Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Sådan matte sådan hund heter det väl?;)

Jag skulle tippa på att detta mer grundar sig i att många människor köper en hund som de på förhand vet har mycket goda chanser att passa in i deras liv.

När jag såg annonsen på vår valp tänkte jag, aldrig en sån korsning.

Men jag är fortfarande "orolig" över korsningen som är Benner senner, border colli och grey hound. Vad blir det av detta???

När man läser följande, så är det kanske inte så knepigt att det blev den respons det blev i tråden..

Eftersom du tänkte: Aldrig en sådan korsning, så bör du väl själv ha ett hum om vad en sådan korsning kan bli? Om inte, hur kunde du tänka så annars??

*kl*
Synd dom inte petade in en apportör oxo, praktiskt om man kunde lära den att lägga fåren i kärran :P (o.b.s ironi!)

Blandrasavel för något annat syfte än för att förbättra tex jakt- eller dragegenskaper är per definition oseriös.
Bordercollie är dessutom en av de raser som jag tycker det är allra mest förkastligt att sylta in i blandrasavel.

Givetvis kan ingen säga hur din hund kommer bli. Det är heller ingen som tycker att någon hund är mera "fin" än någon annan.
Man har inte renrashund för att man är kåt på papprena! Utan för att man vill ha så mycket garantier det går för att få något sunt och mentalt vettigt som passar i i ens liv!

Att få 12 valpar tingade är inget problem men om man ser till hemmet och förutsättningarna över en hund med så många raser i sig.
Så kanske inte alla får ett livslångt liv i ett och samma hem!

Såg en annons på Siberian husky/Amstaff alla blev tingade Men 4 av 7 i kullen har varit på blocket för omplacering * 2...

Bordercollie är dessutom en av de raser som jag tycker det är allra mest förkastligt att sylta in i blandrasavel.

Håller med!
Border Collie är oerhört fina hundar när de får utlopp för sin energi och får göra det de är bra på (valla får, agility). Men när man blandar med dem kan den nog bli väldigt farliga hundar också.

Men blandningar med bc i kan även bli bra men självklart kan det även bli helt fel men så kan det ju även bli med renrasiga. Dom bc blandningarna jag har träffat i vår klubb tränar lydnad på ganska hög nivå inkl min egna bc korsning för några år sedan....
Jag hoppas att vår nya valp ska trivas med det också!

Jovisst men hur kul är det att träna lydnad på hög nivå när man ändå aldrig kan tävla...

Sen så är varken BS eller ffa grey några vidare lämpliga lydnadshundar...

Skillnaden är väl att chansen att det blir fel är så många ggr större med en blandis än en renras, men det verkar du ju inte vilja inse....

Jodå jag kan inse att det kan bli väldigt fel med fel raser och fel ägare. Det enda är att jag tycker inte att jag har valt några "farliga" raser i min valp. Jag skulle inte haft en tanke på att skaffa någon blandning på pittbull, rottis mm mm. Jag inser att fel korsingar kan ge hemska resultat när det slår slint. Jag tycker bc håller sig bra i lydnad men kanske inte högsta det vet jag inte, grey hound har jag inte den erfarenheten av inom lydnad. Och att den lilla procent grey det finns i henne inte framhävs på ett negativt sätt.

Jag kan ha gjort mitt livs misstag det vet jag inte och än så länge går allt toppen!

Så nu kan ni inte skriva vad ni har för erfarenhetar av raserna i min hund, grey hound är den rasen jag inte känner till hur dom är mest.

Min granne har två grey-hounds och grannen vid stallet har tre stycken (uppfödare så ibland har hon valpar) och baserat på dem tycker jag grey-hound är underbara hundar. Lugna, lojala och gosiga. De har behov av att springa och sträcka ut iaf en gång per dag och det är fantastiskt och se dessa hundar springa på fälten här. (Det går snabbt..:)) Jag skulle gärna ha en med mig i skogen när jag rider. (Min lille springer så benen går av när hästen och jag galopperar, skulle vara kul att se vad en grey-hound pallar med;). Men, jag vet ju inte om det jag har sett hos dessa grey-hounds är typiskt för rasen...

Jag tror att chansen är lika stor att det går snett med en blandning som att en renrasig pittbull eller liknande kommer till fel ägare/familj och det går fel. Jag tror fortfarande att det beror på vilka raser det handlar om.
Missförstå inte, jag vet att det kan gå illa med alla bandraser men att jag menar att det finns renrasiga som det också kan gå illa med...

Ser att flera innan mig har skrivit att detär svårt att ha grey-hounds lösa pga jaktinstinkten. De hundarna jag känner är lösa och lyder på inkallning, även när de "fått upp farten" och verkligen börjat springa. Jag själv, som har JR med jaktintresse på ALLt vet hur svårt det kan vara, men jag upplever att de grey-hounds jag har träffat är lugna och kloka.(Men de får ifs springa ordentligt en gång om dagen).

*KL*

Vad gäller greys så de allra flesta som du ser i hemmiljö framstår som Den Perfekta Hunden. De är lugna, vänliga, mjuka och mycket lättfostrade. Att träna dem är en annan femma dock *s*

En grey som fått rasa av sig tillräckligt är lika trevlig hemma på gården etc.

Blandar man in något som retar jaktinstinkten kan dock Den Perfekta Hunden bli ett höghastighets jaktmonster som innan man hunnit fatta vad som händer har tagit grannens katt av daga.

Med träning, mycket träning och konsekvent träning går de flesta greyhounds att få hyfsat jaktrena, men FÅ (de finns, men de får räknas på turkontot) motstår en hare som far förbi en halvmeter framför nosen. Det gör få andra raser heller - dock så den stora skillnaden med en grey är att de har kapaciteten att hinna upp bytet.

Och greys är vinthundar - sighthounds på engelska - och de jagar med SYNEN. Så de kan plättlätt upptäcka ett byte 500 meter bort på ett fält, och vara framme innan man hunnit begripa vad som hände. De drar snabbare och kommer längre helt enkelt.

Sen, det finns greys som är HELT jaktrena i ALLA lägen. Så det behöver inte alls blir en jakttokig för det är en tredjedel grey i den.

Om man mött mina greys hade man sett dem som De Perfekta Hundarna, som inte var minsta problem ha lösa någonstans etc. Om man mött dem 99 dagar av 100. Hade man stött på dem den hundrade dagen hade man ansett dem vara ofostringsbara jaktidioter med en enda sak i huvudet. Och det är lite problemet, det är inte säkert det går att LITA på att de kan vara lösa, det kan gå bra 99 ggr av 100. Dock gäller även detta för andra hundar med.

Så, skulle inte vara orolig för det var grey i en korsning, däremot har även jag svårt att se vitsen med en sådan mismatch som i hunden TS beskriver. Det KAN bli en trevlig, mjuk och 'lätt' hund, men det kan också bli en (över)energisk jaktgalen vallningsidiot, som är otroligt svårfostrad och krävande.

DÄREMOT - om man skaffar en valp som är 30% greyhound, och har NOLL KOLL på övht vad greyhound är för ras, då blir jag lite rädd. Ursprungligen var grey en fällande hund. Dvs den skulle inte bara stöta upp och apportera byte, eller ställa vilt alt markera vilt. Utan den skulle hitta, jaga ifatt och fälla (döda) bytet. Och att inte ens veta att det är jakt i en grey, det gör mig rädd. Det är en utpräglad jakthund, även om rasen tudelats lite i en showvariant och en kapplöpningsvariant, men det är svårt att få ränderna ur tigern.

Ser att flera innan mig har skrivit att detär svårt att ha grey-hounds lösa pga jaktinstinkten. De hundarna jag känner är lösa och lyder på inkallning, även när de "fått upp farten" och verkligen börjat springa. Jag själv, som har JR med jaktintresse på ALLt vet hur svårt det kan vara, men jag upplever att de grey-hounds jag har träffat är lugna och kloka.(Men de får ifs springa ordentligt en gång om dagen).

Dt går att lära de flesta greys vara lösa. Men det är också lätt att lura sig, just för det är vinthundar som jagar med syn. De skenar sällan runt kors och tvärs och nosar/spårar, febrilt letandes efter något att jaga. Men när det fladdrar till nånstans därborta, eller en hare dyker upp i synfältet, då går det på en tiondels sekund om man har otur.

Men just det där att de sällan 'febrilt letar' något att jaga, gör att man ofta tror det är lugnt. Hunden kommer alltid, hur full fart den än busar i, hur långt bort den än är etc. Men alla de scenariona är utan bytesretning. Det är först när du sett hunden vara 50 meter från matte och får syn på en hare som frestande skuttar runt som du eg vet vad för sorts grey du kikar på, den väluppfostrade/med låg jaktinstinkt eller motsatsen.

Och det behöver inte vara en hare alla gånger, en blåsande plastpåse kan trigga nog så mycket. Just att de jagar med syn gör att det väcks av just synretning, och inte någon objektidentifikation. Utan det rör sig som ett byte - då är det nog det. Märks ju på både LC-hundarna och kappisarna, de går igång på synretningen, inte på vad det är som fladdrar runt =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka