Juniorvärldsvinnaren -17.
Tillräckligt med massa för utställningsringen...
Men herregud??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Juniorvärldsvinnaren -17.
Orkar säkert jaga en hel dag...
Det fick vi höra om Milla också. Hon var dessutom sällskapslabbe (som de brukade kalla icke-jakttypen då), och hon var ju svältfödd! Hennes syskon såg minsann ut som labbar skulle.Var på labbeklubben med min yngre förmåga som väger 19,8 kg (som visserligen då behövde gå upp i muskler, men var på inget sätt mager), och de tycke SÅ SYND om henne! Herregud får hon ingen mat?! Medan det var flera som hade labradorer på ÖVER 60 kg?! Det var alltså bra att hunden knappt orkade röra sig...
ÖVER det!! De är helt galet stora! Gjorde man övningar i "ring" (alltså valplydnad, men instruktören i mitten) så pausade alltså flera för att hunden skulle orka gå runt i ringen och göra några lätta övningar!??Men fyfan, väger fläsklabbarna 36kg?
ÖVER det!! De är helt galet stora! Gjorde man övningar i "ring" (alltså valplydnad, men instruktören i mitten) så pausade alltså flera för att hunden skulle orka gå runt i ringen och göra några lätta övningar!??
Ja jag vet, det är tragiskt!Ofy det gör mig ledsen
Hur hög är han?Ja, om man jämför med jämnåriga hanar i ringen. Nu var det ett tag sedan jag vägde honom, men han väger ca 26kg
Samma med lagotto. De ska ha uppdragen buklinje.Jag får nog bara hålla med det mesta som skrivits här; massa för mig är musklulärt, medan det i utställningsringen i stort sett alltid är fett det snackas om.
Flera gånger då jag ställt ut Lyxa, som alltid har varit i toppform både konditionsmässigt och muskulärt pga all vår träning och tävling, har hon fått kommentarer som ”behöver mer massa” och ”uppdragen buklinje” (vilket jag tyckte var skrämmande, ville den domaren alltså ha en aussie där bröstkorg och mage gick i samma linje?). Nu har hon ju fått allt från Good till Cert, så alla domare har ju inte haft de åsikterna .
Så massa i vanliga hundvärlden och massa i utställningsvärlden är ofta två helt olika saker enligt min erfarenhet .
Det argument jag hört är "de flyter bättre"
Jag tänkte på exakt samma, speciellt alligatorn!Alltså förlåt men detta var vad jag kom att tänka på
Hur hög är han?
Tror vår grabb är åt det högre hållet, men inom gränserna, och han väger 28,5.
Förjävligt att se labben!
Tack för alla svar!
Jag får väl nöja mig med att det helt enkelt är olika, trots att det inom utställning så ofta förväxlas med fett verkar ju många framför allt mena att det handlar om "färdig" muskelmassa (?). Men det borde ju innebära att det går att muskla upp en hund så att den får mer "massa"?
När man ser såna bilder är det på sätt och vis inte alls konstigt att "blandrasmänniskorna" spyr lika mycket galla över renrasaveln som renrasmänniskorna spyr galla över köksaveln. Ibland är det nästan så det är pinsamt att som renrasmänniska föra diskussion med blandrasförespråkare och försöka sälja in argumenten om sundare hundar inom renrasaveln där man har "bättre koll". Det är bara att besöka vilken liten utställning som helst för att se praktexempel på vilken skit som ofta belönas av domarna. Det sk "kriget" mellan renras och blandras kommer aldrig sluta innan vänstervarvarna kan sopa framför sin egen dörr på dessa fronter.Juniorvärldsvinnaren -17.
Nä, och alla som får rådet "Besök en hundutställning!" när de funderar på vilken ras de ska köpa... Jag brukar försöka rekommendera annat istället, att tex ta kontakt med uppfödare och få träffa hundarna i hemmiljö, att ta sig till rasspecifika tävlingar (tex lure coursing för vinthundsintresserade) osv. Det ger ju en betydligt bättre bild än vad utställningar generellt sett gör...När man ser såna bilder är det på sätt och vis inte alls konstigt att "blandrasmänniskorna" spyr lika mycket galla över renrasaveln som renrasmänniskorna spyr galla över köksaveln. Ibland är det nästan så det är pinsamt att som renrasmänniska föra diskussion med blandrasförespråkare och försöka sälja in argumenten om sundare hundar inom renrasaveln där man har "bättre koll". Det är bara att besöka vilken liten utställning som helst för att se praktexempel på vilken skit som ofta belönas av domarna. Det sk "kriget" mellan renras och blandras kommer aldrig sluta innan vänstervarvarna kan sopa framför sin egen dörr på dessa fronter.
Min svägerska har en utställningslabbe som visserligen har två - tre extrakilon men annars är i fin form. Han är extremt aktiv och man hade lätt kunnat träna och tävla med honom. Stor kamplust, social och matglad. Tror han väger 37 kilo nu så han är en stor kille! Kul att se en utställningslabbe med lite driv i sig. Hans syskon väger mycket mer och ägarna till dessa tycker att svägerskans labbe är mager ...