Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Tyvärr känns det som alla blandrasägare blir dragna över samma kam. Vi är oseriösa som inte kan ta vara på hundens behov. Hoppas att jag har fel och bara känner mig påhoppad när man läser tråd efter tråd om detta ämne.

Jag är själv blandras ägare och ser inte riktigt samma koppling? Jag ser snarare att folk ogillar blandrasavel som är oplanerad. De hatar inte mig för att jag köpt en blandras och de hatar inte min hund heller- så uppfattar jag det inte.

Jovisst, från hundägarens synvinkel. Men uppfödaren av en arbetande hundras kommer i en besvärlig situation. Om du inte tävlar/meriterar din hund så har uppfödaren inga bevis på att den parningen var lyckad. Uppfödaren kanske vill rekommendera dig att själv para hunden om den är bra, men vissa raser kräver arbetsmeriter för att få bli avelshundar. Som sagt, är man verkligt intresserad av en specifik hundras och dess egenskaper, då letar man vidare om man får ett nej, istället för att ta en blandras där det inte alls är säkert att just de egenskaper man är intresserad av slår igenom.

Att en hund tävlas är också en garanti för uppfödaren att hunden arbetas på ett sådant vis som hunden är menad till. Jag upplever att dessa krav oftast kommer i samband med köp av arbetsraser (jakt, bruks, vall etc.).

Personligen är jag glad att uppfödare sållar. Alla människor är inte lämpliga som hundägare och vissa är mindre lämpliga till vissa raser- du som uppfödare som känner till rasen och valparna individuellt vet vilka människor de kan tänkas passa ihop med.

knapp

Jag fattar verkligen inte varför det skulle vara oseriöst och sent att leta valp till sommaren i feb-mars. Kan nån förklara det oseriösa?? Jag har haft kontakt med uppfödare lång tid innan men svaret man får är ju att ja jag TROR den å den tiken löper UNGEFÄR då och det KANSKE blir parning om hannen är tillgänglig då, hör av dig när det närmar sig. Det är ju mycket som kan hända på vägen.

För övrigt var en av mina hundar tingad redan vid parning sas men den tjejen ångrade sig när han va 6 veckor typ och handpenningen skulle in.. då ringde uppfödaren mig som hon visste kunde vara intresserad och så var det med det. Kan inte riktigt se att jag är oseriös för det. Då är ju alla som svarar på valpannonser osv oseriösa blivande hundägare?

Nu gällde iaf mitt inlägg förstagångshundägare för rasen, som kommer 'sent' och letar hund. Iaf de jag vet som föder upp, oavsett ras, vill att förstagångsköparen ska bekanta sig med rasen, komma och träffa de vuxna hundarna osv, och noga tänka igenom och sätta sig in i sitt rasval. GIVETVIS kan man ha gjort det och ändå komma ett par månader innan, men jag förstår att många ändå kräver 'titta på rasen'-besök osv. Så det inte är ett 'det vore ju gulligt med en valp och lagom till sommaren när vi har semester och ras X är ju fin/söt/etc'

Jag är själv blandras ägare och ser inte riktigt samma koppling? Jag ser snarare att folk ogillar blandrasavel som är oplanerad. De hatar inte mig för att jag köpt en blandras och de hatar inte min hund heller- så uppfattar jag det inte.

Precis så ser jag det iaf. Har inget emot blandrasägare eller blandrashundar, men mycket emot medveten blandrasavel.

Jag erkänner att jag hade dålig koll på gh, jag har läst innan att dom kan rekomenderas som sällskapshundar då dom är väldigt trevliga individer, lugna inne och mer aktiva ute. Jag vet att att dom jaga hare men inte att dom var sååå jaktinriktade.
Det jag ville ha ut var hur andra beskrev sina gh. Vad som står i boken kan skilja mkt på vad olika ägare tycker om sin ras. Och detta har jag fått höra genom denna tråden också att det finns dom som har sina gh helt lösa på promenaderna utan problem mm.

Ja, men de föds inte sådana, och alla kan inte bli sådana. Men om man redan när de är valpar VET att man har en hund med en ras med mycket jakt i sig, så kan man redan från valpstadiet se till att uppfostra hunden på ett sätt där det tydligt framgår att jaga är INTE tillåtet. Och då ökar chansen markant att man slipper problem som vuxen, och har just en sådan hund som kan gå lös.

För att en greyhound går lös, det kan bero på en av två saker eller kombinationen av detta:

1. Det är en hund som inte är så intresserad av att jaga alt är väldigt lättfostrad

2. Det är en hund vars ägare lagt ner timme ut och timme in med blod, svett och tårar för att nå dithän att hunden kan gå lös

De flesta greyhoundägare jag vet lägger tidigt ner stort jobb på att kontrollera jaktlusten. Då får man oftast också trevliga hundar som kan gå lösa.

Och det är SÅDANA saker som gör det är så viktigt inte bara titta på vad andra UPPNÅTT med sina hundar, utan hur var VÄGEN DIT.

Alla min pappas riesen har hållit sig på gården, varit otroligt lydiga och lättsamma, mycket barnkära med ett undantag osv. Det innebär inte att riesen är en ras som inte är intresserad av att pysa på äventyr, är lättfostrade och följsamma och enkla att träna lydnad med och generellt är barnälskande nallebjörnar. Men man kan lätt tro det när man sett 7 riesen i rad vara som stöpta ur samma form.

Men formen är just träningen i unga år. Och det är i unga år det är viktigt att veta vad man enligt rasbeskrivningen kan få i kopplet om 3 år när hunden är vuxen och klar. Och se till att ta med det i träningen.

Om man har en gh eller gh-korsning t ex, som man INTE vill ska jaga allt som rör sig, så är det ide att inte låta den lilla söta valpen tulta runt och jaga fjärilar halva dagen i trädgården t ex. Det är supergulligt, det är harmlöst - men det är det första synretade jaktbeteendet. Och det är första tillfället att under lugna, mjuka och enkla former lära valpen att jaga gör man bara med mattes/husses tillåtelse, och att man inte får svara på minsta synretning.

osv..

Att en hund tävlas är också en garanti för uppfödaren att hunden arbetas på ett sådant vis som hunden är menad till. Jag upplever att dessa krav oftast kommer i samband med köp av arbetsraser (jakt, bruks, vall etc.).

Personligen är jag glad att uppfödare sållar. Alla människor är inte lämpliga som hundägare och vissa är mindre lämpliga till vissa raser- du som uppfödare som känner till rasen och valparna individuellt vet vilka människor de kan tänkas passa ihop med.

Men alla kan ju inte vilja tävla? Hundarna mår inte sämre om dom inte tävlas heller för den delen. Det blir ju himla svårt för en helt vanlig hundmänniska att köpa den rasen man vill ha om alla säljs bara till sånna som ska prestera. Då blir det ju blandras köp istället..

Jag anser mig vara en jättebra hundägare trots att jag inte tävlat min hund. Jag tränar på BK och jag aktiverar henne så hon är nöjd. Jag vill inte ha en liten hund utan en stor. Vad ska jag ha för sällskapsras då?

KL

Såg precis en annons om valpar....

Rottis/golden/dalmatiner

Kan inte vara någon superblandning heller....

Om jag skulle ha skaffat en annan hund(renrasig)vad tycker ni skulle ha passat?
Mina drömhund:
Medelstor, helst mot det mindre hållet men inte för liten man ska känna sig säker när man är ute på kvällen.
Lagom vaktig, ska säga till ganska ordentligt.
Aktiv ute.
Lugn inne (soffpotatis)
Lättlärd till lydnads träning ej tävling.
Passa i familj.
Gårdshund lös med hästar, katt.

Vad blir detta för ras?

KL

Såg precis en annons om valpar....

Rottis/golden/dalmatiner

Kan inte vara någon superblandning heller....

Om jag skulle ha skaffat en annan hund(renrasig)vad tycker ni skulle ha passat?
Mina drömhund:
Medelstor, helst mot det mindre hållet men inte för liten man ska känna sig säker när man är ute på kvällen.
Aktiv ute.
Lugn inne (soffpotatis)
Passa i familj.
Gårdshund lös med hästar, katt.

Vad blir detta för ras?

Jag måste tänka en stund, försöker tina upp efter att ha stått i stallet med hovis i 3 h, men INGEN av de raser som ingår i din blandning är ens med på listan faktiskt.

Återkommer när jag tinat upp.

Bra beskrivet, tack!

Självklart jobbar man redan nu när hon är valp på att inte tillåta jakt på något sätt.

Jag har dock funderat några dagar på detta med att kasta boll, detta är ju jakt. Borde man strunta i detta eller göra det under kontrollerade former?
Är så glad att få en hund som går att kasta boll med, våran förra golden tyckte att det var väldigt onödigt att springa efter boll och komma tillbaka med den.

men inte för liten man ska känna sig säker när man är ute på kvällen.
Aktiv ute.
Lugn inne (soffpotatis)
Passa i familj.

Vad blir detta för ras?
Pepparsprej eller självförsvarskurs o möjligtvis en hulk.

Hur seriöst är det att skaffa valp om man ska jobba heltid samtidigt? Det är väl normalt att skaffa valpen när man har semester för att kunna ge den tid som krävs i början.

Jag är nog oseriös då:cool: Leia var jag iofs hemma med i 2 veckor, sedan dess har vi jobbat (hunden med på jobbet). Nya vovven jag väntar på kommer jag vara hemma 1 vecka, sen ska hon få följa med. Jag känner mig inte speciellt oseriös och Leia är en väl fungerande hund som ÄLSKAR att gå till jobbet.

Hur många gånger läser du att en bc har anfallit och bitit ett barn i tidningen, hur många mer gånger läser du inte om pb och rottis mm som har gjort anfall dock många gånger utomlands men även i sverige. Jag har i alla fall läst flera gånger om bitna och anfallna barn av "faligare" raser.....
Vad man läser i tidningar stämmer sällan överens med sanningen, här har du lite länkar:

http://www.dogbitelaw.com/breeds-causing-DBRFs.pdf

http://www.dogbitelaw.com/PAGES/statistics.html

http://www.dogbitelaw.com/PAGES/statistics.html#Thedogsmostlikelytobite

Har inte kollat innehåll o länkar i de två sista, men den första är den enda erkända korrekta vetenskapliga studien i ämnet.

Bra beskrivet, tack!

Självklart jobbar man redan nu när hon är valp på att inte tillåta jakt på något sätt.

Jag har dock funderat några dagar på detta med att kasta boll, detta är ju jakt. Borde man strunta i detta eller göra det under kontrollerade former?
Är så glad att få en hund som går att kasta boll med, våran förra golden tyckte att det var väldigt onödigt att springa efter boll och komma tillbaka med den.

Jag kastar egentligen aldrig boll med valpar/unghundar så jag är nog inte rätt person att svara. Jag kastar bara med de som behöver få mer föremålsintresse, dvs de som INTE är så intresserade. De som ÄR intresserade låter jag bli på.

Unga herrn här ÄLSKAR om man kastar saker. Jag kan nån gång i veckan kasta en - två gånger åt honom som superbelöning. Helt enkelt för han är så intresserad, och det är så lätt att dels det blir stressande, och dels det blir en fixerad hund.

Däremot använder jag bollen rejält mycket som störning, i 'nej' träning osv under tidens gång. Jag brukar kasta bollar kors och tvärs under platsliggning, när han är förbjuden att hämta dem, enbart för de är så frestande. Jag kan också under fotgående skicka iväg en boll rakt ut i skogen och kräva att han inte mer än tittar efter den, sen går vi vidare och han ska skita i den.

Så, jakt eller ej (där spelar det ingen roll om du gör det rätt, dvs hunden ska VÄNTA på kommando INNAN den får springa efter) - de bollintresserade/pinnintresserade/etc de får i princip minimal kastning, men däremot lära sig att INTE springa efter. De icke intresserade där kastar jag snudd på armarna ur led periodvis.

Men man behöver inte förbjuda en jaktintresserad hund att jaga - tvärtom. Men det ska vara på DITT initiativ och DINA villkor, alltid. Tänk på LC hundarna, de vet när de får jaga och inte får jaga.

varför kastar du inte boll till en bollintresserad valp?

SOm jag skrev: det är så lätt att dels det blir stressande, och dels det blir en fixerad hund.

Däremot, jag kastar som sagt, händer 1 -2 gånger/vecka, och jag tränar gärna apport etc. Dvs valp sitta, vänta, matte kasta, valp vänta, matte ge kommando - valp hämta.

Men inte 'kasta boll', dvs matte kastar - valp hämtar, matte tar emot, matte kastar (medan valpen studsar X bit från matte alt tjuvstartar eller liknande)

De får leka nästan hur mycket (så länge det inte börjar gräns mot besatthet) med leksaksbollar på egen hand etc dock. Har en vidring kongboll modell rugbyboll med ett otäckt gällt, psykosframkallande pip här, stor favorit, kan man roa sig med länge och väl om man är ung och bollkär. Har jag märkt ;)

Men jag är ingen bollkastarmaskin. Nu är herrns föremålsintresse så stort att vi tränar apport med just apportbock, men annars brukar jag ha en speciell boll/leksak/vad hunden nu föredrar till det. Men då är det träning, och inte 'vi leker kasta sak-leken'

--------------------------------------------------------------------------------

Det är mycket möjligt att en eller flera av dina hundar har uppvisat ofullständiga vallanlag, utan att du lagt märke till det.

På den frågan svarar jag NEJ. INGEN av mina har visat vallanlag..det enda som min nuvarande visat är boll o pinntokighet och det är inte blandisens problem utan både bc o sch kan vara såna...dock så har jag stävjat det och det är inget problem för oss längre.
Alla som träffat mina hndar kan intyga att ingen ens provat valla....varför vet jag inte om "alla" andra har det problemet...Jag anser mig inte så korkad heller att jag inte märker det.

På den frågan svarar jag NEJ. INGEN av mina har visat vallanlag..det enda som min nuvarande visat är boll o pinntokighet och det är inte blandisens problem utan både bc o sch kan vara såna...dock så har jag stävjat det och det är inget problem för oss längre.
Alla som träffat mina hndar kan intyga att ingen ens provat valla....varför vet jag inte om "alla" andra har det problemet...Jag anser mig inte så korkad heller att jag inte märker det.
Extremt vanligt bland understimulerade Vall o Herdehundar, men det visste du förstås redan?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka