Sv: Vad blir mest prisvärt? (stall)
Vi byggde ett nytt stall förra sommaren

(idag är det faktiskt 1år sedan vi rev den gamla byggnaden!

).
För oss blev det billigast att bygga i lösvirke.
Vi gjorde gjutformen själva och fixade med allt grus. Jag körde paddan och min sambo grävmaskinen. Det tog massor av timmar men visst blev det mycket billigare än om vi skulle lejt för allt. En bekant till oss hjälpte till att "rugga" betongen på rätt sätt vi gjutningen.
Nu bor vi mitt i småland, skogen står intill knutarna och det finns flera sågverk i närheten. Det gör ju att priset sjunker lite.
Jag funderade på en byggsats från bruksb*****n, men genom att bygga själva så fick vi en byggnad som var dubbelt så stor för samma peng.
Kolla upp priserna hos virkeshandlarna i närheten. Rent fräckt kan man använda sig av en ritning från någon av modulföretagen och räkna utifrån den.

Då kan du få ett pris på virket.
En betongbil måste man anlita, att blanda själv i en cementblandare går inte. Betongen är inte jätte dyr ( beror på typen av betong och hur långt de måste köra, armeringen är dyrare än vad man tror). Gör ni underlag och form själva, var noggranna med höjderna på gruset, det blir mycket dyrare om man ska korrigera höjderna genom att fylla på mer betong...
Lycka till med bygget!!