Vad betyder "massa"?

Juniorvärldsvinnaren -17.
Tillräckligt med massa för utställningsringen...
image_1320.jpg

Men herregud??

Var på labbeklubben med min yngre förmåga som väger 19,8 kg (som visserligen då behövde gå upp i muskler, men var på inget sätt mager), och de tycke SÅ SYND om henne! Herregud får hon ingen mat?! :nailbiting::nailbiting: Medan det var flera som hade labradorer på ÖVER 60 kg?! Det var alltså bra att hunden knappt orkade röra sig...
Det fick vi höra om Milla också. Hon var dessutom sällskapslabbe (som de brukade kalla icke-jakttypen då), och hon var ju svältfödd! Hennes syskon såg minsann ut som labbar skulle.
Sen att hon faktiskt kunde jobba hårt och blev nästan 15 år medan syskonen dog när de var 10 eller yngre, det måste ju bara varit en slump..

Inte så mycket svar på frågan men i tiderna begynnelse (30 år sedan:D) hade vi leonberger som mina päron ställde ut. Leonbergern va av den gamla stammen dvs typ minimi mått och väldigt smidig i kroppen. Användes i lydnad och bruks. Men på utställning fick han kritik för att ha förlite massa. Så pappa for hem och toktränade hunden och åkte sedan på utställning igen (kanske till samma domare? ) hunden fick nu istället kritik för att vara för hårt musklad som gav hunden ett otypiskt utseende för rasen och för dålig rumslighet i rörelserna.

Jag föddes i den vevan så har bara fått det återberättat för mig när vi kollat på bilder från denna utställningskarriär (men han blev champion tillslut) så minns inte exakt vad kritiken va men uppenbart va inte den massa som domaren önskade samma massa som den min käre far slitit så hårt för att bygga upp på hunden 🙄😂

Ja, om man jämför med jämnåriga hanar i ringen. Nu var det ett tag sedan jag vägde honom, men han väger ca 26kg :)
Hur hög är han?
Tror vår grabb är åt det högre hållet, men inom gränserna, och han väger 28,5.

Jag får nog bara hålla med det mesta som skrivits här; massa för mig är musklulärt, medan det i utställningsringen i stort sett alltid är fett det snackas om.

Flera gånger då jag ställt ut Lyxa, som alltid har varit i toppform både konditionsmässigt och muskulärt pga all vår träning och tävling, har hon fått kommentarer som ”behöver mer massa” och ”uppdragen buklinje” (vilket jag tyckte var skrämmande, ville den domaren alltså ha en aussie där bröstkorg och mage gick i samma linje?). Nu har hon ju fått allt från Good till Cert, så alla domare har ju inte haft de åsikterna :D.

Så massa i vanliga hundvärlden och massa i utställningsvärlden är ofta två helt olika saker enligt min erfarenhet :).
Samma med lagotto. De ska ha uppdragen buklinje.
Om min lagotto haft det skulle hon varit fet...

Förjävligt att se labben! :(

Tack för alla svar!
Jag får väl nöja mig med att det helt enkelt är olika, trots att det inom utställning så ofta förväxlas med fett verkar ju många framför allt mena att det handlar om "färdig" muskelmassa (?). Men det borde ju innebära att det går att muskla upp en hund så att den får mer "massa"?

Förjävligt att se labben! :(

Tack för alla svar!
Jag får väl nöja mig med att det helt enkelt är olika, trots att det inom utställning så ofta förväxlas med fett verkar ju många framför allt mena att det handlar om "färdig" muskelmassa (?). Men det borde ju innebära att det går att muskla upp en hund så att den får mer "massa"?

Jag tänker att en del massa kan man jobba upp (muskler) och en del är medfött hos hunden (benstomme, kroppsform, förmåga att bygga muskler osv).

Min ras är ju en "uställningsras" många gånger och jag tycker definitivt att massa betyder "kompakt" mer än muskulös, har aldrig sett någon i ringen som är fet så som labben men har fått höra att jag ska mata upp min som är ganska långbent för rasen, trots att han är i finfin form, dock så va han inte färdigväxt när vi ställde sista gången så det är svårt att säga vad dom hade tyckt om hans "massa" idag. Men man ser absolut skillnad i kroppen på hans bror som är champion och min

Massa för mig är färdigvuxen och musklad.
Vår tik har alltid sett bra ut och ”vuxen” i kroppen, hanen är betydligt valpigare och tar mer tid på sig.
Han är långsammare i utvecklingen.
Nu börjar han se lite vuxen ut, men fortfarande rätt valpig i kropp och knopp. Han behöver mer förbröst, och växer tydligt fortfarande.
Massa och fett är skilda saker.
Jag tycker rasen tar tid på sig att bli färdigvuxen om man jämför med andra mindre hundar.

Juniorvärldsvinnaren -17.
Tillräckligt med massa för utställningsringen...
image_1320.jpg
När man ser såna bilder är det på sätt och vis inte alls konstigt att "blandrasmänniskorna" spyr lika mycket galla över renrasaveln som renrasmänniskorna spyr galla över köksaveln. Ibland är det nästan så det är pinsamt att som renrasmänniska föra diskussion med blandrasförespråkare och försöka sälja in argumenten om sundare hundar inom renrasaveln där man har "bättre koll". Det är bara att besöka vilken liten utställning som helst för att se praktexempel på vilken skit som ofta belönas av domarna. Det sk "kriget" mellan renras och blandras kommer aldrig sluta innan vänstervarvarna kan sopa framför sin egen dörr på dessa fronter.

När man ser såna bilder är det på sätt och vis inte alls konstigt att "blandrasmänniskorna" spyr lika mycket galla över renrasaveln som renrasmänniskorna spyr galla över köksaveln. Ibland är det nästan så det är pinsamt att som renrasmänniska föra diskussion med blandrasförespråkare och försöka sälja in argumenten om sundare hundar inom renrasaveln där man har "bättre koll". Det är bara att besöka vilken liten utställning som helst för att se praktexempel på vilken skit som ofta belönas av domarna. Det sk "kriget" mellan renras och blandras kommer aldrig sluta innan vänstervarvarna kan sopa framför sin egen dörr på dessa fronter.
Nä, och alla som får rådet "Besök en hundutställning!" när de funderar på vilken ras de ska köpa... Jag brukar försöka rekommendera annat istället, att tex ta kontakt med uppfödare och få träffa hundarna i hemmiljö, att ta sig till rasspecifika tävlingar (tex lure coursing för vinthundsintresserade) osv. Det ger ju en betydligt bättre bild än vad utställningar generellt sett gör...

Massa för mig är just massa, alltså att hunden ser ut att hänga ihop på ett proportionellt sätt som stämmer med rasstandarden. Jag tolkar det som att en hund med för lite massa inte har växt klart.
En fullvuxen hund (här räknar jag en hund som fyllt 5 år) kan därmed inte få mer massa, om vi förutsätter att hunden lever under normala förhållanden och hålls i normal kondition.

För att ingiva lite hopp i diskussionen, så ställde jag ju Podrick på My Dog i torsdags.
Domaren tyckte att han var lite för tjock, OCH att han behövde mer massa, vilket jag är helt enig med domaren om :)
49949687_10210423418140051_6904576170780524544_n.jpg

Min svägerska har en utställningslabbe som visserligen har två - tre extrakilon men annars är i fin form. Han är extremt aktiv och man hade lätt kunnat träna och tävla med honom. Stor kamplust, social och matglad. Tror han väger 37 kilo nu så han är en stor kille! Kul att se en utställningslabbe med lite driv i sig. Hans syskon väger mycket mer och ägarna till dessa tycker att svägerskans labbe är mager ... ;)

Min svägerska har en utställningslabbe som visserligen har två - tre extrakilon men annars är i fin form. Han är extremt aktiv och man hade lätt kunnat träna och tävla med honom. Stor kamplust, social och matglad. Tror han väger 37 kilo nu så han är en stor kille! Kul att se en utställningslabbe med lite driv i sig. Hans syskon väger mycket mer och ägarna till dessa tycker att svägerskans labbe är mager ... ;)

Åh jävlar... min mallehane väger 32... hur hög är labben ca?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V