Sv: Vad blir det av detta....
Jag erkänner att jag hade dålig koll på gh, jag har läst innan att dom kan rekomenderas som sällskapshundar då dom är väldigt trevliga individer, lugna inne och mer aktiva ute. Jag vet att att dom jaga hare men inte att dom var sååå jaktinriktade.
Det jag ville ha ut var hur andra beskrev sina gh. Vad som står i boken kan skilja mkt på vad olika ägare tycker om sin ras. Och detta har jag fått höra genom denna tråden också att det finns dom som har sina gh helt lösa på promenaderna utan problem mm.
Ja, men de föds inte sådana, och alla kan inte bli sådana. Men om man redan när de är valpar VET att man har en hund med en ras med mycket jakt i sig, så kan man redan från valpstadiet se till att uppfostra hunden på ett sätt där det tydligt framgår att jaga är INTE tillåtet. Och då ökar chansen markant att man slipper problem som vuxen, och har just en sådan hund som kan gå lös.
För att en greyhound går lös, det kan bero på en av två saker eller kombinationen av detta:
1. Det är en hund som inte är så intresserad av att jaga alt är väldigt lättfostrad
2. Det är en hund vars ägare lagt ner timme ut och timme in med blod, svett och tårar för att nå dithän att hunden kan gå lös
De flesta greyhoundägare jag vet lägger tidigt ner stort jobb på att kontrollera jaktlusten. Då får man oftast också trevliga hundar som kan gå lösa.
Och det är SÅDANA saker som gör det är så viktigt inte bara titta på vad andra UPPNÅTT med sina hundar, utan hur var VÄGEN DIT.
Alla min pappas riesen har hållit sig på gården, varit otroligt lydiga och lättsamma, mycket barnkära med ett undantag osv. Det innebär inte att riesen är en ras som inte är intresserad av att pysa på äventyr, är lättfostrade och följsamma och enkla att träna lydnad med och generellt är barnälskande nallebjörnar. Men man kan lätt tro det när man sett 7 riesen i rad vara som stöpta ur samma form.
Men formen är just träningen i unga år. Och det är i unga år det är viktigt att veta vad man enligt rasbeskrivningen kan få i kopplet om 3 år när hunden är vuxen och klar. Och se till att ta med det i träningen.
Om man har en gh eller gh-korsning t ex, som man INTE vill ska jaga allt som rör sig, så är det ide att inte låta den lilla söta valpen tulta runt och jaga fjärilar halva dagen i trädgården t ex. Det är supergulligt, det är harmlöst - men det är det första synretade jaktbeteendet. Och det är första tillfället att under lugna, mjuka och enkla former lära valpen att jaga gör man bara med mattes/husses tillåtelse, och att man inte får svara på minsta synretning.
osv..