Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När jag planerar ny valp så sker det långt före parningen, o jag ser till att ha semester sparad så att jag typ ett år innan kan preliminärbestämma med arbetsgivaren om kommande semester.Suck, jag förstår inte varför jag ger mig in i det här öht. Måste man få spydiga svar här på hund så fort man skriver i en sån här tråd. Känns väldigt tråkigt![]()
Men hur menar du med att det var seriöst att hon ville ha valpen på sin semester? Hon ville ha tid hemma med sin nya valp och det hade hon när hon hade semester. Det var ju inte en uppfödare hon kontaktade.
Offermentaliteten har en tendens att råda, inte bara på detta forumet, tyvärr.Jag har då inte taggarna utåt.Och jag tycker att det är viktigt att man försöker gå ifrån det personliga (som kan fungera som exempel) till det generella. Annars kommer man ju ingen vart i diskussionen. Tyvärr verkar blandraser vara ett känsligt ämne för blandrasägare här på forumet. Jag tycker att jag har sett mindre av dessa stora reaktioner när rasavel diskuteras av renrasägare.
Ja som jag skrev förrut att klart uppfödaren har rätt att ställa kra, försökte bara förklara att ibland finns det andra skäl till att man väljer blandras.
Man kan väl vara intresserad av att träna hemma, aktivera hunden hemma utan att just tävla? Man kan väl utnyttja rasens egenskaper utan att visa upp den på tävling? Om jag är en aktiv människa ska jag väl inte behöva köpa en sällskapshund för att jag inte vill tävla?
Jovisst, från hundägarens synvinkel. Men uppfödaren av en arbetande hundras kommer i en besvärlig situation. Om du inte tävlar/meriterar din hund så har uppfödaren inga bevis på att den parningen var lyckad. Uppfödaren kanske vill rekommendera dig att själv para hunden om den är bra, men vissa raser kräver arbetsmeriter för att få bli avelshundar. Som sagt, är man verkligt intresserad av en specifik hundras och dess egenskaper, då letar man vidare om man får ett nej, istället för att ta en blandras där det inte alls är säkert att just de egenskaper man är intresserad av slår igenom.
Suck, jag förstår inte varför jag ger mig in i det här öht. Måste man få spydiga svar här på hund så fort man skriver i en sån här tråd. Känns väldigt tråkigt![]()
Men hur menar du med att det var seriöst att hon ville ha valpen på sin semester? Hon ville ha tid hemma med sin nya valp och det hade hon när hon hade semester. Det var ju inte en uppfödare hon kontaktade.
När jag planerar ny valp så sker det långt före parningen, o jag ser till att ha semester sparad så att jag typ ett år innan kan preliminärbestämma med arbetsgivaren om kommande semester.
Att i feb/mars söka valp till årets semester är väl något i senaste laget, oavsett ras.
Så man får enligt dig, inte påpeka det uppenbara?
Offermentaliteten har en tendens att råda, inte bara på detta forumet, tyvärr.
Det är sånt här jag menar.. Vart ligger det nödvändiga i den här kommentaren?
Det är sånt här jag menar.. Vart ligger det nödvändiga i den här kommentaren?
Min svägerska skulle köpa en Tollare, hon var helt inne på det och letade med ljus och lykta efter en sån hund och bra uppfödare. Alla dom uppfödare hon var i kontakt med krävde att hon skulle ställa/tävla/resa på valpträffar osv. Hon fick ingen chans att ens ställa sig i kö för att köpa valp. Varför? Jo hon var inte intresserad av att tävla öht, hon ville inte känna sig tvungen att åka 50mil för en valpträff. Det slutade ju med att hon köpte sig en tollare blandis istället. Sånt känns ju också trist...
Vad var det som var så nödvändigt med din "man måste vara övertydlig" kommentar?
Vad yrar du om?KL
Åh gud jag trodde jag var sämst i världen med min lilla blandras valp som disskutionen börja med.... Nu vet jag att jag inte är den enda sämsta i världen som har blandrashund - tack!
KL
Åh gud jag trodde jag var sämst i världen med min lilla blandras valp som disskutionen börja med.... Nu vet jag att jag inte är den enda sämsta i världen som har blandrashund - tack!