Vad f-n ska jag göra?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare ankans
  • Startdatum Startdatum
A

ankans

Jag har en 4 årig trav hingst. Han ridtränas 5 dagar i veckan och han har sedan födslen varit extremt hingstig, (han ska kastreras i höst.. antagligen) Jag har två hingstar till och det är milsvid skillnad i temprament och testestoron.

I vilket fall som helst så red jag ut igår, och på vägen hem, så gick det hästar ca 40 m från oss i hagen och han blev ett fullkomligt monster, ställde sig på två ben, vägra gå framåt och bara blåste upp sig och skrek oavbrutet, detta gjorde att de började springa och det blev bara värre. Jag fick sitta av och leda honom, stoppa spöet i huvudet för att få honom att gå rakt fram.. Men fick ändå ingen riktig kontakt, rullgardinen var nerdragen, ingen hemma trots att jag "knackade på"

När jag gått ett par hundra meter satt jag upp igen och red hem, allt som vanligt.

Någon som har något tips? Jag vill helst slippa sitta av för det känns som en risk, helst vill jag att han ska vara "hemma" så jag kan nå/distrahera honom. Funderade lite på om man kan rida med hel/halvstängt så man kan ställa honom åt motsatt håll när man rider förbi.

Jag rider på vanligt gummibett (trav bett) och inga hjälptyglar och vill helst inte ändra på det för han är så mjuk i munnen. Även om jag kastrerar nu, så kommer det att gå minst ett par månader innan man märker någon skillnad på hingstigheten och jag kan inte låta honom stå så länge...

Kastrera så fort som möjligt, och KÖR honom trött....ridning o körning är ju ganska olika om du inte joggar honom i en mil...men det verkar ju nästan som om han har överskottsenergi till på köpet...kör tempojobb så han får jobba ur sig lite energi..

Han gjorde detta efter att ha joggat 11 km i raskt tempo, Sambo körde bilen med i ca 22 km i timmen.

Problemet jag har är att jag måste förbi här för att komma ut och jogga honom. Men iofs så har jag ett fält utanför nu som jag skulle kunna dra några repor på innan ridturen.

Kastrering får det bli, bara fel årstid just nu, men han måste ju gå tills dess. Du tror inte att halvstängt hade hjälpt något, han körs med helstängt?

Jag vill köra honom, men har ingen vagn fn, letar med ljus och lykta.

men lägg in tempoträning också då....så han blir trött flera dagar i veckan...40-50 tempo om han klarar det i "slängtrav" utan att du behöver jaga..

Det klarar han, åtminstonde 50 tempo, hur långa sträckor tror du är lagom? Låter 3-4 intervaller a 700 m med 5 minuters skritt mellan varannan dag ett par veckor rimligt?

Jag skulle nog mera fokusera på heat eller längre sträckor istället för intervaller( som dom blir laddade av)
typ att värma upp...1:a heatet 1600 m(ca, även om du kör på vägar) vila i 10-15 minuter(skritt) kör sen andra heatet 3-4000 m, helt beroende på vad för status han har i träningen för dagen......

22 km/h är ingenting för en travare, inte speciellt raskt joggingtempo. Då har du nog en häst med överskottsenergi ja. Sen kan du ju vara ute längre, uppåt 1½ mil i alla fall, speciellt om du inte gör annat än joggar.

Varför inte köra till klinik och kastrera direkt. Är det akut så vad gör man. Jag skulle inte vänta om hästen riskerar att bli farlig. Han kan ju komma lös också när han är så där, inte så skoj.

Eftersom du nu måste rida så försök få fart på honom direkt, försök inte skritta förbi hagen eller något sånt.

Håller med martha om att du nog inte behöver hålla på med intervaller, det kan ju göra saken värre om du har otur. Långa heat borde passa bättre i lite rejälare tempo.

Jag har en sträcka på 1 km som jag kan rida raskt på tills jag skaffat vagn, enda nackdelen är att jag får vända, det är som en rakbana lite tråkigt men men.

Nej det är inget jättetempo men känns lagom för jogging. men utöka rundan är nog bra

Javisst kan man det, men vill ta honom hemma stående om det går. Farlig? Nja, jovisst kan han bli/vara det och det är en risk, därför har jag sambon eller grannen med mig i bil eller på cykel så de kan rycka in.. Känns ok faktiskt.

Nej, jag ska nog ta lite längre sträckor precis som ni säger och lite hårdare tempo lite oftare än vad jag gör idag. Han är på jägers en gång i veckan och blir tempo körd, men jag kan ju utöka med 1 eller 2 gånger till hemma.

Sen är jag är inte säker på att det är överskottsenergi, han gör likadant efter snabbjobb på banan då han defenitivt är slut i rutan fysiskt.. Nä kastration får det bli, inte mer med det.

Knip kulorna på honom!
fran till dess kanske följande tips kan hjälpa:
Se till att han fåt jobba ordnetligt. Rid ordentliga rundor.
Prova att trava förbi andra hästar..så "hinner" han inte börja bråka.
Red en hingst som man hela tiden fick knacka mellan öronen med spöt. Annars stod han på bakbenen. Knackade med toppen av spöt.."hallå någon hemma" :D
Lycka till!

Ja, och hos min är det ingen hemma :D

Jag brukar trava förbi andra hagar och det brukar fungera, han skriker lite men det kan man ju stå ut med , men precis här det hände är 50 meter asfalt så det är lite besvärligare, tyvärr :(. Jag kan ju ringa ägarna och fråga när de har hästarna ute, det är ett väldigt känt försäljings/hoppstall, och det brukar inte ha dem ute så sent på kvällen som igår faktiskt.. Kan ju faktiskt ta bilen och köra och kolla före oxå....

Ha ha, vicks i näsan? funkar det? Liniment borde funka lika bra :) Spö har jag alltid med på honom, inte för att jag använder det i ridningen, men som i detta fall när jag fick sitta av så var det helt klart en fördel :crazy:

Det var just det, jag har aldrig ridit med helstängt, har du provat? Han går ju bra med det i vagn....

Jag har ridit honom idag, ca en mil i jogging tempo. Har ett fält utanför de klippt kanterna på som är ca 3 km så tre varv där fick han gå.. Inga andra hästar i närheten och han skötte sig exemplariskt.. Men jag får nog igentligen inte rida där så prova helstängt andra rundan kanske är en ide.

Det är inget alternativ, han måste gå. Så jag måste hitta ett sätt som fungerar. Antingen "träna" bort beteendet eller hitta sätt att rida honom utan att behöva passera en massa hagar.

Alternativ utrustning eller ett bra sätt att träna bort "olaterna" vore bra lösningar...

Martha, jag kanske kan skicka honom till en NH tränare? Har du någon att rekommendera? :o :rofl: :rofl: :rofl:

Det kommer ju alltid dyka upp risksituationer.Som om du möter någon häst när du är ute och rider tex.Men visst kan man kastrerar nu om man syr?

mm.. men det är inte så illa. Med risk för att låta som en besserwisser, så har jag förhållandevis stor erfarenhet av hingstar och visst, han är hingstigare än de flesta, men han slåss inte med frambenen eller anfaller människor precis, även om han gjorde sina tester och försökte när han var yngre.

Han är ju inte direkt någon fara för andra människor, om än kanske för andra hästar om han skulle komma lös. Men den risken har man ju alltid med hingstar.

Jag känner mig så pass rutinerad att jag tycker att jag kan avgöra huruvida han är en fara för mig, och det tycker jag inte även om jag har respekt för hans humör. Men han varken reser sig eller bockar värre än andra unghästar, tvärtom mindre faktiskt.

Det jag är ute efter i denna tråd är att hitta en tillfällig lösning på ett problem som förhoppningsvis kommer att försvinna ett tag efter kastration.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 418
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama