Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Fast om man verkligen vill ha en specifik ras, så köper man inte en blandras bara för att några uppf. nekat eftersom man inte uppfyller deras krav kan jag tycka..

Då väntar man, håller ögon och öron öppna i väntan på att rätt tillfälle och hund dyker upp.

Suck, jag förstår inte varför jag ger mig in i det här öht. Måste man få spydiga svar här på hund så fort man skriver i en sån här tråd. Känns väldigt tråkigt :(

Men hur menar du med att det var seriöst att hon ville ha valpen på sin semester? Hon ville ha tid hemma med sin nya valp och det hade hon när hon hade semester. Det var ju inte en uppfödare hon kontaktade.
När jag planerar ny valp så sker det långt före parningen, o jag ser till att ha semester sparad så att jag typ ett år innan kan preliminärbestämma med arbetsgivaren om kommande semester.
Att i feb/mars söka valp till årets semester är väl något i senaste laget, oavsett ras.

Jag har då inte taggarna utåt. :laugh: Och jag tycker att det är viktigt att man försöker gå ifrån det personliga (som kan fungera som exempel) till det generella. Annars kommer man ju ingen vart i diskussionen. Tyvärr verkar blandraser vara ett känsligt ämne för blandrasägare här på forumet. Jag tycker att jag har sett mindre av dessa stora reaktioner när rasavel diskuteras av renrasägare.

Jag har då inte taggarna utåt. :laugh: Och jag tycker att det är viktigt att man försöker gå ifrån det personliga (som kan fungera som exempel) till det generella. Annars kommer man ju ingen vart i diskussionen. Tyvärr verkar blandraser vara ett känsligt ämne för blandrasägare här på forumet. Jag tycker att jag har sett mindre av dessa stora reaktioner när rasavel diskuteras av renrasägare.
Offermentaliteten har en tendens att råda, inte bara på detta forumet, tyvärr.

Ja som jag skrev förrut att klart uppfödaren har rätt att ställa kra, försökte bara förklara att ibland finns det andra skäl till att man väljer blandras.

Man kan väl vara intresserad av att träna hemma, aktivera hunden hemma utan att just tävla? Man kan väl utnyttja rasens egenskaper utan att visa upp den på tävling? Om jag är en aktiv människa ska jag väl inte behöva köpa en sällskapshund för att jag inte vill tävla?

Jovisst, från hundägarens synvinkel. Men uppfödaren av en arbetande hundras kommer i en besvärlig situation. Om du inte tävlar/meriterar din hund så har uppfödaren inga bevis på att den parningen var lyckad. Uppfödaren kanske vill rekommendera dig att själv para hunden om den är bra, men vissa raser kräver arbetsmeriter för att få bli avelshundar. Som sagt, är man verkligt intresserad av en specifik hundras och dess egenskaper, då letar man vidare om man får ett nej, istället för att ta en blandras där det inte alls är säkert att just de egenskaper man är intresserad av slår igenom.

Jovisst, från hundägarens synvinkel. Men uppfödaren av en arbetande hundras kommer i en besvärlig situation. Om du inte tävlar/meriterar din hund så har uppfödaren inga bevis på att den parningen var lyckad. Uppfödaren kanske vill rekommendera dig att själv para hunden om den är bra, men vissa raser kräver arbetsmeriter för att få bli avelshundar. Som sagt, är man verkligt intresserad av en specifik hundras och dess egenskaper, då letar man vidare om man får ett nej, istället för att ta en blandras där det inte alls är säkert att just de egenskaper man är intresserad av slår igenom.

Jag håller faktiskt med där. Är man en seriös uppfödare som VILL något specifikt med sin ras, vill man att hunden kommer till någon som ger hunden chansen inom det området. Annars ... kastar man väl pärlor för svinen, ursäkta uttrycket...!
För många uppfödare är det ett Livsverk att ta fram riktigt bra hundar och uppfödning är nåt man gör i generationer, inte bara en kull hipp som happ. Då vill man att valparna hamnar Rätt!

Suck, jag förstår inte varför jag ger mig in i det här öht. Måste man få spydiga svar här på hund så fort man skriver i en sån här tråd. Känns väldigt tråkigt :(

Men hur menar du med att det var seriöst att hon ville ha valpen på sin semester? Hon ville ha tid hemma med sin nya valp och det hade hon när hon hade semester. Det var ju inte en uppfödare hon kontaktade.

Sluta spela offer! Jag har inte varit spydig någonstans i det jag skrivit, det är helt vanliga rakt ställda frågor. Hur spydig är inte du när du drar till med att "man måste minsann vara övertydlig", är inte det översittarattityd om något? Sopa rent framför egen dörr innan du börjar peka ut folk som spydiga för du är då inte bättre själv.

Precis som ananya skrev, man måste se till helheten när man diskuterar. Det är extremt svårt att gå ner på individnivå. Dom flesta blandisarna jag har träffat har varit rätt jobbiga typer, men sedan finns det dom som varit helt underbara. Naturligtvis! Att det sedan generellt verkar som att folk har sämre erfarenhet av blandisar än att andra har bra är bara beklagligt.
Man kan inte rå för vad man erfarat och det är bara just det man själv kan utgå ifrån, har man sämre erfarenhet av blandisar och blandisuppfödare får man alltid höra att man är "elak" eller "fin i kanten". Hur tröttsamt tror du inte att det är?

När jag planerar ny valp så sker det långt före parningen, o jag ser till att ha semester sparad så att jag typ ett år innan kan preliminärbestämma med arbetsgivaren om kommande semester.
Att i feb/mars söka valp till årets semester är väl något i senaste laget, oavsett ras.

Vilken tur att det fungerade för dig, nu har inte hon ett sånt jobb så att hon kan spara eller välja semester. Utan hon har sina semesterveckor på bestämd tid.

Vem har dessutom sagt nåt om feb/mars?

Offermentaliteten har en tendens att råda, inte bara på detta forumet, tyvärr.

Det är sånt här jag menar.. Vart ligger det nödvändiga i den här kommentaren?

Min svägerska skulle köpa en Tollare, hon var helt inne på det och letade med ljus och lykta efter en sån hund och bra uppfödare. Alla dom uppfödare hon var i kontakt med krävde att hon skulle ställa/tävla/resa på valpträffar osv. Hon fick ingen chans att ens ställa sig i kö för att köpa valp. Varför? Jo hon var inte intresserad av att tävla öht, hon ville inte känna sig tvungen att åka 50mil för en valpträff. Det slutade ju med att hon köpte sig en tollare blandis istället. Sånt känns ju också trist...

Och hade hon istället tagit lite mer tid på sig hade hon fått sin tollare. Men man kan inte med en lång kravlista komma och tycka 'vill ha en valp strax'.

Men inte är det något problem att få köpa en hund bara för att man inte vill ställa/tävla. Pappa är likadan, helt ointresserad av 'sånt där'. Vilket gör att han, trots över 40 års erfarenhet av rasen, blir nekad av vissa kennlar. Men det finns nog med kennlar som tycker det är okej, huvudsaken är att hunden får ett bra, aktivt hem. Men det är rena turen att komma 'en kvart innan' (3 mån ÄR en kvart vad gäller valpplanering) och hitta rätt hund.

Sen kan det gå med, men då har man som sagt haft tur. Men som när pappas gamla tik fick tas bort (i maj), och han plötsligt skulle leta valp, så förväntade han sig ju inte att direkt hitta en (tik)valp, även om det givetvis hade varit det bästa. Men var helt inställd på att få vänta. Hanar var inga större problem att skaka fram några obokade för lev under sommaren, men tikar. Det var ungefär två kullars kölista. Nu hade han just tur, en person som tagit sin första kull (efter meriterad tik osv, har numera kennelnamn), och fått 9 tikar i kullen, hade en tik kvar, för leverans i juni.

Det var mest jag som ringde, pappa var lite (host..) under isen efter förlusten av gammelhunden, och jag ägnade nog sammanlagt två hela dygn (dvs 48 h totalt, men inte i ett svep givetvis) åt att lusläsa annonser, kontakta kennlar/uppfödare, bli vidarebefodrad, ringa vidare, maila osv. Och hade tillslut tur. Och visst, vissa sa tvärt nej till icke bruksaktiva hem, andra ville prompt det skulle ställas osv. Men det är bara att fortsätta, ställa sig i kö etc.

En förstagångsägare för rasen som kommer 3 mån innan och vill ha valp,s pec om det inte är pga plötslig förlust av tidigare hunden eller så, nekar nog de flesta uppfödare faktiskt, utställnings/tävlingsintresse eller ej.

Vad var det som var så nödvändigt med din "man måste vara övertydlig" kommentar?

Om du tog illa upp iom den kommentaren så ber jag om ursäkt. Den var inte särskilt nödvändig det kan jag hålla med om.

Jag tog inte illa upp! Det handlade mer om att du skulle peka ut andra som spydiga när du själv var det. No hard feelings.

Nä det är helt sant.
Det är ju inte mig det handlar om så jag vet inte heller hur länge hon var på jakt så det kanske är som du säger.

Greyhounds jaktbeteende innebär att sådana blandningar är minst lika stora problem ur djurskyddssynpunkt som PB. Det brukar ju iofs inte hundägaren lida av... men vi som inte gillar hetsjakt på rå eller hare tar rätt illa vid oss. Det gör också de som måste avsluta djurens lidande (en bekannt hittade den jagade älgkalven vid liv TRE dagar efter att greyhounden slitet upp buken på den...)

RÅdjur och hare är illa nog. Än värre (inte ur djurskyddssynpunkt kanske, men däremot ur en massa andra synpunkter) när det är en liten hund eller en katt som anses som bytet.

Nu är de flesta greys som sagt inte blodtörstiga mördarhundar som har ihjäl allt i sin väg, men de har mer eller mindre jaktinstinkt, och man MÅSTE vara medveten om det, och på det sätt som krävs (olika för olika hundar, vissa 'räcker' det med träning, andra stavas det koppel och munkorg) förhindra att det sker en olycka.

Men om man blandar en grey med en ras med lite 'skarpare/hårdare kynne', och få mentaliteten därifrån men greyhoundens jaktinstinkt, så kan man plötsligt fått en 'blodtörstig mördarhund' med lite felhantering.

Vi skämtade härhemma förutom om hur en korsning grey/riesen skulle bli. Om man får plocka valfria delar så förutom att den rent estetiskt nog skulle se FÖRJÄVLIG ut, så skulle det kunna bli rätt bra och trevligt. Vad man skulle med en sån korsning TILL däremot är en annan sak, men nu var det i teorin och på tankeleksplanet.

Samtidigt, så om man får de FRAMTRÄDANDE dragen i fel kombination - dvs greyhoundens snabbhet och jaktinstinkt, och riesens skärpa, vakt och trotsighet - då kan det bli en veritabel mördarhund mot 'allt som rör sig snabbare än slowmotion'. Och OM man skulle korsa de två (bevare oss väl) så att då sitta och hoppas att resp ras INTE ska nedärva sina karakteristiska drag känns ju helt galet. Nu VILL knappast nån ha en 'griesenhound' men OM man skulle springa på en sån korsning och köpa en sån valp så ska det ju isf vara FÖR ATT man vill ha en hund som är lite skarpare, vaktar och har det där lite trotsiga, samtidigt som man vill ha en blixtsnabb hund med hög preydrive.. *tappat svenska ordet... jaktinstinkt!'. Inte för man vill ha en snäll, mjuk och foglig hund (greyhoundens kynne) som inte jagar, vaktar lagom men har strävhårig päls t ex.

Förstår lite vad du menar.... ibland vill man inte tävla utan bara träna det man är intresserad av men sedan förstår man ju uppfödaren som vill visa upp sina hundar, svårt det där.... blir nog lätt en blandras då kanske i stället.

Ibland har jag även funderat på skillnaden på priset, 3000kr el 10.000kr är också skillnad när man inte ska avla eller tävla och man vet ju inte vad man får för hund för 10-12000kr heller men bra stamtavla och friska föräldrar vet man och det är bra!

Senast ändrad av en moderator:

KL

Åh gud jag trodde jag var sämst i världen med min lilla blandras valp som disskutionen börja med.... Nu vet jag att jag inte är den enda sämsta i världen som har blandrashund - tack!
Vad yrar du om?
Stor skillnad på att äga en blandis o att stödja oseriös blandrasuppfödning genom att sponsra fortsatt uppfödning!

Intressant läsning:
http://irkblog.wordpress.com/

Fö bor det en blandis hemma hos mig, högt älskad, ej köpt o ej skaffad som valp.

Då bör man helt klart ha sin hund kopplad när man inte litar på den eller kan hålla koll på den!
Nu tycker jag det är MINST lika viktigt att se till mänskigheten och barn i familjen. En pb som hugger är inte som vilken hund som helst som hugger.
Jag menar att om jag skulle ha haft en sådan i stället hade det inte blivit bra och med den inställningen hade det kunna gå illa. Jag har inte kunskap att äga en sån hund och då blir det farligt....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka