Vad bör jag göra?

blizz

Trådstartare
Mötte en lös staffe (?) i skogen idag på promenad med unghunden. Staffen kommer farande och attackerar min hund, som får ett par småsår och måste äta antibiotika. Bör jag kontakta den andra hundägaren för ersättning eller är det bara att betala och se glad ut eftersom jag var klantig nog att inte hinna få tag i och koppla min hund innan den andra attackerade? Vet ju vad som gäller egentligen, men eftersom min slyngel inte kom på inkallning när vi såg den andra hunden så funderar jag lite.

Jag skulle ha kontaktat den andra hundägaren om det fanns möjlighet. Troligen hade jag inte orkat/vågat tjafsa om pengar MEN jag vill att andra hundägare ska få veta när deras hundar skadat andra, för har det hänt en gång kan det ju hända igen och om ägaren har någon ansvarskänsla så försöker den förebygga att situationen uppstår igen.

Du säger till ägaren och överlåter till försäkringsbolaget att sköta ev tjaffsande.
Låter som det var staffen som var vållande och då tror jag att dina kostnader går på deras självrisk.

Det strikta ansvaret innebär att även om din hund som blir skadad är lös och den angripande hunden är kopplad så är ägaren till den hund som åstadkommer skadan betalningsskyldig.
Polisanmälan bör man göra också. Första eller andra gången hunden skadar någon händer troligtvis ingenting, men om det händer fler gånger kan polisen ålägga att hunden ska ha t ex munkorg och så blir det koppeltvång på den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 810
Senast: Amaranthe
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 627
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Är det vanligt att en hund är totalt ointresserad av andra hundar? Nora älskar människor men har verkligen inget intresse av andra...
Svar
10
· Visningar
2 314
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023