Vad borde alla veta/kunna - ”medicinsk” allmänbildning

Jag är född -78 och har haft HLR i högstadiet, gymnasiet och i utbildningar efter det.
Och jag som är 10 år äldre fick se på film om hur man gör konstgjord andning och någonstans i gymnasieåldern fick vi lära oss framstupa sidoläge.
Något år efter gymnasiet gick jag en första hjälpen-kurs där jag för första ggn fick testa konstgjord andning på en docka.
Faktum är att jag gick min första HLR först för bara några år sedan, men då gjorde jag det å andra sidan ordentligt med 2 ggr inom en månad, på två separata utbildningar (ADR och YKB)...

Staying alive är ett annat tips! :D
Another one bites the dust funkar också fint men kanske inte är riktigt lika positivt :D
Vi fick utbildning i HLR i skolan regelbundet från fsk klass och upp i gymnasiet, jag är född -87. Vi fick också släcka en brand med brandsläckare, lägga en brandfilt på en docka och släcka en brinnande kastrull med lock när brandkåren var på besök. På idrotten fick vi livrädda i vatten.
Det står i läroplanen för skolan att HLR ska ingå så det är kunskap som alla barn ska få lära sig idag.

Min vårdcentral erbjuder HLR utbildningar gratis om man vill friska upp minnet. De lägger då fokus på livräddning av barn.

Jag känner att jag har hyfsad koll på det mesta, men en uppfräschning av kunskaperna är aldrig fel.
Jag är också född 87. Vi hade HLR en gång i sjätte klass och då var det ju såååå pinigt att hångla med dockan så jag tror alla tjejer avstod i princip, blev liksom inget vettigt av det. Efter det har jag aldrig gått en sådan kurs igen förrän jag började jobba så hur det är i skolorna verkar skilja sig en del åt.

Håller dock med om att det är bra och det borde verkligen läras ut mer :)

Another one bites the dust funkar också fint men kanske inte är riktigt lika positivt :D

Jag är också född 87. Vi hade HLR en gång i sjätte klass och då var det ju såååå pinigt att hångla med dockan så jag tror alla tjejer avstod i princip, blev liksom inget vettigt av det. Efter det har jag aldrig gått en sådan kurs igen förrän jag började jobba så hur det är i skolorna verkar skilja sig en del åt.

Håller dock med om att det är bra och det borde verkligen läras ut mer :)

Vad trist att HLR inte var något som togs på allvar under din skoltid.
Räddningstjänsten i min kommun har en aktiv ungdomsbrandkår för 12-18 åringar och det är också de som står för att utbilda alla skolelever i grundskolan. Jag tror att det togs på allvar av många elever just för att det var ungdomar som lärde ut.
I gymnasiet var det idrottsläraren och en utomstående kursledare som höll i utbildningen och då var alla såpass mogna att ha vett att ta till sig kunskapen.

Enklare stroke-kunskap/symptom.
Stoppa blödningar.
Hantering av blodsockerfall hos diabetiker.

Hur hanterar man blodsockerfall hos diabetiker egentligen? Jag har hört olika där, liksom hur man ska agera vid epilepsianfall.

Anafylaktisk chock är väl en annan sak som kan hönda snabbt, finns det egentligen någonting man kan göra mer än att ringa 112?

Och när jag skrev chock, så insåg jag att bemötande av människor i chock också kunde vara något att ha koll på!

HLR-utbildning borde vara något alla erbjuds regelbundet. Jag har haft turen att ha varit på arbetsplatser där er erbjudits och därför gått kursen 4-5 gånger de senaste 10 åren. Jag hade gärna gått en gång om året i och med att rekommendationerna ändras och det är kunskaper jag inte använder i vardagen.

I övrigt så skulle jag säga smittskydd och grundläggande hygienrutiner, kunskap om antibiotika och generell handlingskraft när det väl gäller. Öppenhet för dolda sjukdomar och funktionsnedsättningar hade inte varit helt fel det heller.

Ja, repetition är verkligen bra. Just HLR har jag gått ett antal gånger men jag borde se till att repetera själv ibland för jösses vad snabbt kunskapen faller ut ur huvudet på mig.

Förutom HLR och att stoppa blödningar som skrivits om ovan så håller jag med @kryddelydd angående förkylningar och antibiotika.
Kunskapen om när man bör söka vård och vad man kan göra själv hemma, inte bara angående förkylningar utan rent allmänt för diverse krämpor som i första hand kan tas hand om hemma tycker jag också behövs.
Inte helt samma ämne men jag skulle vilja se mer utförlig information på t ex. 1177 om diverse som man kan ta hand om hemma, iallafall vad man kan prova själv först. Google är det första många vänder sig till och där kan 1177 göra en stor insats till att få dels de som behöver vård att söka vård och dels de som kan ta hand om diverse hemma att ta hand om det hemma.

Ja, jag tror också att 1177 skulle kunna göra mer! För sjukdomar hos barn finns bloggen barnakuten.nu som är jättebra, tycker jag :)

Hur hanterar man blodsockerfall hos diabetiker egentligen? Jag har hört olika där, liksom hur man ska agera vid epilepsianfall.

Anafylaktisk chock är väl en annan sak som kan hönda snabbt, finns det egentligen någonting man kan göra mer än att ringa 112?

Och när jag skrev chock, så insåg jag att bemötande av människor i chock också kunde vara något att ha koll på!
Blodsockerfall ska behandlas med socker så som jag fått lära mig, typ en chokladbit, nu har jag inte hamnat i situationen där jag behöver hjälpa någon diabetiker än så det kanske är bäst att läsa på :)

Anafylaxi tror jag inte har någon annan "akut" behandling än adrenalin, de flesta med svåra allergier har alltid en sådan liten "penna" med sig, den ska stickas på ovansidan låret :)

Anafylaxi tror jag inte har någon annan "akut" behandling än adrenalin, de flesta med svåra allergier har alltid en sådan liten "penna" med sig, den ska stickas på ovansidan låret :)
Eller annan köttig kroppsdel ;) Det måste inte vara låret specifikt men det är enklast där.

Jag skulle också gärna vilja att folk visste hur farliga fungerande läkemedel ofta är och att många sjukdomstillstånd som kräver läkemedel också kräver regelbunden uppföljning av en läkare. Det är en dålig idé att på eget bevåg köpa cancermediciner över nätet.

Och så ska vi vara rädda om antibiotikan

Vad intressant att ”manuell” HLR kommer tidigare än att använda hjärtstartare, med tanke på @kryddelydd s kommentar om att det kanske först är i högstadieåldern de fysiska förutsättningarna finns för att göra det på ett rimligt sätt.

Å andra sidan är manuell HLR ofarligt, medan felaktigt hanterad hjärtstartare har potential för faror.

Att manuell HLR kommer före beror på att du utför manuell HLR även när du har hjälp av en hjärtstartare.

Alla hjärtstartare som du stöter på i Sverige är dessutom helt ofarliga och går inte att åsamka någon skada med (om du inte slår någon i med själva väskan eller täpper igen andningshål med kontaktplattorna typ). Det finns dessutom instruktioner för hur den ska användas i alla väskor och jag är 99% säker på att alla hjärtstartare som säljs privat dessutom hela tiden talar om steg för steg vad du ska göra. Det enda man kan tänka på som hjärtstartaren inte alltid säger är att vid kraftig behåring så ska området man fäster plattan på rakas (ska finnas rakhyvel i väskorna) samt att det är viktigt att det är torrt där man fäster plattorna. I bägge fallen för att strömmen inte ska avledas utan faktiskt passera genom kroppen.

Efter att plattorna fästs så fortsätter man med vanlig HLR och maskinen analyserar hjärtaktivitet. Flimrar hjärtat så kommer den säga åt dig att sluta vidröra kroppen och trycka på en blinkande knapp för att ge en stöt. Efter det kommer den analysera hjärtat igen och antagligen be dig fortsätta med HLR.

Det är dessutom värt att notera att även om det känns hopplöst så fortsätt med HLR tills avlösning kommer. Om jag inte missminner mig så har räddningstjänsten som riktlinje att hålla på i 30 minuter innan man slutar

Edit:

Med "alla hjärtstartare" menar jag sådana som allmänheten har tillgång till i köpcentrum, på arenor, i taxi och alla andra publika miljöer där man kan hitta sådana, inte sådana som används i en ambulans eller på ett sjukhus.

En ipren och två alvedon-tricket. Jag har träffat så många som antingen går runt och lider i tysthet eller tror att de behöver receptbelagda smärtstillande när de egentligen bara hade behövt ta två tabletter till för att kunna fungera helt som vanligt. Jag talar av egen erfarenhet.

En ipren och två alvedon-tricket. Jag har träffat så många som antingen går runt och lider i tysthet eller tror att de behöver receptbelagda smärtstillande när de egentligen bara hade behövt ta två tabletter till för att kunna fungera helt som vanligt. Jag talar av egen erfarenhet.
Fast jag önskar också att folk tog andras smärta på allvar. Jag är ganska nyopererad och på den tablettkuren kände jag öht inte av mitt operationssår, men min mensvärk och tillhörande ryggont påverkades inte alls...

Fast jag önskar också att folk tog andras smärta på allvar. Jag är ganska nyopererad och på den tablettkuren kände jag öht inte av mitt operationssår, men min mensvärk och tillhörande ryggont påverkades inte alls...
Jamen uppenbarligen menar jag inte att det är en universalkur som funkar mot all smärta och gör receptbelagda tabletter helt onödiga :grin: Mitt inlägg syftade på att många inte vet om att man kan kombinera så för mångdubbel effekt och därmed inte har testat om den enkla lösningen funkar mot deras smärta.

Mjo, kan nog vara så. Minns en scen från cityakuten när han utförde en sån på en hockeyspelare med en skridsko och ett sugrör om jag minns rätt. Sen dess bär jag alltid med mig en skridsko ifall att!
Nej men jag tänker bara ifall det är sista utvägen så kan man ju alltid försöka. Bättre det om personen ändå är chanslös annars. Men Heimlisch är ju så klart bättre att börja med.
Du tror inte att det är rätt stor risk för infektioner när nån random människa är och skär i någons hals utan sterila verktyg och riskerar att skära av både luftstrupe och stämband?

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 062
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 103
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama