Eller så ringer man ambulans direkt istället för att lägga tid på att hitta verktyg etc. Du tänker att det finns dels verktyg till att göra ingreppet till hands, men också något som ska agera trakealkanyl liggnades? Du tänker inte heller att det är en anledning till att operationer utförs i sterila operationsrum, av utbildad personal, men korrekta verktyg till ändamålet? Risken att du att du tar död på någon genom att försöka göra ett operativt ingrepp på personen ifråga är större än att du skulle rädda ett liv genom ett sådant ingrepp.Därav anledningen till att veta var man ska lägga snittet åtminstone. Det finns en grop mellan knölarna i struphuvudet där man ska lägga ett snitt på ca 13 mm brett och djupt. Man känner var det är någonstans. Läste lite mer efter att jag skrev första inlägget och 2 av 5 om jag minns rätt lyckades på ett kadaver vid ett experiment på just gångbarheten. De oddsen är bättre än 0% enligt mig. Förslagsvis om man är ute i skogen eller på annan oländig terräng där ambulans är långt bort.
Ett alternativ är att du fortsätter försöka få upp det som fastnat i halsen, eller blåser ned det i lungorna om det inte går att få upp på annat sätt. Är personen vid medvetande ger du omväxlande ryggslag och buk- eller brösttryck, och på så vis skapa en luftstöt som pressar upp luft ur personens luftväg. Kommer föremålet fortfarande inte upp efter det och personen har blivit medvetslös ska du börja göra HLR, och fortsätter med det tills räddningspersonal kommer.
Senast ändrad: