Vad blir det av detta....

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Warmia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 197
  • Visningar Visningar 12 451
Sv: Vad blir det av detta....

Någon antydde att det var fel att främja blandras aveln, vad säger att min blandras hund är så mkt sämre än din fina renrasiga hund med fina papper. Kommer dessa fina renrasiga hundarna i fel händer blir det även katastrof med dom. Mycket handlar ju om att fostra rätt och hunden får en uppgift i livet.

Ett mycket löst argument som alltför ofta används av folk med blandras och som endast tyder på okunnighet. Kanske hade du behövt läsa på mer om hund, avel och genetik innan ni skaffa en så konstig korsning, trots att du haft 3 hundar innan?

Ja visst är det massor av okunnighet jag är ju inget proffs som du!!!
Men jag håller fortfarande på orden att en blandras kan var precis lika duktig, sällskaplig, fin som din renrasiga hund, dock säger jag inte att min kommer bli det.

En till fråga om okunniga mig!

Dom flesta pratar om jakt, varifrån kommer den. Är det jakt i greyhond?

En till fråga om okunniga mig!

Dom flesta pratar om jakt, varifrån kommer den. Är det jakt i greyhond?

Ja,

greyhound används till lc, kapplöpning där hundarna jagar en låtsashare - så, det är en hel del jakt i denna ras. Har du aldrig undrat varför vinthundar sägs vara svåra att ha lösa? Jo, just pga deras jaktinstinkt.

www.greyhound.nu skrev:
Det var huvudsakligast hetsjakt som idkades, och till denna använde man naturligtvis Greyhounds.

Vinthundens näsa är nämligen ej så god. Han driver därför huvudsakligen med hjälp av synen, men har han först fått upp ett rådjur eller en hare på öppen mark, är detta villebråds öde snart avgjort.

Bakgrund/ändamål
Greyhound är en urgammal ras som har sin bakgrund i Orienten. Den kom till England med romarna på 40-talet e Kr och har förblivit konstant i typen sedan dess. Greyhound användes huvudsakligen som jakthund på hjort och hare, där dess snabbhet och styrka kom väl till pass.

tio tecken.

Det är inte alls säkert att du får en hund att arbeta med heller. Vad gör du om det blir en soffpotatis som nöjer sig med att komma ut och springa?
Greyhounds är kända för att vara fulltös medvetslös och fara runt ute, medan dom bara vill ligga på soffan och lata sig inne. En berner är ju inte precis en hund med stor arbetsmotor heller. Den enda delen av din hund som skulle kunna nedärva arbetssug är ju border collien, men det är ju inte säkert det heller. Ingen säger att din hund inte är "fin" nog. Ska du börja gnata om det får du läsa på genetik först så att du förstår varför folk protesterar.

Vet att dom jagar hare i löpen, används dom till vanlig jakt också?

Har aldrig träffat någon greyhound förutom nu mamman till vår valp som var lös precis som vilken hund som helst.
Mamman var ganska liten till växten finns det olika stora greyhound? Dom man ser springa ser mkt större ut...

Vet att dom jagar hare i löpen, används dom till vanlig jakt också?

Har aldrig träffat någon greyhound förutom nu mamman till vår valp som var lös precis som vilken hund som helst.
Mamman var ganska liten till växten finns det olika stora greyhound? Dom man ser springa ser mkt större ut...

Den typ av jakt greyhounden används/användes till är inte tillåten i Sverige. Knappast särskilt vanligt någonstans.

Vi är en aktiv familj så våra hundar brukar inte bli soffpotatisar men om det blir så då får vi mata på med energidryck:grin:

Såvida ingen har erfarenhet av den blandning du just skaffat dig finns nog väldigt lite hjälp att få. Hur mycket erfarenhet man än har av greyhound kan man inte säga hur din valp kan tänkas bli.

Själva poängen men renrasigt är att man har avlat på specifika egenskaper så man kan med stor sannolikhet säga hur hunden kommer bli. Man kan tex. med stor sannolikhet säga att den som köper en jämthund inte kommer få en hund med starka vallningsinstinkter.:grin:

Din valp kan ärva vilka egenskaper som helst av de inblandade raserna. Förbered dig på det värsta men hoppas på det bästa.
Inte bara det, även om det finns ägare till just sådana blandisar så kan man aldrig på förhand veta vad som kommer att slå igenom i en blandis.
Fast en del kanske gillar att leva farligt o köpa grisen i säcken?

Konstigt att dom flesta hakar upp sig på visa meningar jag har skrivit, det enda jag ville ha var lite mer info om dessa raser och vad ni tror att denna valpen kan få för posetiva sidor och dom negativa sidorna.

Någon antydde att det var fel att främja blandras aveln, vad säger att min blandras hund är så mkt sämre än din fina renrasiga hund med fina papper. Kommer dessa fina renrasiga hundarna i fel händer blir det även katastrof med dom. Mycket handlar ju om att fostra rätt och hunden får en uppgift i livet.

Någon börja skriva att jag bara köpte den här valpen för den var söt och kanske tycka den är urful när den blir större, absolut INTE, hon ser ut som en ren border colli och kommer inte byta färg till rosa om 1år så det är lungt.
Det är även 4e hunden i mitt liv och har min 12åriga blandras border colli/shäfer kvar pigg som en 6åring, aldrig varit sjuk. Sedan har jag haft en fin RENRASIG golden med finfina papper, tyvärr fick vi omplacera honom när vår bäbis föddes då han inte klara av att få en liten klängande i pälsen. Den bästa hunden jag har haft är vår blandis......

Så nu kan ni inte skriva vad ni har för erfarenhetar av raserna i min hund, grey hound är den rasen jag inte känner till hur dom är mest.
Har haft 6 BCs som jag vallat med, mina erfarenheter o åsikter om BC blandisar är inte tryckbara på ett offentligt forum.

Om man stödjer blandrasaveln genom att köpa valparna så är man delaktig till att det produceras ännu flera eftersom den sk uppfödaren får klirr i kassan, är det så svårt att förstå?
Att din valp ser ut som en BC idag är knappast någon garanti för att den kommer att göra det som vuxen.

Har du kollat på blocket o hundstallet, för att inte tala om Pjaasens hundhem? Det är denna omplaceringskarusell du stödjer med ditt valpköp, tragiskt men sant.

Vi är en aktiv familj så våra hundar brukar inte bli soffpotatisar men om det blir så då får vi mata på med energidryck:grin:

Så om er familj hade varit soffpotatisar hade hunden också blivit det?
Coolt, hade ingen aning om att det var så enkelt.

Sådan matte sådan hund heter det väl?;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka