Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Håller med tidigare inlägg och att du måste haft otur eller fått tag på "fel" hundar för det är väldigt få bc jag har träffat som har varit så aggresiva. Men det finns undantag bland alla raser.....

Till de som räknar med att det är vissa procent av den ena eller andra rasen.. läs på om genetik. Första korsningen kan man räkna ut att det är 50/50, allt efter det är en gåta för man vet inte vilka gener som ärvts från vilken förfader. (Får spelet när jag ser att folk räknar med 5% ditten och 33% datten... helfel i grunden, visst det KAN vara så men då är det en ren slump).

TS, jag önskar dig all lycka till med din valp. Jag är helt för renrasavel i grunden men är ibland lite frågande till den ilskna inställningen en del har att "valpen kan få allt det negativa från alla raserna". Well, den kan få allt det negativa från mamma & pappa även om det är en renras.. Jag har bara ägt renras och har strålande exempel på hur en renras kan ta det sämsta från mamma & pappa. (Precis som det finns de som är FÖR böandrasavel som envisas med att valparna får det BÄSTA ur varje ras, lika knas det.)

Särskilt när det gäller korsningar tycker jag man ska se jättemkt till hur man upplever föräldrarna eftersom de är det enda man kan gå på när de själva är korsningar.

Nu är ju köpet gjort och det är bara att vänta och se hur hunden utvecklas och gå in i det med inställningen att det kommer gå med en del jobb, precis som alla hundar. Annars tror jag det är lätt att man tänker att hunden är så jobbigt för att korsningen är som den är etc. Har man väl köpt hunden är den ju en individ och alla individer har ups and downs, än är nog inte den perfekta hunden född. Än en gång, lycka till, förstår om du inte vill visa bilder här men det vore roligt att se.:)

(Ps. Imponerad att du hållit en så bra ton genom hela tråden. )

*kl*
Är det bara jag som tycker att mentaliteten är det MINSTA problemet i sammanhanget? En människa kan alltid anpassa sig utefter hundens mentalitet- får man en soffpotatis så aktiverar man hunden utefter det och får man ett energimonster så utgår man utifrån det. Det känns som att det är det lättaste att överkomma, det mesta går att träna.
Jag tänker däremot på alla sjukdomar som denna korsning kan tänka sig bära? Om jag ska vara logisk så har uppfödaren troligtvis inte röntgat föräldrardjuren och inte tidigare generationer heller. Inte testade för sjukdomar och ingen riktig sjukdomshistorik bakåt i leden. Med all sannolikhet så är de heller inte tävlade/tränade på någon nivå och det gör bara denna avel till total meningslös i mina ögon. VARFÖR ta valpar efter individer som inte för aveln framåt??
Jag har inget emot blandrasavel av testade, röntgade och meriterade föräldrardjur i välplanerad fason, men att korsa hundar för att föräldrarna är så trevliga och söta är ju korkat ur flera perspektiv.

Till TS: Jag talar av egen erfarenhet- inga fler buskavlade blandraser! Jag har grinat nog när hunden hamnade på akuten och nästan dog. Hundens mentalitet blir med största sannolikhet vad du gör den till, bara du är beredd att offra många stunder till att träna en jaktglad hund så är det ditt minsta problem.

Jag förstår vad du menar.... och håller med flera gånger om!
Om man tänker så här då, jag vill bara ha en sällskaps hund, bara träna för skojs skull och inte för tävling. Bör jag inte ha hund alls då, då jag inte för den rasen framåt i avels och utvecklings synpunkt om man pratar renrasigt. Eller missuppfatta jag kanske?

Tack för ett bra inlägg!

Jag håller med om allt du skrev och blev riktigt glad att få höra att även min kan bli trevlig utan att nerverdera henne direkt från början!
Och hon är underbar, SÅ lättlärd.

Det blev inga bilder... fungerade inte tyvärr. ska försöka senare om jag klarar det.

Senast ändrad av en moderator:

Vi har två blandras hanar, bröder i samma ålder som är blandning av Alaskan Husky & Laika plus att vi också har två "småhundar"- en JRT samt en dvärgspets. Fick en hel del kritik när jag "berättade" om mina blandraser på Bukefalos. Jag startade en tråd där jag eftersökte tips om hur folk "introducerat" sina valpar i en redan etablerad flock. Det var nämligen första gången jag hade valpar. Tidigare hade jag endast haft omplaceringshundar från 8 månader och uppåt i ålder. Det blev ganska snabbt en diskussion om en hel del annat än det jag efterfrågade. Jag fick istället "försvara mig". Det kan bli så här på Bukefalos eftersom vi är många som har fasta åsikter om allt och inget.

Olika åsikter är bra, men ibland uttrycker vi oss både ironiskt och onödigt istället för att hålla oss borta från trådar. Positivt är dock att vi lär oss att "tåla sådant". Ibland finns det en uns sanning, fast med dåligt framförande och då får man börja reflektera helt enkelt. Brukar dock inte ge mig in i direkta diskussioner om renras kontra blandras, eftersom de sällan inte leder någon vart enligt min egen åsikt på diskussionsforumet. Det blir lät "gliringar" åt båda hållen, och slutar med kaos som bara tar energi.

Jag har ingen erfarenhet alls av just de raser som du har i din valp. Och just för att jag har blandraser själv, stödjer jag inte alla korsningar och har för liten erfarenhet av avel för att kunna känna att jag kan tillföra något med det, oavsett blandras eller renras. Våra valpar var inte planerade från säljaren och vi kommer inte själv att avla på våra. De ska kastreras så fort de anses vara "mogna för det", eftersom vi endast är ute efter hårt arbetande och sällskapliga hundar. Vi hade letat hund en längre tid och allt eftersom vi tänkt, frågat, analyserat och gått igenom vad vi kan tänkas förvänta oss av hundarna samt vad vi kunde behöva förvänta oss av oss som hundägare, bestämde vi oss. Vi är seriösa hundmänniskor som arbetar hårt med våra hundar. Och jag har aldrig ångrat mina val.

Det är oerhört viktigt att vara förberedd, speciellt om man gör valet att införskaffa en blandras. I ditt första inlägg kändes det som att du inte förberett dig så mycket innan. Om det är sanning (rätta mig om jag har fel), så är det bara att börja nu! För oss var det viktigt att läsa mycket om de båda raserna, prata med folk som hade någon av raserna (två män hade också denna korsningen som drag/jakthundar ute på fjällen och vi fick både se film och höra historia) och se till pappan och mammans bakgrund. Vi hade inte skaffat dessa blandraser om vi inte kände mamman och pappan, plus hade god kontroll på information om de andra leden gällande sjukdom och mentalitet. Vi är inte ett dugg intresserade av utställning eller avel, men det är viktigt att alla våra hundar får vara friska i psyke och själ. JRT och Pomeranian är båda omplaceringshundar och jag vet genom det att det är mycket arbete bara att få stabil mentalitet från de förutsättningar som finns. Allt går inte att korrigera, men mycket gör det.

Jag kommer inte att lägga så stor tyngdvikt på att du just skaffat dig den här hunden. Du har valt din hund och har då ansvaret att läsa på, träna och ta hand om den på det sätt som du får fram passar den här bäst. Detta gäller oavsett hund. Att säga till dig att om det var oerhört dumt eller inte, eller ev "pajkasta" dig för valet ger dig verkligen inget! Att du frågar på Bukefalos ska bara vara ett stort plus!

Jag vet inte hur stor "undersökning" du gjorde innan, men om inte så är det bra att forska, forska forska och åter forska. Man får försöka ge de bästa förutsättningar och lära sig att se vad som är typiskt för din hund. Läs på, fråga och träffa andra hundar i de specifika raserna. Då kan du lättare se vilka drag som just din hund har och arbeta utifrån dem.

Lycka till! Och du? Fortsätt att alltid våga fråga!

Senast ändrad:

Jag förstår vad du menar.... och håller med flera gånger om!
Om man tänker så här då, jag vill bara ha en sällskaps hund, bara träna för skojs skull och inte för tävling. Bör jag inte ha hund alls då, då jag inte för den rasen framåt i avels och utvecklings synpunkt om man pratar renrasigt. Eller missuppfatta jag kanske?

Det som är viktigt är att använda bra hundar till avel. Vad du använder din hund för är inte relevant ur avelssynpunkt om du inte tänker avla på djuret. Men ska du avla på den måste den tillföra aveln någonting- bra friska gener som gynnar djuren och deras tilltänkta arbetsuppgifter. Hunden ska då ha meriter, friskhetsintyg och liknande.
Hundar som inte är bra avelsmaterial men som avlas på ändå är ett bakslag. Varför man avlar på sådana hundar vet jag inte, okunskap kanske?

Vet ej, men jag kan klart säga, att jag hellre blir påhoppad av en BC-typ av hund än en Rottis-typ.....

Jag skulle INTE vilja bli påhoppad av NÅGON hund! De har tänder och kan skada en rejält oavsett! Jag ser speciellt ingen skillnad på bc eller rottis- vill de så kan de. De är båda stora hundar.

Som sagt, jag har ju bara sett våra granngrey-hounds och antagligen sett dem när de har varit till sin fördel:laugh:Du verkar veta massor om dessa hundar så jag läste med stort intresse och eftersom jag har jämfört med min JR så tyckte jag givetvis de var så lugna och städade:laugh:Tycker de är väldigt vackra iaf och missar inte en chans att gosa med dem.

Håller med!
Border Collie är oerhört fina hundar när de får utlopp för sin energi och får göra det de är bra på (valla får, agility). Men när man blandar med dem kan den nog bli väldigt farliga hundar också.

Konstigt att mina bc korsningar inte blivit farliga då ......
Ibland undrar jag vad folk får alt ifrån

Vi har sett fler än två-tre bc-korsningar. Det är vad vi får saker ifrån. Man kan inte bara se till de hundar man själv haft utan för att förstå för-och nackdelar med en korsning måste man se till raserna generellt, inte individuellt.

Nä, jag vill heller inte bli påhoppad av någon hund alls, oavsett ras. Men de BC jag känner är i mina ögon rätt små och jag skulle helt klart kunna hålla en sådan ifrån mig utan att bli allvarligt söndersliten. En stor Rottistyp av hund skulle kunna ta ner mig med bara råstyrka och jag skulle inte ha en chans.
Jag har ävcen fått min, rejält stora, hanhund påhoppad av hundar i BCstorlek, och dem klarar han att freda sig mot. Rottishannen som rök på honom utan orsak fixade han däremot inte och hade inte ägaren funnits till hands hade det kunnat bli hemska skador.

Det som är viktigt är att använda bra hundar till avel. Vad du använder din hund för är inte relevant ur avelssynpunkt om du inte tänker avla på djuret. Men ska du avla på den måste den tillföra aveln någonting- bra friska gener som gynnar djuren och deras tilltänkta arbetsuppgifter. Hunden ska då ha meriter, friskhetsintyg och liknande.
Hundar som inte är bra avelsmaterial men som avlas på ändå är ett bakslag. Varför man avlar på sådana hundar vet jag inte, okunskap kanske?

Bra svar!

Min första tanke när jag läste inlägget var så simpelt som:
-Tror du verkligen att ALLA renrashundar duger till avel??:crazy:

Det kanske inte är en enda i en väl planerad ren ras kull, med riskit "fina" avelsdjur som bör gå vidare, slumpen kan mycket väl göra att två utställnings WW får riktigt "fula" avkommor.
Och precis lika väl(men inte lika ofta;)) kan två vanliga medelmåttor(pratar fortfarande RENRAS) skapa en världs stjärna.
Genetik är inte lätt.

Vi har sett fler än två-tre bc-korsningar. Det är vad vi får saker ifrån. Man kan inte bara se till de hundar man själv haft utan för att förstå för-och nackdelar med en korsning måste man se till raserna generellt, inte individuellt.

+ 1 :bow:

........

De BC jag känner är i normal Bc storlek, men de BC korsningar jag känner till, är rätt sås stora fakitskt.

Jag bodde tidigare granne med en SCH/BC och den hade nog tamejfan fått det sämsta av allt. Stor, aggressiv och totalt bäng i huvudet.
(precis som sin ägare iof)

Den attackerade helt oprovoserat våran bastardvalp. (JO vi var TRE som såg)
Tackar än en gång mig själv att hon hade täcke på sig då, annars hade hon troligtvis inte levt idag, efter att hunden bitit ett rejält grepp runt bröstet skakat henne med "dödsskaket". :crazy:
(ägaren sade sedan, att hennes gulliga hund minsann aldrig skulle göra något sådant. :cool:)

Och, nej, som av ett under, har hon inte fått några men av attacken. :bow:

Jag vet inte så mycket om dessa raser, men jag undrar lite om inte Benner senner är en ganska tung hund och hur blir det då om avkomman får tung typ med lust att röra sig o springa som en gh, klarar kroppen det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka