Sv: Vad blir det av detta....
Vi har två blandras hanar, bröder i samma ålder som är blandning av Alaskan Husky & Laika plus att vi också har två "småhundar"- en JRT samt en dvärgspets. Fick en hel del kritik när jag "berättade" om mina blandraser på Bukefalos. Jag startade en tråd där jag eftersökte tips om hur folk "introducerat" sina valpar i en redan etablerad flock. Det var nämligen första gången jag hade valpar. Tidigare hade jag endast haft omplaceringshundar från 8 månader och uppåt i ålder. Det blev ganska snabbt en diskussion om en hel del annat än det jag efterfrågade. Jag fick istället "försvara mig". Det kan bli så här på Bukefalos eftersom vi är många som har fasta åsikter om allt och inget.
Olika åsikter är bra, men ibland uttrycker vi oss både ironiskt och onödigt istället för att hålla oss borta från trådar. Positivt är dock att vi lär oss att "tåla sådant". Ibland finns det en uns sanning, fast med dåligt framförande och då får man börja reflektera helt enkelt. Brukar dock inte ge mig in i direkta diskussioner om renras kontra blandras, eftersom de sällan inte leder någon vart enligt min egen åsikt på diskussionsforumet. Det blir lät "gliringar" åt båda hållen, och slutar med kaos som bara tar energi.
Jag har ingen erfarenhet alls av just de raser som du har i din valp. Och just för att jag har blandraser själv, stödjer jag inte alla korsningar och har för liten erfarenhet av avel för att kunna känna att jag kan tillföra något med det, oavsett blandras eller renras. Våra valpar var inte planerade från säljaren och vi kommer inte själv att avla på våra. De ska kastreras så fort de anses vara "mogna för det", eftersom vi endast är ute efter hårt arbetande och sällskapliga hundar. Vi hade letat hund en längre tid och allt eftersom vi tänkt, frågat, analyserat och gått igenom vad vi kan tänkas förvänta oss av hundarna samt vad vi kunde behöva förvänta oss av oss som hundägare, bestämde vi oss. Vi är seriösa hundmänniskor som arbetar hårt med våra hundar. Och jag har aldrig ångrat mina val.
Det är oerhört viktigt att vara förberedd, speciellt om man gör valet att införskaffa en blandras. I ditt första inlägg kändes det som att du inte förberett dig så mycket innan. Om det är sanning (rätta mig om jag har fel), så är det bara att börja nu! För oss var det viktigt att läsa mycket om de båda raserna, prata med folk som hade någon av raserna (två män hade också denna korsningen som drag/jakthundar ute på fjällen och vi fick både se film och höra historia) och se till pappan och mammans bakgrund. Vi hade inte skaffat dessa blandraser om vi inte kände mamman och pappan, plus hade god kontroll på information om de andra leden gällande sjukdom och mentalitet. Vi är inte ett dugg intresserade av utställning eller avel, men det är viktigt att alla våra hundar får vara friska i psyke och själ. JRT och Pomeranian är båda omplaceringshundar och jag vet genom det att det är mycket arbete bara att få stabil mentalitet från de förutsättningar som finns. Allt går inte att korrigera, men mycket gör det.
Jag kommer inte att lägga så stor tyngdvikt på att du just skaffat dig den här hunden. Du har valt din hund och har då ansvaret att läsa på, träna och ta hand om den på det sätt som du får fram passar den här bäst. Detta gäller oavsett hund. Att säga till dig att om det var oerhört dumt eller inte, eller ev "pajkasta" dig för valet ger dig verkligen inget! Att du frågar på Bukefalos ska bara vara ett stort plus!
Jag vet inte hur stor "undersökning" du gjorde innan, men om inte så är det bra att forska, forska forska och åter forska. Man får försöka ge de bästa förutsättningar och lära sig att se vad som är typiskt för din hund. Läs på, fråga och träffa andra hundar i de specifika raserna. Då kan du lättare se vilka drag som just din hund har och arbeta utifrån dem.
Lycka till! Och du? Fortsätt att alltid våga fråga!