Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Ibland har jag även funderat på skillnaden på priset, 3000kr el 10.000kr är också skillnad när man inte ska avla eller tävla och man vet ju inte vad man får för hund för 10-12000kr heller men bra stamtavla och friska föräldrar vet man och det är bra!

Priset är enligt mig ENDA anledningen folk köper blandrasvalpar.

Och vad får man för de där 10 000 kr? Tja.. I normalfallet:

En hund där generationer och åter generationer bakåt finns dokumenterat, dvs en möjlighet att välja BÅDE mentalt och fysiskt friska linjer.

En möjlighet att kontrollera föräldradjuren, se hur samma/liknande kombination slagit ut tidigare.

En hund vars föräldrar och förfäder oftast i någon form KONTROLLERATS av en oberoende person avseende exteriör (utställning eller exteriörbeskrivning)

En uppfödare som KAN sin ras, och kan bistå med råd och dåd kring valpen och sedan den vuxna hundens fostran, utfodring, hälsa osv. Svar på frågor längs vägen, oftast stöd när/om det krisar.

En hund med maximala förutsättningar att uppfylla de önskemål man har på den. Där man vet hyfsat vad den kommer få för temperament och företräden.

Om man köper blandras a 3000 kr får man däremot oftast inte mycket mer än en liten söt valp..

Då bör man helt klart ha sin hund kopplad när man inte litar på den eller kan hålla koll på den!
Nu tycker jag det är MINST lika viktigt att se till mänskigheten och barn i familjen. En pb som hugger är inte som vilken hund som helst som hugger.
Jag menar att om jag skulle ha haft en sådan i stället hade det inte blivit bra och med den inställningen hade det kunna gå illa. Jag har inte kunskap att äga en sån hund och då blir det farligt....
Men du anser dig, trots ursprungsinlägget, ha kunskap att äga denna blandningen?

Tja, finns lixom inte så mycket att tillägga.

För mig var det inte priset...

Hund 1:
Fick jag i studentpresent av en kompis för jag hade hennes hane när tiken valpade..
Kände både föräldrarna väl o valparna var resultat av slarv men alla fick bra hem o idag är hunden 14 år.

Hund 2
Träffade hans storebror o tyckte det var en superfin hund, av en händelse så hade uppfödaren tagit en kull till, så jag köpte en för 5000:-
En underbar o snäll hund som just nu fått ett nytt hem hos en bra familj, han är 10 år.

Vill inte tala för blandras avel alls, utan bara påpeka att det inte alltid handlar om pengar, utan som i detta fallet så gillade jag föräldrarna/ bror :)

För mig var det inte priset...

Hund 1:
Fick jag i studentpresent av en kompis för jag hade hennes hane när tiken valpade..
Kände både föräldrarna väl o valparna var resultat av slarv men alla fick bra hem o idag är hunden 14 år.

Hund 2
Träffade hans storebror o tyckte det var en superfin hund, av en händelse så hade uppfödaren tagit en kull till, så jag köpte en för 5000:-
En underbar o snäll hund som just nu fått ett nytt hem hos en bra familj, han är 10 år.

Vill inte tala för blandras avel alls, utan bara påpeka att det inte alltid handlar om pengar, utan som i detta fallet så gillade jag föräldrarna/ bror :)

Första fallet gills inte, du fick hunden i present. Den andra kan jag gå med på inte var för pengarna då, men du är i en klar minoritet där =)

Jag är lika rabiat mot lösspringande, jagande hundar vare sig de är blandraser eller kan spåras tillbaka till Kung Tut! Och vill man inte arbeta med sin hund ska man (enligt mig) inte ha bruks- eller jakthundar vare sig de är blandade eller renrasiga... Jag är mer misstänksam mot människor som skaffar Rotweiller för att de är snygga, än mot människor som har korsningar av sällskapshundar.

Grejen är också att man måste ha lite tarmar i skallen och fundera på vilken hundhållning man själv vill stödja genom att handla valp. Jag tror inte på att köpa korsningar på annons på t.ex. Blocket. I de flesta fall är det kanske OK, men genom att köpa dessa fyrvägskorsningar öppnar man möjligheten för människor med rymliga samveten att bedriva puppy mills.

Priset är enligt mig ENDA anledningen folk köper blandrasvalpar.

Hade du möjligen sagt "många" hade jag kunnat hålla med. För så är det förmodligen i många fall. Men när du skriver att det "enda" med tydliga bokstäver, blir jag faktiskt irriterad. Jag har två blandraser som jag nämnt tidigare i tråden. Det har INGET med priset att göra! Så ditt påstående stämmer inte.

*skäms på dig* för att dra alla över en kam.

Jag tycker jag har tillräcklig kunskap att kunna ta hand om min blandras på bästa sätt, det är ingen pittbull i alla fall och ingen rottis.....

Det KAN gå lika illa som med våran förra golden som ska vara sånna underbara familjehundar, han VAR underbar tills det kom barn in i våra liv!

Det kan gå lika bra som det gjort med vår bc/shä korsning hon är alltid underbar!!!

*KL*

ANg pengarna btw, och det här är INTE riktat mot Humelibumlan ;) så jag brukar fråga blandrasägare som köpt valp på annons utan att ha så mkt koll, om de hade köpt exakt samma hund om den kostat som en rashund. 8 av 10 säger nej, det hade ju varit ett överpris. Fast de köpte givetvis inte valpen för den var billigare än en renras..

De 2 som säger ja, de gör det med motiveringen att 'de föll pladask för valpen'. Om man då frågar om de RINGT på annonsen om priset i annonsen hade varit samma som för renras. Då svarar de också nej.

Dvs, än så länge så INGEN av de blandrasägare jag frågat som köpt valp, hade varit intresserade om blandisen kostat som renras. Men samtliga förnekar det var pengarna som gjorde de köpte blandras ;)

Jag har ju haft blandras, en pappis/cavalier. Köpt med eftertanke och hundkunnande osv. Men jag tänker inte förneka att pengarna var det som avgjorde att det ringdes på annonsen, och åktes och tittade på raringarna. 13 år gammal Alex sparade varenda krona för att kunna köpa en EGEN hund (familjen haft hund i många år). 4000 kr hade jag skrapat ihop (på en månadspeng på 200 kr..), men det var ju bara hälften av vad som behövdes, en renras låg då på cirkus 7 - 8000 kr. Jag visste vad jag ville ha för typ av hund även om jag kunde tänka mig lite olika raser, och mina föräldrar visste vad de ansåg var lämpliga raser för en första 'egenhund' åt mig. Och jag sparade och sparade..

Sen ringde mamma (och blev lomhörd för resten av dagen) och sa att vi skulle åka och titta på en valp efter hon jobbat. Jag skrek rakt ut av lycka. Det var en blandras som sagt, men av två av de raser som stod på 'listan', och ffa från en seriös uppfödare med dubbelras, som råkat ut för ett misstag (och inte ville avliva friska valpar). Och valparna kostade 1000 kr/styck. Hade de INTE gjort det, hade det inte ringts.

Så även om det får anses vara ett mycket seriöst blandrasköp, så nyckeln att det blev blandras och inte renras var PRISET.

Lyckligtvis blev det en ypperlig korsning, en ypperlig förstahund till mig och en solskenshistoria som varade i nästan 14 år. Men som sagt - nog fan var det pga priset det blev blandras och inte renras =)

Hade du möjligen sagt "många" hade jag kunnat hålla med. För så är det förmodligen i många fall. Men när du skriver att det "enda" med tydliga bokstäver, blir jag faktiskt irriterad. Jag har två blandraser som jag nämnt tidigare i tråden. Det har INGET med priset att göra! Så ditt påstående stämmer inte.

*skäms på dig* för att dra alla över en kam.

Ber om ursäkt. Jag använder 'folk' som benämning för 'kreti och pleti', dvs majoriteten, jag skriver 'man' när jag verkligen vill dra med alla. Men det framgick inte, och jag förstår om du kände dig trampad på.

Så för att förtydliga, byt ut folk mot majoriteten.

Priset är enligt mig ENDA anledningen att majoriteten köper blandrasvalpar.

Jag tycker jag har tillräcklig kunskap att kunna ta hand om min blandras på bästa sätt, det är ingen pittbull i alla fall och ingen rottis.....

Det KAN gå lika illa som med våran förra golden som ska vara sånna underbara familjehundar, han VAR underbar tills det kom barn in i våra liv!

Det kan gå lika bra som det gjort med vår bc/shä korsning hon är alltid underbar!!!

Fast, inte för att vara elak, men du har tillräcklig kunskap hurdå menar du? Du har en blandning med 12.5% av en ras du inte hade en enda ANING om vad det 'är för något'. Du visar ju i tråden verkligen noll koll på greyhound. Vilket i sig inte är förbjudet, men om man köper en greyblandning är väl det minsta man bör ha kunskap om att greyhound är en renodlad, renavlad jakthund, som jagar med syn, och vad denna jakt ursprungligen togs fram för (fällande hetsjakt).

På samma sätt som man bör veta vad en JRT har för bakgrund (grythund) om man köper en JRTblandning, och vad som kännetecknar en grythund (ettrighet, envishet, mod t ex)

Det är klart att det kan gå bra och det önskar vi alla hundmänniskor varandra hoppas jag-

Att vi och hundarna får ha det på det bästa möjliga sätt. Men, det är oerhört viktigt med att göra ordentlig research. Om du inte gjorde ett väl planerat köp, måste du inse det. Du måste du börja nu. Det utesluter och ger dig möjligheten att konfrontera en hel del problem som alltid kan dyka upp framöver. Att äga hund innebär ett stort ansvar, speciellt om man också införskaffat en hund som är korsning av flera raser. Det är A och O att lära känna de respektive raserna och på så vis kunna läsa din hunds anlag. Så att du är förberedd på vad din hund kan komma att förväntas av dig och vad du kan förvänta av den.

Även om din hund inte är en rottis eller PB så ger detta ingen garanti för att de inte kan orsaka skada.

Senast ändrad:

Jag erkänner att jag hade dålig koll på gh, jag har läst innan att dom kan rekomenderas som sällskapshundar då dom är väldigt trevliga individer, lugna inne och mer aktiva ute. Jag vet att att dom jaga hare men inte att dom var sååå jaktinriktade.
Det jag ville ha ut var hur andra beskrev sina gh. Vad som står i boken kan skilja mkt på vad olika ägare tycker om sin ras. Och detta har jag fått höra genom denna tråden också att det finns dom som har sina gh helt lösa på promenaderna utan problem mm.

Sjävklart kan även min orsaka skada men vilken hund kan inte det. Jag ansåg mest vilken hund som för mig kan orsaka mest skada och vilken som löper störst risk att orsaka stor skada.....

Sjävklart kan även min orsaka skada men vilken hund kan inte det. Jag ansåg mest vilken hund som för mig kan orsaka mest skada och vilken som löper störst risk att orsaka stor skada.....
Vilka hundar löper mest risk att orsaka stor skada?
Förklara gärna med fakta o länkar till referenser.

mvh

Hur många gånger läser du att en bc har anfallit och bitit ett barn i tidningen, hur många mer gånger läser du inte om pb och rottis mm som har gjort anfall dock många gånger utomlands men även i sverige. Jag har i alla fall läst flera gånger om bitna och anfallna barn av "faligare" raser.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka