Vad får du mer än det uppenbara?

Sv: Vad får du mer än det uppenbara?

Samhörighet är ju fint att få på köpet.

Avundsjukan kan du ju använda som en sporre.
Kottas sa - sträva inte att rida som någon annan - Sträva efter att bli bättre....
Han får nog akta sig Pelle....

Jag tror du kan översätta -det skulle bara mangle - Det skulle bara fattas!

SUS

Själv bryr jag mig inte om tränarens meriter. Det finns många som har massor av tävlingsmeriter men inte undervisar på ett sätt som jag känner är rätt. En tränare måste vara som en förlängning av mig själv. Vi måste vara på samma linje och ha samma uppfattning om hästens/ryttarens utbildning, men den jag tränar för måste ju ha kommit längre än jag. Jag har ridit för många men det är inte många jag vill rida för en gång till. Det är svårt som 17 att hitta bra tränare. Det är väl orsaken till att jag varit utan de senaste åren. jag tränar på själv tills jag hittar någon som känns helt rätt. Om det gäller hovslagare, ET, massör eller liknande så tycker jag inte man ska lyssna på rykten, för de finns alltid. Jag anlitar de som jag tycker gör ett bra jobb, är pålitliga och behandlar hästen på ett bra sätt. Man måste lita på sig själv. Det kanske är lättare för mig som inte är så ung. Jag vet vad jag vill ha.

Senast ändrad:

Ja det är lättare när man inte är så ung, helt enkelt eftersom man redan gått på nitarna och varit i återvändsgränerna :D

Man kan säga att man får en känsla av kompetens - när man väljer kompetens - efter som det krävs en del egen kunskap för att upptäcka andras både kunskap och okunskap...

???

Positivt ja, men inte nödvändigt. Tränaren kan tex vara gammal eller skadad, men vissa personer har en enorm blick trots att de inte kan utföra allt själva.
Dialogen är viktigast, öppen och ödmjuk - inte lura sig själv(-a).

evis skrev:
Det måste väl vara bara positivt ifall tränaren rider bättre än eleven - är det inte till och med en förutsättning för att det ska finnas ett vettigt tränar-elev-utbyte? :p

Med den instruktör jag rider för nu så tycker jag att jag får en liten del av instruktörens hästkänsla. Det är en känsla för fler saker på en gång: hur hästen rör sig och varför, att kunna se på hästen vad ryttaren gör och en känsla för hästen som en egen individ som man umgås med.

Det är nästan det viktigaste just nu.

Jo, jag håller egentligen med. En mycket bra tränare behöver inte nödvändigtvis vara "bäst" på att rida.
Men förstår ändå inte vitsen med att bli avundsjuk på sin tränare om den rider bättre än mej själv :p - det verkar så bakvänt :)

Det där känenr jag igen. Som Hovis har jag suttit vid sammafikabord som de stora elefanterna när de fikat och snackat häst.
Stora elefanter på just hästkänslområdet...
Och jag har andäktigt sugit i mig varje ord.
Stora öron....

Jag har gjort en inventering av vilka tränare upptagna som genomgångna av ridsportsförbundets C,B,A tränar kurser, som finns runt mig inom nära räckhåll

Tänkte jag började i den ändan, och sedan får jag fråga var och en om de har några andra tilläggskunskaper alt inställningar till saker och ting

jag har bara skrivit upp dem precis utanför husknuten på mig, inte de inne i Gbg, Mölndal osv

C-tränare
hela 9 stycken om jag räknar med de som är antagna för 2005/2006 och kommer *ut* efter det

B-tränare
bara 3 stycken

A-tränare
bara 1 styck

de är intressanta för mig, pga att det är antagningskrav de själva måste uppfylla, så det känns mer lite av en garanti att de inte är helt oprövade i praktik själva. En del från Flyinges tränarkurser och en del från Strömsholms tränarkurser.

det måste vara extremt svårt att träna mig :) jag behöver någon som är äldre än mig och har varit med länge som fattar när jag säger Nä VET DU vad! 1976 gjorde vi så här ... :p :)

Humor måste den ha! alla som har med mig att göra måste ha humor och en god portion självdistans - det är uppenbart

Allt blir verkligen så mycket lättre när människor inte tar sig själva på så blodigt allvar. :devil: :p :D

jag tror att jag i mitt område bara har en A tränare jag också, men hon och jag har så olika inställning så jag tränar inte för henne.
Hon är duktigt på sin grej det är inte det, men jag känner att jag vill ha ngn som kan ge mig mer specifikt vad jag behöver just nu.
Och det kan hon inte ge.

jag förstår inte ens hur folk klarar av att lära sig om de tar sig själv på för blodig allvar

misstag och fel måste ju få tillåtas, av alla, ryttare och häst

"funderar högt"

Någonstans måste man ju ändå ha ridigt en hel del, för hur kan en tränare annars förmedla en känsla?

Det måste ju vara omöjligt om man inte upplevt den själv.

Eller?

Att förmedla empatisk och emotionell ridning så måste man ju ha den förmågan, mer eller mindre.
Hur teoretisk duktig man än är.

Ex: Om man själv inte fött barn så kan man inte säga - Jag vet hur det känns, även om man vet hur en förlossning går till.
Däremot kan man ge förståelse för hur det känns.

"funderande mimus som fått ut mer av att träna för C-tränare än A-tränare, (och även en svårklass ryttare som inte gått tränarutbildningen)"

Nej det går nog inte att lära sig då.

Kottas kräver en stod protion ödmjukhet - och det kräver en hel del distans till sin ridning.

Nu blir det spänannde för nu kommer vi in på psykologin.
Om man inte är så tryg i sig själv då ÄR man ju sin ridning.

Då kan inte metoden vare sig diskuteras eller ifrågasättas.

Min erfarenhet både som ryttare och människa :smirk: är att utveckling hela tiden kräver ett ifrågasättande.

För att klara det måste man ju ha distans, och veta att man duger ändå även om man gör fel, det går ju att rätta till, det är ju därför man är där liksom :smirk:.......

Det där har jag tänkt på mycket. Hur de allra skickligaste ofta har svårt att förmedla kunskap på ett vettigt sätt.

Jag tror inte de jättebegåvade ryttarna är de bästa lärarna, de bara gör. De är de som har måstta reda på hur man gör, som kan förmedla bra, tror jag.

Vi använder oss av så många olka intelligenser och förmågor när vi lär oss saker, förmodligen måste man ha en tränare som funkar på samma sätt som en själv, antar jag.

log lite nu när jag läste första igen

Metavärde - det är vad det kallas inom produkt/tjänstområdet

Varumärkesvård - och varumärkesvärdet - det är inte podukterna längre man köper, för de är som regel nästan likadana/likvärdiga och oftast producerade på samma fabrik men i olika serier

det är själva namnet på produkten man nu betalar för - dyrt

just för att det ger ett eftertraktat metavärde till en del då, och detta med ens identitet och sociala status

Är Bang & Olufsen verkligen bättre än NEC? Eller är det bara i formgivingen/designen av de respektive apparaterna det faktiskt egentligen bara skiljer?

En sak är säker - Man får mycket mer falska ytliga kompisar om man kan bjuda hem alla man möter och de ser ens dyra fina Bang & Olufsen.

Psykologi ja :D

jag skall tänka mera

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 229
Senast: Dimmoln
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Letade efter någon liknande tråd men hittade ingen. Tänkte mest höra om det finns andra där ute som upplever samma sak, ventilera lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 242
Senast: Manji
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 659
Senast: Jeronimo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar