Vad betyder "tuggandet" för dig?

L

Lord Owen

Det snackas ju mycket om hästar som "tuggar" i olika trådar tycker jag, och åsikterna om vad det rent praktiskt innebär och betyder går ju isär rätt mycket.

Vad innebär det för dig om din höst tuggar (/slickar sig om munnen, kanske sänker huvudet också osv)?

• När du hämtar hästen i hagen?
  • Om ni gör något speciellt för hand och hästen tuggar när du tycker att den utfört det du bett den om (lastning, gå förbi grannens läskiga traktor, lyft ett ben osv)?
  • Efter en tillrättavisning?
  • Efter en läskig/jobbig situation?
  • Före en läskig/jobbig situation?

Jag är nyfiken!
Speciellt då min egen häst ofta tuggar, till exempel vid ovan listade tillfällen och jag har ingen direkt aning om hur jag ska tolka det. :crazy: Ibland kan jag tycka att det på min häst uppstår i samband med att han tänker/funderar efter en lite läbbig situation som vi klarat oss igenom, men samtidigt tror jag det är ett förmänskligande och snarare tyder på osäkerhet men då blir det ju lite lurigt eftersom det som regel sker efter den läbbiga grejen.

Hur som helst..
Fram med era tankar och åsikter kring detta! :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad betyder "tuggandet" för dig?

jag tycker de tyder på en trygg häst med tillit och som trivs med att vara med än.
min häst tuggar o slickar sej ofta när ja pysslar med honom o hanterar honom, o tar de som att dom trivs och är nöjda.

däremot har ja inte sett min häst göra de inför en jobbig situation som att gå förbi nåt läskigt..däremot efteråt gör han de när han klarar sej förbi de läskiga..men inte innan har ja inte sett han göra de.

Jag blir lite bekymrad efter läst i "Förtvivlad...."-tråden om tuggande.

Min häst tuggar nämligen och slickar sig om munnen när han står uppbunden i skospiltan och jag kommer för att lägga på sadeln.

Hur ska man tyda det då?

Skulle det gå under "Före en läskig/jobbig situation?"

För mig betyder det att hästen visar sin underkastelse. För att motverka bråk eller kamp mot den ranghögre visar hästen att den accepterar dens plats i flocken.

När t ex min häst tuggar "åt" mig ser jag det som att hon visar att hon accepterar mig som ledare. Att hon ber om att få vara tillsammans med mig, och därmed få den tryggheten som flocken och sällskap betyder för henne. Hon visar sin egen underkastelse jämtemot mig. Oavsett när/i vilken situation hon tuggar. Detsamma om hon sänker huvudet mot mig eller vinklar örat mot mig. Hon har koncentrationen på mig. :)

Min häst tuggar nämligen och slickar sig om munnen när han står uppbunden i skospiltan och jag kommer för att lägga på sadeln.

Hur ska man tyda det då?

Skulle det gå under "Före en läskig/jobbig situation?"

kanske att hästen trivs? om hästen gör de i en jobbig situation så kanske de visar att hästen litar på en o kommer följa än..trots att de är läskigt.

kanske att hästen trivs? om hästen gör de i en jobbig situation så kanske de visar att hästen litar på en o kommer följa än..trots att de är läskigt.

Man ska nog vara försiktig med ordet trivs! Det vet vi nog inte så mycket om! Men att den finner sig i att bli sadlad och hanterad av ägaren kan man väl sluta sig till...

jag tycker de tyder på en trygg häst med tillit och som trivs med att vara med än.
min häst tuggar o slickar sej ofta när ja pysslar med honom o hanterar honom, o tar de som att dom trivs och är nöjda.

däremot har ja inte sett min häst göra de inför en jobbig situation som att gå förbi nåt läskigt..däremot efteråt gör han de när han klarar sej förbi de läskiga..men inte innan har ja inte sett han göra de.

Det gör min häst också, när jag pysslar med honom alltså.

Men som sagt, den absolut vanligaste situationen där min häst/hästar tuggar är när de just precis gått igenom något lite jobbigt och efter det blir lämnade ifred så att säga. Kanske blivit skrämd av något och så lugnar jag - han tuggar. Med det inte sagt att lugnande har någon koppling med tuggandet..

jo..den accepterar allting..dom kanske inte trivs alls i att bli ridna men accepterar de.

men man måste ju tro på också att dom trivs..annars skulle ja aldri stå ut med att rida o göra saker med pållen..alltså om hästen bara gör de för att den är snäll o inte för att den vill de..

men man vet ju aldrig.

Japp, jag läste med i den tråden och blev nyfiken. :D

När det gäller sadlingen skulle jag personligen vilja läsa av mer av hästens signaler än bara tuggandet för att kunna tyda vad han/hon egentligen menar med det.

Menar du att han verkligen tycker att det ska bli kul att bli riden av mig? :)

Jag vet inte riktigt om man kan tolka sådant ur huruvida hästen "tuggar" vid sadling eller ej (förutsatt att det betyder "trivsel" eller acceptans), det tror jag mer man märker under själva ridningen. :)

Jag har sett tuggandet som en del av inlärning. Hästar tuggar ofta då de funderar. När de fösöker komma underfund med en situation som de kanske inte är helt bekväma med.

Fölen tuggar ju och säker huvudet som ett tecken på underkastelse. Gärna i kontakt med nya hästar eller vädigt uppspelta kanske lite läskiga kompisar.

Kanske kan det vara en kvarlva från föltiden och ett sätt att visa underkastelse eftersom det lite då och då inträffar ex. innan hästen traskar i i trailern vid lastträning. Inte innan den går emot och backar ur.

Jag kan inte minnas att jag sett tuggande-beteendet mellan mina vuxna hästar men kanske finns det de som har andra erfarenheter.

Japp, jag läste med i den tråden och blev nyfiken. :D

När det gäller sadlingen skulle jag personligen vilja läsa av mer av hästens signaler än bara tuggandet för att kunna tyda vad han/hon egentligen menar med det.

Kan berätta om min sadling! Hästen lägger öronen bakåt redan när han hör att det skramlar i sadelkammaren. Lägger på sadel, hästen reser i hela halsen (ej tillfreds!!). Jag styr och ställer, flyttar tillbaka hästen om han flyttar sig. Kommer över på vänstersidan, ska spänna sadelgjorden. Vet i förväg vad hästen kommer göra, han ska snart flytta mig med sin västerbog och vänsterben. Eftersom jag vet detta, kan jag säga till på skarpen redan innan det händer. Han blir spänd, synligt irriterad, men han står och tuggar och finner sig i sadlingen utan att ha flyttat mig. Men han är allt annat än harmonisk i sitt utseende, fast det gör ju egentligen inte mig nåt!

Precis som du skriver i ditt första stycke upplever jag det på min häst, då det ofta sker efter tillrättavisning, efter att något han var rädd för inte varit läskigt på riktigt eller liknande.

Jag har heller inte sett det mellan vuxna hästar, och inte direkt riktat mot MIG heller, utan mer som en allmän reaktion. Kanske kan han snegla mot mig eller vad det nu var som hände nyss och tugga men oftast är det som att han just "funderar".

Har även samma erfarenhet som dig ang lastning.

Jag är ju inte säker på vad det faktiskt betyder, utan det är min tolkning. Inom NH och en del andra principer kretsar ju mycket kring "tuggandet", jag är osäker på om man faktiskt bör "eftersträva" det så i en inlärningsprocess/övning men när man inte är riktigt insatt så kan man ju heller inte riktigt ifrågasätta. :D

Men det måste ju vara svårt att tyda "tuggandet" om hästen i övrigt är så störd?

Lite OT, varför är hästen så irriterad över sadlingen?

Men det måste ju vara svårt att tyda "tuggandet" om hästen i övrigt är så störd?

Lite OT, varför är hästen så irriterad över sadlingen?

Tuggandet kommer i samband med tillrättavisningen, så, för mig är det ganska uppenbart att det har med det att göra. Att han finner sig i situationen, varken mer eller mindre. Han gillar inte sadlingen, varför vet jag inte då jag bara haft hästen 1 år, men har man väl fått på den kan man spänna obehindrat efteråt. Gillar inte heller att man lägger på tomkörningsgjorden eller hänger på honom. Iaf inte innan ridning eller annan aktivitet.

Tuggar även när man gör NH-övningar. Dvs, hästen accepterar läget där med. I dessa fall är han ju inte störd som vid sadlingen.

Du drar alltså likhetstäcken mellan tuggande och acceptans i de flesta situationer? Bygger du det enbart på praktisk erfarenhet?

OT igen. ;)
Du tror inte hästen kan ha ont i ryggen om den reagerar så? Fast å andra sidan, min egen häst hade otroligt opassande sadel när han kom och han vickade inte så mkt som på ett öra när man sadlade - även om den sadeln måste ha gjort jätteont. Allt behöver ju inte vara det ser ut att vara.. :D

Att en häst gäspar beror många gånger på att den funderar och försöker förstå, att den frustar beror oftast på att spänningar släpper. Att en häst tuggar kan bero på allt från underkastelse till att den känner sig stressad och obekväm med situationen (sedan finns det ju "klia-mig-tugget också). Hög exaltering visar också stressymptom som tuggning.
Det finns helt säkert fler tillstånd också.
Att en häst sänker huvudet tolkar jag oftast som att den är trygg men det kan också bero på underkastelse.

Senast ändrad:

Du drar alltså likhetstäcken mellan tuggande och acceptans i de flesta situationer? Bygger du det enbart på praktisk erfarenhet?

OT igen. ;)
Du tror inte hästen kan ha ont i ryggen om den reagerar så? Fast å andra sidan, min egen häst hade otroligt opassande sadel när han kom och han vickade inte så mkt som på ett öra när man sadlade - även om den sadeln måste ha gjort jätteont. Allt behöver ju inte vara det ser ut att vara.. :D

Jaa, det skulle jag nog göra! Sen jag blev medveten om hur hästen signalerar och vad det betyder kan jag knyta ihop det med att den accepterar läger. Finner sig i det eller vad man ska säga. Man vill ju gärna att hästen ska trivas men det är nog något vi inte kan säga så mycket om. Förutom sadlingen då vad gäller min häst. Han trivs inte, det tyder hans övriga kroppsspråk på!

Och jaa, vad gäller sadlingen. Jag vet inte. Jag tror bara denna häst har humör! Och eftersom jag är som jag är utmanar jag honom dagligen med att "bestämma". Han försöker nämligen flytta en med bogen även utan sadling. Säger man till, då tuggar han med. Sadeln följde hästen och den låg illa för några månader sen sen han ändrat sig mycket i kroppen då han tränas på ett annat sätt nu än han gjorde tidigare. Detta har nu tillpassats.

Min häst tuggar efter tillrättavisning, och när hon tycker nåt är skönt. Och när IR-terapeuten kommer ut, hon behöver bara visa sej så sänker hästen huvudet och börjar tugga, för hon vet att det väntar nåt trevligt. :p

Min häst gäspar massor när man ska tränsa henne, det är jättepraktiskt! Men vad det betyder har jag ingen aning om! :rofl:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
3 169
Senast: WSLPZF
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama