Sv: Vad blir det av detta....
*KL*
Vad gäller greys så de allra flesta som du ser i hemmiljö framstår som Den Perfekta Hunden. De är lugna, vänliga, mjuka och mycket lättfostrade. Att träna dem är en annan femma dock *s*
En grey som fått rasa av sig tillräckligt är lika trevlig hemma på gården etc.
Blandar man in något som retar jaktinstinkten kan dock Den Perfekta Hunden bli ett höghastighets jaktmonster som innan man hunnit fatta vad som händer har tagit grannens katt av daga.
Med träning, mycket träning och konsekvent träning går de flesta greyhounds att få hyfsat jaktrena, men FÅ (de finns, men de får räknas på turkontot) motstår en hare som far förbi en halvmeter framför nosen. Det gör få andra raser heller - dock så den stora skillnaden med en grey är att de har kapaciteten att hinna upp bytet.
Och greys är vinthundar - sighthounds på engelska - och de jagar med SYNEN. Så de kan plättlätt upptäcka ett byte 500 meter bort på ett fält, och vara framme innan man hunnit begripa vad som hände. De drar snabbare och kommer längre helt enkelt.
Sen, det finns greys som är HELT jaktrena i ALLA lägen. Så det behöver inte alls blir en jakttokig för det är en tredjedel grey i den.
Om man mött mina greys hade man sett dem som De Perfekta Hundarna, som inte var minsta problem ha lösa någonstans etc. Om man mött dem 99 dagar av 100. Hade man stött på dem den hundrade dagen hade man ansett dem vara ofostringsbara jaktidioter med en enda sak i huvudet. Och det är lite problemet, det är inte säkert det går att LITA på att de kan vara lösa, det kan gå bra 99 ggr av 100. Dock gäller även detta för andra hundar med.
Så, skulle inte vara orolig för det var grey i en korsning, däremot har även jag svårt att se vitsen med en sådan mismatch som i hunden TS beskriver. Det KAN bli en trevlig, mjuk och 'lätt' hund, men det kan också bli en (över)energisk jaktgalen vallningsidiot, som är otroligt svårfostrad och krävande.
DÄREMOT - om man skaffar en valp som är 30% greyhound, och har NOLL KOLL på övht vad greyhound är för ras, då blir jag lite rädd. Ursprungligen var grey en fällande hund. Dvs den skulle inte bara stöta upp och apportera byte, eller ställa vilt alt markera vilt. Utan den skulle hitta, jaga ifatt och fälla (döda) bytet. Och att inte ens veta att det är jakt i en grey, det gör mig rädd. Det är en utpräglad jakthund, även om rasen tudelats lite i en showvariant och en kapplöpningsvariant, men det är svårt att få ränderna ur tigern.