Vad borde det kosta?

Sv: Vad borde det kosta?

Man har alltid tillgång till sin box.

Vet ej hur det skulle bli om man tvunget ville ha sin häst inne under sommaren.
För några dagar skulle säkert stallvärden kunna tänka sig att ta hand om allt isf.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Är det så att det inte går att sätta ett pris på detta alltså?
Det borde ju gå att räkna ut vad tjänstrrna drar för kostnad samt även vad man ska ta för el, vatten o slitage..
Sedan förstår jag att tillgång o efterfrågan också styr men någon riktlinje måste det ju finnas..
 
Sv: Vad borde det kosta?

Jag blev bara undrande iom att det finns de som vill ha sina hästar inne på natten under sommaren då och då. Finns även dem som vill ha inne varje natt tex. Så hade man bestämt att hästarna måste vara ute 3 månader/att man inte har tillgång till box hade det nog dragit ner det lite till. Jag bara undrade hur du tänkte.

Ang el så är det väl bara att slå ut faktiskt kostnad på förbrukning på alla boxar?
I mina avtal har det alltid stått att om elpriset går upp höjs hyran. Likaså onormalt eller hårt
slitage får man ersätta kostnad för, tex om hästen sparkar sönder boxvägg eller förstör hagmaterial.

Har du inte räknat på någon ungefärlig kalkyl själv?
Det är ju svårt att säga exakt då man inte vet vad andra har för utgifter för att driva sitt stall, antal boxar osv.

Jag hade börjat med att fokusera på driftskostnader, altså vad man måste få in för att det ska gå runt och sedan tagit och funderat på tjänsternas pris. Tyvärr är det också så att många jobbar gratis eller nästan gratis/symbolisk summa i sina stall för många av tjänsterna..skulle man ta skälig lön kan stallhyrorna bli så dyra att ingen vill hyra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

Om jag ska ge nåt exempel så är den enda gången jag betalt styckespris för tjänst är på ett stall då en pensionär lunchade våra hästar för 10:-/dag per häst. Jag tror att det var 5 hästar som hon lunchade.

Ska du ta styckespris på tjänsterna,som en timlön eller en viss summa som slås ut på alla boxar/månad?
Styckespris kan vara riskabelt tror jag för där kan hyran skena iväg om det ska vara ett pris för in/utsläpp per gång, ett för täckesbyten, ett för fodringar etc..

Jag är inte säker, men en hästskötares timlön har jag hört är runt 80kr, en utbildad.
Sällan något man tjänar så jättemycket på altså på de få timmarna som in/utsläpp, fodringar osv blir per
dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

Är det så att det inte går att sätta ett pris på detta alltså?
Det borde ju gå att räkna ut vad tjänstrrna drar för kostnad samt även vad man ska ta för el, vatten o slitage..
Sedan förstår jag att tillgång o efterfrågan också styr men någon riktlinje måste det ju finnas..

Vad stallplatsen verkligen skulle kosta är tyvärr ganska likgiltigt i sammanhanget, visst kan man räkna på det men med få undantag så är stallplatser antingen svarta och/eller är en förlustaffär som betalas åtminstone delvis på annat sätt. Man kan få eu-bidrag för marken, får biinkomster genom att sälja foder, sällskap i stallet, delade stallpass eller som här någon som tar hand om hästarna när man är på semester.

Priset man kan ta ut styrs av marknaden, och vi vet inte priset på stallplats i närområdet och efterfrågan på just denna speciella situation som kräver både gott samarbete och möjligheter att ta stallet på heltid ( lite jobb men mycket utspritt).

Du har inte svarat på hur man tänkt sig att få stallvakten som vit.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Riktlinjen blir ju vad andra stall i samma område tar. Sen får man räkna på vad det faktiskt kostar och fråga sig om det är värt det eller inte.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Säg att det är ett lite mindre stall, så det ändå blir en del att göra för hyresgästerna när stallvärden är bortrest. Plus att jag får räkna med 1500-2000kr/månad för foder och strö. Säg 800-1000kr.

Personligen hade jag hellre stått i ett stall där foder och/eller strö ingick, och tagit mer pass på vardaglig basis.

Mitt förra stall betalade jag 1500kr/månad, då ingick grovfoder och till viss del kraftfoder. Där ingick även paddock, samt att man tog pass när man kunde(inget tvång, kunde man inte en vecka var det inga problem)

Ett annat stall tog 800kr i kallhyra, men grovfoder och strö fanns på gården att köpa till för en billig peng. Paddock och ridbana fanns. Dock skötte hyresgästerna alla pass utöver kvällsfodring.

Ett annat tog 3000/månad men då var det helinackordering, dvs strö och foder ingick, samt mockning och alla pass...
 
Sv: Vad borde det kosta?

Vad stallplatsen verkligen skulle kosta är tyvärr ganska likgiltigt i sammanhanget, visst kan man räkna på det men med få undantag så är stallplatser antingen svarta och/eller är en förlustaffär som betalas åtminstone delvis på annat sätt. Man kan få eu-bidrag för marken, får biinkomster genom att sälja foder, sällskap i stallet, delade stallpass eller som här någon som tar hand om hästarna när man är på semester.

Priset man kan ta ut styrs av marknaden, och vi vet inte priset på stallplats i närområdet och efterfrågan på just denna speciella situation som kräver både gott samarbete och möjligheter att ta stallet på heltid ( lite jobb men mycket utspritt).

Du har inte svarat på hur man tänkt sig att få stallvakten som vit.

Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte kan någonting om beskattning.

Till alla.
Måste nog förtydliga, (vilket jag egentligen inte tycker spelar någon roll) det är inte jag som hyr ut / har tänkt att hyra ut.
Nu fick jag ju iaf en indikation på timpriset.

Men är det verkligen så lågt som 80kr? något högre måste ju vara rimligare om man räknar själv...
 
Sv: Vad borde det kosta?

Jag är inte hundra på summan, någon annan kanske vet mer exakt..men hur som så är det fruktansvärt underbetalt egentligen. Det brukar ju vara stora diskussioner om vad som borde vara en skälig hästskötarlön/att den är alldeles för låg speciellt som helt vitt med alla avdrag så som skatter, försäkringar osv för det blir ju inte så mycket över. En månadslön som hästskötare är ärligt sagt skitkass med tanke på att många dessutom jobbar övertid ofta och rycker in när det behövs..obtillägg tex brukar vara ett skämt det också.
Sen bara det att det är ett slitjobb..många lägger av rätt fort för att det sliter så hårt på kroppen för den kassa utbetalningen det ger.

Och för att du rättvist ska kunna ha marknadslönen så ska man vara utbildad hästskötare då också, dvs man bör inte ligga på samma lön bara för att man sköter in/utsläpp, mockning, fodringar mm som outbildad.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad borde det kosta?

80 kr i timmen vitt ger en månadslön, heltid, på 13500 brutto eller så, vilket är orimligt låg. 100 kr i timmen brutto är rimligare, det ger en månadslön på 16-17.000 vilket är lågt men inte helt orimligt.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Tror inte det är några problem med att ta ledigt ibland.

Stallet närmast mej, där åker stall ägaren iväg ibland och för varje pass någon tar blir det lägre hyra nästa månad förutom på jul och nyår då inget ingår.
Hyran för några år sedan var 2000 utan foder eller strö och aldrig en tom box.
Vitt.

Annat stall som inne häller har en ledig plats är ett där alla några veckor under sommaren måste flytta hästen.
Oxå vitt med anställd personal.
 
Sv: Vad borde det kosta?

Jag har precis samma upplägg fast har inget ridhus utan stor ridbana och väldigt nära till ridhuset.

Jag tar 3000 för allt ex mockning. Väljer man bort kraftfoder så kostar det 2500.

Jag har bara några få platser för inackorderingar.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 962
Senast: Sorgsen
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 492
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 951
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp