av att jag inte har kommit så långt än, och inte funderat långt nog fram). Jag kan även ställa kritiska frågor när jag inte är enig i något, och om dom tycker det är jättefint. Jag är åtminståne en tänkande ryttare då :idea:, och det blir tagit positivt.

Det finns några små skillnader på prioriteringar men det gör inget alls. Jag får träna hur som helst, men om jag vil instrueras så måste jag prova rida äfter Trollspeilet's (och den klassiska) ridlära. Det skulle bare mangle! (Vet inte hur man säjer så på svenska :o )

Dom hjälper mej ochså med barfot trimming, som är en mycket fin stöd.

Jag anser mina instruktörer som bland mine närmaste vänner, nästan som familj att räkna. Det kjänns åtminståne så. Det enda som jag inte fixar är om jag ber Pelle rida mitt sto när jag inte är der och det går jättefint eller om han får till nåt som jag inte klarar, så blir jag otrolig avundssjuk! :( Men det är ju mitt fel. ;)

Det måste väl vara bara positivt ifall tränaren rider bättre än eleven - är det inte till och med en förutsättning för att det ska finnas ett vettigt tränar-elev-utbyte? :p

Susan skrev:
Jag vill också veta varför och ha en röd tråd...

Instämmer! En tränare/hovslagare/massör/whatever som inte kan förklara VARFÖR man ska göra på ett visst sätt, och som inte är insatt i anatomi och biomekanik, en sån vill jag inte ha som instruktör.

Jag själv har höga krav på mig, så jag behöver en snäll :) lärare.
Om jag har krav och läraren pressar då pressar jag mig för långt och det blir inte bra. Ridningen blir kanske bra, menjag kan inte ta med det hem...
Jag måste hänga med i själen....

Samma här. Jag klarar inte alls av att rida för sådana som tror att eleven gör bättre ifrån sig ju mera skäll de får. Så funkar inte jag, men däremot en del av mina bekanta. Men så har vi olika tränare också. ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 242
Senast: Manji
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 659
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar