Vad borde det kosta?

Blomskan

Trådstartare
Vad tycker ni är en rimlig kostnad för följande tjänster?

4 fodringar per dag 7 dagar i veckan.
Utsläpp samt insläpp 7 dagar i veckan.
Tillgång till ridhus 18*40m

Hyresgästerna tar hand om allt när stallvärden åker bort.
Alla pass + mockning o matberedning till dennes 3 hästar.
Stallvärden är borta kanske 2-3 veckor per år.

Samma hyra året runt.
Ute dygnet runt 1/6-1/9, 3 månader.
Normalstora vinterhagar samt sommarhagar.
Vit verksamhet.

Speca gärna hur ni har räknat om ni orkar.. ;)
 
Sv: Vad borde det kosta?

I vilken del av landet ligger stallet? Kommunikationer? Efterfrågan?
Hur nära till större stad?

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad borde det kosta?

Det är en Win-Win situation men allt beror på tillgång och efterfrågan någonstans ute på landet så kan det vara frågan om nästan gratis, man är tacksam att någon tar hand om stallet, och i attraktiva områden tämligen dyrt.


Hur tänker man sig lösa heltidsjobb i 2-3 veckor från hyresgästen vitt -hur redovisar man det? Har man arbetspass 4 gånger per dag så blir det att betrakta som heltid även om det inte tar särskilt lång tid.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Haken är att man ska kunna ha stallet i 2-3 veckor på heltid. Det drar ner ersättningen markant, det är långt ifrån alla som har möjlighet att gå med på de villkoren.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Efterfrågan är inte våldsamt stor.
Platserna hyrs ut men det är ingen kö.
Kommunen har 12-15000 invånare och ligger på västkusten.
Inte så pass nära någon större stad att statsborna skulle söka sig dit.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Haken är att man ska kunna ha stallet i 2-3 veckor på heltid. Det drar ner ersättningen markant, det är långt ifrån alla som har möjlighet att gå med på de villkoren.

Men gud vad jag har varit otydlig. Ber så hemskt mycket om ursäkt! :)

Det handlar kanske bara om 1,5 vecka då hyresgästerna får stå för hela skötseln.
Den andra ledigheten är oftast förlagd till sommaren. Då gäller det bara att sköta tillsyn och vattenpåfyllnad.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Ingår det inte något foder eller strö i hyran hade jag nog inte velat betala mer än runt 1000:- för platsen. Det beror kanske på vars i landet det ligger men här skulle ingen kunna ta mer än det tror jag då de flesta hyror här ligger på 1300-1600:- i månaden och då ingår grovfoder, kanske korn/havre och strö. Några stall har även någon form av tjänst i hyran. Helinackordering här ink strö/foder kostar kring 2-3000:- månad, exkl hyra för ridhus/ridbana har jag sett.

Mycket tjänster ingår för visso, men det är ändå inte tillräckligt attraktivt i mina ögon om inget foder ingår. Grovfoder ska ingå som minimum för mig då det är en trygghet att det finns på plats.
Likaså känner jag mig inte bekväm med att avtala om att jag vissa veckor måste sköta tjänster, mocka och ta hand om hästar. För mig är det viktigt att samma gäller året om: Antingen tillhandahåller stallägare tjänster och foder, eller så inte. Gillar inte tanken att det bara gäller ibland så att säga.
Däremot är det ok att det kanske 2-3 månader sommartid inte gäller någon service alls mot reducerad hyra/kallhyra men jag vill inte känna mig tvingad att sköta andras hästar.

Ridhus tycker jag inte man måste räkna in i stallhyran utan det kan gå på separat hyra. Jag skulle ha sålt ridhuskort i stället för den som vill nyttja ridhuset.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

För mig hade det kostat runt 800kr per månad för bara hökostnader.
Räknat på 15kg/dag

Vad kostar då strö? Köpa i butik själv eller finns det på plats att
köpa det också efter förbukning?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

För mig hade det kostat runt 800kr per månad för bara hökostnader.
Räknat på 15kg/dag

Vad kostar då strö? Köpa i butik själv eller finns det på plats att
köpa det också efter förbukning?

Ja, det kostar det för mig med.
Strö köper jag själv.
Men det är ju kostnader som man har oavsett var man står - om det nu inte ingår.
Är mest nyfiken på vad det tjänster/faciliteter som ingår kunde vara värda.
 
Sv: Vad borde det kosta?

För mig och säkert många fler för att svara på frågan vad själva tjänsterna är värda är det jätteviktigt vad övrigt i hyran och förbrukning kostar. Eller värda..snarare vad man är villig att betala mot det som erbjuds.

Kostar hö och strö 2000:- utöver hyran varje månad blir kanske inte tjänsterna så mycket värda längre så att säga utan att man kollar efter andra alternativ.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

Hur ligger det? Antal boxar? Hur ser hagar och ridvägar ut? Ridbana med vilket underlag?
Hur är tillgången på ridhuset?
 
Sv: Vad borde det kosta?

Egentligen är det mest exakta svar du kan få. Marknadshyran i området för stall med liknade möjligheter och sedan sänkt några hundralappar för stallvakterna.

Det låter inte direkt attraktivt och som gjort för trubbel när man ska komma överens om veckorna man ska ta stallet helt. Får man sedan inte låna bostaden när man ska vakta stallet så är man total låst om man inte bor mycket nära. De gånger jag hört om liknade avtal har hyresgästen fått stå där för en symbolisk summa mot att man hjälper till vid liknade tillfällen.
 
Sv: Vad borde det kosta?

En fråga till: Du skriver ute dygnet runt i 3 månader.

Är det ett måste att hästen är ute, dvs får man inte ha tillgång till sin box under hela den perioden?
 
Sv: Vad borde det kosta?

Du skriver att hyresgästerna ska ta alla pass o.s.v. när stallägaren är borta. Hur många är hyresgästerna? Är man ett antal hyresgäster så ser jag det som lösbart, men är man ensam eller bara ett par stycken hade jag sett det som ett för stort projekt. Jag liksom många andra jobbar så att jag inte klarar av att ta alla pass på en dag. Är man ett par stycken är det kanske lösbart då man inte har några andra planer men jag hade inte vågat chansa på att jag alltid är fullt tillgänglig dom veckorna det handlar om. Är man ett antal (säg fem eller så) hade jag kännt att det är en bra lösning då sannolikheten att det går att lösa på ett bra sätt är betydligt större, även om alla inte kan ta vilka pass som helst.

Jag har stått inhyrd i ett stall med fodringar, in- och utsläpp men inga utlovade hjälpveckor och inget ridhus i ett område som kanske kan likna ditt. Jag betalade 1200kr i månaden utan foder och strö. Jag hade kunnat betala detsamma i ditt stall om vi är flera inhyrda som delar på dina semesterveckor.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 962
Senast: Sorgsen
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 492
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp