Vad betyder "massa"?

Juniorvärldsvinnaren -17.
Tillräckligt med massa för utställningsringen...
image_1320.jpg

En del raser ex riesen kan se ut som staket tills dom är 3-4 år och då breddar dom sig. Även då dom lägger på de muskler som dom sas ska ha. Det är för mig vad massa betyder. Tycker oftast inte domarna i ringen kör med "massa" när det gäller fett utan det brukar heta "god benstomme" på smällfeta hundar. Jag personligen har ca 30-40kg extra benstomme, framförallt runt magen konstigt nog. Men när jag påpekar detta brukar hundägarna/domarna bli sura av någon anledning.

Muskelmässigt då, menar du?
Ja och till viss del även kroppsligt, att den breddar sig liksom. Himla svårt att förklara känner jag, men en unghund kan vara tunn i kroppen även om den är musklad men kan med åldern bredda sig. Men det kanske helt och hållet är muskler? Samtidigt upplevde jag att vår förra wachtel aldrig fick ordentligt med massa trots att han var välmusklad och jagade utan problem hela dagar. Så mitt förvirrade svar är muskler och kroppsligt men inte fett. :rofl:

Som många andra säger: massan SKA vara att hunden är färdigväxt i kroppen, dvs har breddat sig i fronten och satt den muskelmassa den "ska ha". Rätt många i utställningsvärlden, speciellt inom vissa raser, blandar ihop muskelmassan med fett. Breddningen är svår att fuska sig till.

Som exempel är Qine (petit brabancon) nu lite drygt ett år. Hennes kullsyster började mogna i kroppen redan i somras, med större bredd mellan frambenen, bättre välvning av bröstkorgen och mer "satthet" i kroppen. Qine har sett ut som en typisk unghund, med tunn bröstkorg och mest bara varit långa, gängliga ben :D därav har Qine fått kritiken att hon behöver mer massa, medan systern fått certen.
För någon månad sedan började Qine bredda sig, och nu går det fort. I sommar kommer vi vara starka konkurrenter till syrran, i alla fall vad gäller massan :D

Jag har träffat en labbehane, som visserligen var ENORM och överviktig men inte fet, som vägde 46kg enligt ägaren :crazy:
Men Floyd väger inte mycket för att vara en jaktlabrador heller, många ligger runt 30kg.

Jaha, våra jaktsettrar väger som tyngst 25 kg :) men det är ju en annan typ av hund.

Välmusklad unghund, men som saknar en del massa i kroppen

1-bon-h-sida.JPG

Välmusklad äldre hund med massa i kroppen

valpmamma.jpg

Båda i excellent form och kondition, så massa för mig är något som utvecklas i takt med att kroppen mognar, breddar sig och i takt med det också bygger mer muskler.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 836
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V