Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

/.../

Och det behöver inte vara en hare alla gånger, en blåsande plastpåse kan trigga nog så mycket. Just att de jagar med syn gör att det väcks av just synretning, och inte någon objektidentifikation. Utan det rör sig som ett byte - då är det nog det. Märks ju på både LC-hundarna och kappisarna, de går igång på synretningen, inte på vad det är som fladdrar runt =)

Hmm... det gör ju att risken för att hunden skall bli överkörd eller råka ut för någon annan olycka ökar markant. Jag tänker på hur mycket som kan fladdra när man rör sig i stadsmiljö.

Inte underligt att alla vinthundsägare jag mött i 99 fall av hundra har hundarna kopplade.

TS:

Lycka till med din valp, var mamman greyhound - eller läste jag fel?
Jag skulle satsa på mycket kontaktövningar med hunden så att hon förstår att hon skall vara med dig. vallhundsbeteendet i BC:n är också kopplat till en stark jaktlust, så jobba så mycket du kan med henne.

Hmm... det gör ju att risken för att hunden skall bli överkörd eller råka ut för någon annan olycka ökar markant. Jag tänker på hur mycket som kan fladdra när man rör sig i stadsmiljö.

Inte underligt att alla vinthundsägare jag mött i 99 fall av hundra har hundarna kopplade.

TS:

Lycka till med din valp, var mamman greyhound - eller läste jag fel?
Jag skulle satsa på mycket kontaktövningar med hunden så att hon förstår att hon skall vara med dig. vallhundsbeteendet i BC:n är också kopplat till en stark jaktlust, så jobba så mycket du kan med henne.

Japp. Om man kollar på amerikanska forum, där 'adopt a grey', dvs ta hand om en fd kapphund är stort, så ser man att det är otroligt kinkigt med det där. Adopteringsagenturen har krav på alltid, alltid kopplat på inhägnat område, och det finns ett otal skräckhistorier om hur hunden som fick gå lös från ytterdörren till bilen och alltid gjorde det prickfritt, efter åtta år smet för ngt triggade jakten, och blev överkörd etc.

Jag kan tycka det är att generellt låta det gå till extremer, men jag skulle aldrig ha en grey lös i stan - HUR hundraprocentig den än var/verkade. Om den så hemma gäspade om en hare skuttade förbi.

Man kan eg lita exakt lika mkt/litet på en grey som en annan hund med jaktinstinkt. Kruxet är dock farten. Det går så förbenat fort, och ofta hinner man inte reagera förrän det är försent.

Jag har haft grey i många år fram tills i januarri i år, och mina gick nästan alltid lösa hemma och även på främmande ställen om det var på landet. Men alltid i koppel i stan. Två av tre var helt pålitliga även med vilt, de kunde ibland dra iväg men bröt på inkallning. Den tredje var aldrig mer än 99%-ig. Kan tyckas som tillräckligt, men likförbaskat hade hon en av grannens kattungar på sitt samvete. En sån där enprocentsdag, hon som 'aldrig rymde', var väldigt väl tränad etc. Så jag slappnade av. Det var dumt, och enbart mitt fel.

En av de hundraprocentiga tog en kanin för mig, jag höll på att kasta ved, hundarna var lösa ute. En kaninhona hade rymt ur buren utan att jag visste det. Jag hör liv, och kallar in hundarna som kommer direkt, bara det att den ena hade kaninen i munnen. Det räckte med 15 sekunder.

Viktigt om man har en grey är förresten att vänja den vid små hundar redan som liten. Och vara försiktig vid småhundsmöten och ffa lek med små hundar. Mina bodde med katter och en liten hund, utan problem. Men jag satte alltid munkorg på dem vid första möte/första lek med liten hund. Även om det är spensliga hundar, så är olyckan framme räcker ett hugg. Vad gäller katter så våra katter levde säkert både inne och ute, ute kunde de dra efter våra, men såfort de kom fram och insåg det var våra så la de ner. Andras katter däremot lekte med döden om de kom in på gården, samma sak andras katter ute borta. Och det finns många hundar som jagar katt, på kul eller på allvar, men återigen så grey har farten som krävs för att hinna ikapp, vilket få andra hundar har.

Nu svartmålar jag grey lite, det är underbara hundar, otroligt low maintenance och jag brukar propagera för att grey är den ultimata pensionärshunden. Lugna på gränsen till medvetslöshet inne, riktiga soffpotatisar, keliga, tar liten plats trots sin storlek, mjuka och lättfostrade. Sällan/aldrig du ser en grej dra i koppel. Och de är kortdistansare, så får de springa lös (på inhägnad område t ex) dagligen så springer de som tosiga i 10 - 15 min och sen är de nöjda, och tycker sniff- och kisspromenader är utmärkt. Blir man sjuk så faller de in i soffliggarrutinen, vill man vara mer aktiv är de gärna med på det osv.

Så, de ska inte svartmålas eg, men man måste vara medveten om att det ursprungligen är en jakthund, och den har i princip 'sen de gamla grekernas' tid avlats för och använts för det syftet. Showgreyisarna har X generationer på utseendeavel bakom sig och där varierar jaktlusten, men vi har fortfarande idag prestationsavel på kappsidan, och där är det prestation först och utseende sen, även om man på köpet får ett utseende som skiljer sig lite från showvarianten då viss exteriör helt enkelt innebär mer fart. Men det finns ändå stora skillnader i exteriören hos kappisarna. De är avlade för att ha hög jaktlust och springa fort, inte att vara snygga.

Och att man mött mamma till sin blandras (som väl har 33.3% grey som minst, dvs inte ngn droppe inte) och hon under detta möte varit 'fin och trevlig och som vilken hund som helst' säger ingenting. Du kan möta flerfaldiga SM-vinnaren i hundkapp, eller traktens ökända katt/kanin/hare/småhundsmördare, och den kommer framstå lika dan. Det är först i skarpt läge man ser vad för sorts grey man har.

Nej, det var berner senner med lite grey, pappan berner senner/bc.

Vet att dom jagar hare i löpen, används dom till vanlig jakt också?

Har aldrig träffat någon greyhound förutom nu mamman till vår valp som var lös precis som vilken hund som helst.
Mamman var ganska liten till växten finns det olika stora greyhound? Dom man ser springa ser mkt större ut...

Här säger du ju att mamman är greyhound?

Jo när man läser det så låter det så märkte jag nu men jag menar att det var hon som innehöll grey hound och jag tyckte hon var ganska liten till växten för att ha stora raser i sig och tänkte då att det finns en mindre sort grey som finns i henne. Därför undra jag om det fanns olika storlekar på grey...

Nja, det finns inte olika storlekar på grey, men visst kand et skilja inom rasen. I rasbeskrivningen anges idealhöjd, där håller sig de flesta showgreys, kappgreys kan vara lite mindre men under 60 cm i mkh ser du knappast en grey, och inte så vanligt med 'så små' som 60 cm heller.

Men vem säger det är grey i mamman? Kan väl lika gärna vara whippet om det är en blandras såvida den inte är egenuppfödd? En 'droppe grey' kan lika gärna vara en droppe whippet, eller en droppe jack russel. De där 'dropparna' brukar härledas till att nån hade en fyrvägskorsning som SÅG UT att ha de och de raserna i sig.

Ur rasbeskrivningen:
Hanhund: Idealhöjd 71 - 76 cm
Tik: Idealhöjd 68 - 71 cm

Förresten, hur liten är liten ang mamman?

Grey har du i inlägget innan.
Berner sennen:
Mankhöjd:
Hanhund 64-70 cm.
Idealhöjd 66-68 cm.
Tik 58-66 cm.
Idealhöjd 60-63 cm

Och med de två inblandade, så är en hund på 55 cm, dvs märkbart mindre än en greyhound, inte alls något konstigt. Sen är ju frågan hur rasrepresentativa hundarna var. Och då om det BARA är d raserna i hunden, jag är tveksam, just för att få 'lite' blod av någonting (grey i ditt ex) så krävs det många generationers blandrasavel för att spä ut.

Vi tar ett ex.
Greyhound + berner sennen = avk blir 50% GH och 50% BS
Border collie + berner sennen = avk blir 50% BC och 50% BS

Para de ovan, och avkomman blir 50% BS, 25% GH och 25% BC

Inse sen hur lång tid det tar att få ner GH inslaget till 'några droppar' eller 'lite'.

Din tik som har 'lite grey' i sig kan teoretiskt dessutom vara 75% grey, men råkar se ut som en BS med vissa drag av GH.

Om man ponerar det är sant den är BS med lite grey så har man alltså först avlat BS + grey, och fått en avkomma med 50% BS, sen lagt på ren BS på den, nu är den 75% BS, sen lagt på ren BS igen, osv. Och det där tar generationer, och blandrasägare har sällan en aning mer än ren hörsägen vad det är tre led bort. Så som sagt, det där 'lite grey' skulle jag ta med en stor nypa salt. Det kan vara mycket grey, eller ingen grey alls.

Hon vi köpte valpen av hade koll på de olika hundarna. Pappan var hennes sons hund bc och bs 50/50 så han var inte så svårt att veta, jag fick även se bilder på pappans föräldrar som då var renrasiga.

Mamman var ju korsad innan som ni förstår 25% gh och 75 bs. Hon hade även mormor (mamma till mamman) till vår valp som var 50 gh och 50bs.

Mormor para dom med ren bs och det blev mamman......

Så det ska inte finnas andra raser för hoppningsvis.
Procenten i min valp har jag inte räknat noga än men det är ju inte så svårt....
Vet ingen höjd på mamman, men hon gick en bit över knät så hon kanske inte va så liten när man väl mäter.

Om mormor var 25% GH, så är mamman 12.5% greyhound. Och din valp 6,25% greyhound. Men det säger INGET om hur mycket av greyhoundens karaktärsdrag hunden fått. En hund med 50% greyblod kan bete sig och se ut som 100% greyhound. Vilka egenskaper som nedärvs är en helt annan femma...

SÅ att säga att X% greyhoundblod är så lite så det knappt märkt, behöver inte vara sant alls. Dessutom har du BC i det hela med, och kan teoretiskt fått jakten och vallandet och BARA jakten och vallandet från dem, med sennens vakt och självständighet.

Nyfiken fråga, men varför stöda 'organiserad' blandrasavel på det där viset?

(Jag har inget emot blandras i sig, haft en själv, men jag är VÄLDIGT emot att medvetet avla fram blandraser och att avla på blandraser)

Senast ändrad:

Jag skrev att mormor hade 50% gh så min valp har nog 12,5 då om jag tänker rätt. Självklart kan den genen av gh sätta sig i min hund det vet jag, jag skrev i tidigare inlägg att man får hoppas att dom procenten inte har någon negativ invrekan men det vet man ju inte.

Har egentligen inte tänkt i dom tankarna att främja den sorts avel utan hade mest bestämt att hitta en blandras eller renrasig valp.
Hon hade tagit en kull på mormor och en kull på mamma så hon avla ju inte för att avla så mkt som möjligt. Detta var mamman första och sista kull och hon spara ingen valp till fortsatt "avel".

Jag säger inte heller att jag gjorde rätt genom att köpa just denna valpen, det får tiden utvisa.

AH, ja, jag räknade ett steg snett. Mormor 50% så blir din valp 12.5%, rent blodsmässigt.

Att hoppas att en hund inte fått de rastypiska företrädena från raserna som ingår känns lite bakvänt. Lika bakvänt som att tycka att 'de ju inte avlat för att avla' när de tagit flera generationer MEDVETNA blandrasvalpar. En sådan kull är en för mycket.

Men jag hoppas din lilla trasselsudd blir en trevlig, bra hund =) Men rek dig att fördjupa dig i de ingående raserna, så du vet vad du 'kan få i kopplet', och även kan stävja små tecken på något som du inte vill ha, som kan bli större.

Det är ju först förrän efter könsmognaden, dvs när hunden är vuxen, du eg kan se vad det blev, om den fick vakten från sennen, jakten från grey etc. Men om du redan från valpstadiet lär den t ex att jaga är INTE okej, det är inte okej att ens på lek morra åt folk/slita och dra i deras kläder osv, så har du en betydligt bättre grund att stå på sen när den 'underbara' könsmognaden kommer och hunden blommar ut..

Har egentligen inte tänkt i dom tankarna att främja den sorts avel utan hade mest bestämt att hitta en blandras eller renrasig valp.

Du får ursäkta om jag låter otrevligt nu, men jag blir förvånad. Tänkte du verkligen inte längre än så? Ingen tanke på vilken typ av hund som kanske kunde passa bäst hos er?

Kunde ni tänka er en renrasig berner sennen?
En renrasig greyhound?
En renrasig border collie?

Är inte svaret ja på alla tre frågor så känns det som upplagt för problem att köpa en blandning av de raserna.

Jag är allmänt nyfiken på hur folk resonerar när de väljer hund, därav frågan.

Allmän reflektion:

Min erfarenhet av Bernen Sennen är att de numera ofta är skygga och lite opålitliga (pga dåliga nerver).

Jag skulle faktiskt hellre rekommendera Warmia att låta köpet gå tillbaka och att hon ser sig om efter en hund som kan passa hennes liv, hennes önskemål och behov.

Jag köper inte att uppfödaren "bara tänkte en kull på mamman och sedan på dottern". Det var förmodligen så att den första kullen finansierade en semesterresa eller liknande, så varför inte göra om det?

Och egentligen är det inget fel att tjäna pengar om man vill ha en extra slant, men det är uselt när man sätter levande varelser till världen som andra sedan skall behöva ta ansvar för, både ekonomiskt och känslomässigt.

Blandningen bådar inte gott och jag tycker att det mest ansvarsfulla är att låta uppfödaren förstå att hennes idéer inte är gynnsamma. Hon kan sitta med överblivna valpar hemma om det är så kul.

Jo som sagt vet man inte vilka gener den får, och för att se det åt andra hållet kan man hoppas att gh för med sig något bra.

Och ja jag håller egentligen med att inte ha hundar med fel raser i, dock tycker jag det finns trevliga blandningar med "rätt" raser i också.

Problemen kommer ju sen om det kommer några, precis som du sa när den blir könsmogen. Just nu har vi en supertrevlig hund som är med hos hästarna och är med inne hos kaninerna där dom springer lösa, ja hon är med på allt från början!

Jo men jaktinstinkten är ett rasdrag hos greyhounden, de SKA ha jaktinstinkten. Att då hoppas att man inte får det, känns bakvänt. Ungefär som att köpa en riesenschnauzer och hoppas att den inte vaktar. Vill man inte ha en hund som jagar/vaktar/annat, så köper man en renras som inte har det 'i sig', eller möjligen en förstagenerationsblandras med raser som inte har det 'i sig'. Och håller en tumme.

Sen skulle jag INTE under NÅGRA omständigheter ha hunden med lösa kaniner. ALDRIG. Spelar ingen roll hur snäll och välartad den är med dem NU, en vacker dag kan det smälla, och du står där med två problem: En död kanin, och en hund som fått smak på att jaga och döda kaniner. Och det finns få effektivare sätt att väcka en slumrande jaktlust än att hunden fått jaga och fälla ett byte. Det är en självbelöning som du kommer ha enormt svårt att matcha.

Finns ju ingen anledning kaninerna och hunden ska umgås, och kaniner rör sig snarast oemotståndligt.

Så, sluta ha valpen inne med de lösa kaninerna!

Du kan inte vänta TILLS det blir problem, utan du ska ha försökt eliminera/minska risken det blir problem innan de kommer. För de kommer ändå, men då har man iaf minskat det till en - förhoppningsvis - hanterbar nivå.

Något som är ett oskyldigt och ganska gulligt busstreck hos en valp och inte 'är ett problem' är ofta grunden till ett rejält problem senare. När den gulliga valpen väger 40 kg och fortfarande hoppar och nafsar efter din näsa är det varken gulligt eller problemfritt. Samma sak valpen som nafsar byxben eller fingrar, om man låter det vara då, så är risken att du sen sitter med ett problem, med en äldre, starkare hund som nafsar efter dina byxben eller fingrar.

Valpar är supersöta och rara och sällan problem, men det där söta gulliga beteendet är faktiskt rovdjur under träning om man hårddrar det. Att valpen tultar efter katten, drar den i svansen och välter den är liksom första träningssejouren för att senare lära sig jaga och fälla byte. Osv.

Senast ändrad:

Jag fortsätter mina tankar och disskutioner om blandraser i spinoff tråden om blandraser/renrasigt för det handlar i slutänden om samma sak!

Jodå jag kan inse att det kan bli väldigt fel med fel raser och fel ägare. Det enda är att jag tycker inte att jag har valt några "farliga" raser i min valp. Jag skulle inte haft en tanke på att skaffa någon blandning på pittbull, rottis mm mm. Jag inser att fel korsingar kan ge hemska resultat när det slår slint. Jag tycker bc håller sig bra i lydnad men kanske inte högsta det vet jag inte, grey hound har jag inte den erfarenheten av inom lydnad. Och att den lilla procent grey det finns i henne inte framhävs på ett negativt sätt.

Jag kan ha gjort mitt livs misstag det vet jag inte och än så länge går allt toppen!
På vilket sätt är APBT o Rottisblandningar farligare än BC blandisar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka