Vad borde alla veta/kunna - ”medicinsk” allmänbildning

Jag minns inte nåt sånt i skolan alls. Kanske var brandkåren på plats nån gång men det var inget vi fick träna på utan bara titta på när brandmännen gjorde det. Vi simmade klädsim i andra klass men annars minns jag ingen livräddning överhuvudtaget.

När ska HLR ingå i skolan idag enligt läroplanen? Min dotter går på lågstadiet och har fått lära sig att man ska ringa 112 och har varit på brandstationen.

Det låter ju som om din dotters skola är väl med på banan med brandstation och 112.
Sådan info, och när någon skrev om det så också framstupa sidoläge, gavs ju även när jag gick i skolan (är 46 år gammal).

HLR rimligen när barnen har rimliga fysiska förutsättningar att kunna göra det, kanske högstatdium? Inte tidigare än så, i alla fall, tycker jag.

Det låter ju som om din dotters skola är väl med på banan med brandstation och 112.
Sådan info, och när någon skrev om det så också framstupa sidoläge, gavs ju även när jag gick i skolan (är 46 år gammal).

HLR rimligen när barnen har rimliga fysiska förutsättningar att kunna göra det, kanske högstatdium? Inte tidigare än så, i alla fall, tycker jag.

Det fetade: Det håller jag med om!

Innan dess kan det vara lämpligt att lära barnen hur de ska agera om de behöver ringa 112. När man ska ringa, vad 112 kommer vilja veta och lite annat sånt så att de är lite mer förberedda på vad som kan hända och hur de kan hjälpa även om de inte kan göra HLR eller hjälpa till rent fysiskt. Och att det är bättre att våga ringa 112 men inte kunna förklara ordentligt än att vara så rädd för att inte kunna hjälpa tillräckligt så man låter bli att ringa.

Åtminstone kunna Heimlisch manöver (ursäkta stavning). Trakeostomi är lite väl överkurs?

Mjo, kan nog vara så. Minns en scen från cityakuten när han utförde en sån på en hockeyspelare med en skridsko och ett sugrör om jag minns rätt. Sen dess bär jag alltid med mig en skridsko ifall att!
Nej men jag tänker bara ifall det är sista utvägen så kan man ju alltid försöka. Bättre det om personen ändå är chanslös annars. Men Heimlisch är ju så klart bättre att börja med.

Mjo, kan nog vara så. Minns en scen från cityakuten när han utförde en sån på en hockeyspelare med en skridsko och ett sugrör om jag minns rätt. Sen dess bär jag alltid med mig en skridsko ifall att!
Nej men jag tänker bara ifall det är sista utvägen så kan man ju alltid försöka. Bättre det om personen ändå är chanslös annars. Men Heimlisch är ju så klart bättre att börja med.

Alltså, näe. Jag tycker inte att "bättre att random John skär upp halsen i sökandet efter luftstrupe" känns så tryggt faktiskt...

Alltså, näe. Jag tycker inte att "bättre att random John skär upp halsen i sökandet efter luftstrupe" känns så tryggt faktiskt...
Bättre att kvävas?

Klart att det är bättre att få igång andningen på annat vis men om alternativet är att dö då känns det mer överkomligt.

Jag gick en HLR-utbildning för ett tag sedan och tänkte då att ”det här borde ju alla kunna egentligen”. Sedan har jag funderat vidare lite på vilka fler saker som borde ingå i var och ens ”medicinska” allmänbildning: Vilka skador/sjukdomar bör man ha en beredskap för att hantera? Vilka symptom bör man ha koll på? Osv. Vad tycker ni? :)
Hjärt- och lungräddning tycker jag att alla verkligen skulle gå igenom från grundskolan och sedan repetera i gymnasiet.
Att kunna använda en hjärtstartare. Detta är något jag lärt mig först vid vuxen ålder, inte så vanlig förr.
Hur man ska agera om någon håller på att kvävas beroende på hur och ålder på personen (eller djuret).
Kunna ta puls och lättare sårvård. Stoppa ytliga blödningar.
Veta hur man ska agera i krissituation och vem man ska prioritera att hjälpa först.
Veta hur man ska agera och se tecken på hjärnblödning.
Veta hur man ska agera om det börjar brinna.
Alltid kontakta 112 snarast och inte vänta in i det sista!

Jag såg något program om en djurpark med en myrslok som slutade andas - det gick tydligen inte att intubera och jag undrade väldigt varför de inte gjorde en trakestomi (favvo-ingreppet i alla läkarserier under 1980-talet - röret till kulspetspennor skulle tydligen hålla såret och den nya luftvägen öppen).

PS Sorry för OT i viktigt ämne:o

Imperial march är perfekt för att hålla takten när man gör HLR.
Staying alive är ett annat tips! :D
Stayin alive är ju dessutom bokstavligt det man gör - håller personen vid liv (försöker åtminstone¨) - medan man pressar på.

Detta var rätt mäktigt, för övrigt:

Men, värt att lägga på minnet. Det enda "fel" man kan göra vid ett hjärtstopp är att inte göra något alls.
Detta har jag fått lära mig vid senaste kurserna, varav den sista hölls av en ambulansförare:
Tycker man att det är obehagligt att göra inblåsningar (kanske personen har spytt eller dreglat så man helt enkelt tycker det är otrevligt), så hoppa över dem och fortsätt med kompressionerna.
Och, även om det är bra med "samma takt som normal hjärtrytm", så är det bättre med kompressioner i fel takt än inga kompressioner alls.

Jag fick inte lära mig HLR förrän i gymnasiet under ett enda tillfälle :crazy: Och jag är född 91.
Såklart att jag skulle försöka rädda personen ändå men jag är inte så tränad i det. Heimlich manövern skulle jag bara kunna gissa mig fram till efter ha sett det på tv.

Därav anledningen till att veta var man ska lägga snittet åtminstone. Det finns en grop mellan knölarna i struphuvudet där man ska lägga ett snitt på ca 13 mm brett och djupt. Man känner var det är någonstans. Läste lite mer efter att jag skrev första inlägget och 2 av 5 om jag minns rätt lyckades på ett kadaver vid ett experiment på just gångbarheten. De oddsen är bättre än 0% enligt mig. Förslagsvis om man är ute i skogen eller på annan oländig terräng där ambulans är långt bort.

Jag kan inte minnas att vi lärde oss nåt sånt när jag gick i skolan. Ibland slår det mig hur mycket man behöver kunna som vuxen som man inte fick lära sig i skolan. HLR och grundläggande medicinsk kunskap är bara en av sakerna.

Vi hade hlr i skolan men det är något som behöver repeteras regelbundet.
Hade jag inte fått det genom jobbet hade jag gått utbildningen på fritiden.

Stayin alive är ju dessutom bokstavligt det man gör - håller personen vid liv (försöker åtminstone¨) - medan man pressar på.

Detta var rätt mäktigt, för övrigt:

Men, värt att lägga på minnet. Det enda "fel" man kan göra vid ett hjärtstopp är att inte göra något alls.
Detta har jag fått lära mig vid senaste kurserna, varav den sista hölls av en ambulansförare:
Tycker man att det är obehagligt att göra inblåsningar (kanske personen har spytt eller dreglat så man helt enkelt tycker det är otrevligt), så hoppa över dem och fortsätt med kompressionerna.
Och, även om det är bra med "samma takt som normal hjärtrytm", så är det bättre med kompressioner i fel takt än inga kompressioner alls.
Precis. Har någon fått hjärtstopp har ju redan det värsta hänt. Du kan aldrig göra det sämre.

Jag minns inte nåt sånt i skolan alls. Kanske var brandkåren på plats nån gång men det var inget vi fick träna på utan bara titta på när brandmännen gjorde det. Vi simmade klädsim i andra klass men annars minns jag ingen livräddning överhuvudtaget.

När ska HLR ingå i skolan idag enligt läroplanen? Min dotter går på lågstadiet och har fått lära sig att man ska ringa 112 och har varit på brandstationen.

HLR-rådet har den här tabellen på sin hemsida som minimi rekommendation för skolan:
26253

Jag är född -78 och har haft HLR i högstadiet, gymnasiet och i utbildningar efter det. På högstadiet fick vi titta på när brandmännen släckte olika bränder, någon fick prova. På gymnasiet var det krav på att vi alla skulle ha provat att släcka med filt och startat en brandsläckare, vi hade även mycket annan akutvård, jag gick naturbruk så vi fick lära oss hur man agerar i alla möjliga och omöjliga situationer, allt från elolyckor, överkörd av traktor, sågat sig med motorsåg osv. Vi fick jobba mycket med rollspel, titta på varandra och diskutera vad man kan göra. Otroligt nyttigt och ett sätt att lära sig att våga ingripa. På en kurs efter gymnasiet så var vi uppdelade i grupper, vi fick hitta på en olycka och sminkade skador/spelade och den andra gruppen fick komma in i situationen med enbart lite information, den som gav informationen spelade chockad och gav träning i att möta även det.

Barnen har haft genomgångar sen förskoleklass med mer och mer avancerad vård, idag går de i åk 7 och första året på gymnasiet. De har tränat HLR varje år, vilket känns riktigt bra!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama